Enorm interesse for Kias elektriske utgave av Niro

VIDEO: Reaksjonene fra publikum ved motormessa i Paris var positive hvis vi skal tro Kias egenproduserte video
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prøvekjørt: Vi står i kø etter e-Niro.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lanserer du en ny elbil i Norge, er du så godt som sikret suksess. Tusenvis av potensielle kunder er klare for å sette seg på lister, reservere og betale depositum, lenge før bilen er i landet.

Ja, i mange tilfeller vet de ikke engang prisen på bilen de bestiller.

Den Klondyke-stemningen varer naturligvis ikke evig, men enn så lenge har deler av bilbransjen en veldig hyggelig situasjon i Norge.

To av dem er Kia og modermerket Hyundai, som har vært tidlig ute med elbiler. Kia har allerede solgt svært mange eksemplarer av elektriske Soul i Norge, fra Hyundai er det Ioniq og Kona som gjelder. Nå har Kia akkurat lansert e-Niro og interessen har vært enorm.

Hva er nytt?

E-Niro er altså den elektriske utgaven av Kia Niro, som også finnes med ”vanlig” motor, og som ladbar hybrid.

e-Niro er 4,37 meter lang. Det er i minste laget for å kunne kalles SUV, i stedet går den inn i den stadig voksende klassen av crossovere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Batteriet er på 64 kWh og rekkevidden er offisielt 455 kilometer. Det er imponerende mye i denne klassen og naturligvis et svært viktig salgsargument for bilen.

Selv om designet hinter mot SUV, tilbyr ikke Kia bilen med 4x4. Her må du nøye deg med forhjulstrekk.

Les også: Her snakker vi super-sjelden bruktbil

(Saken fortsetter under)

Kia kunne solgt mange tusen e-Niro i Norge i år hvis de hadde klart å skaffe nok biler. Her er det lange ventelister.

Hva er styrker og svakheter her?

Den store styrken er naturligvis at dette er en elbil. e-Niro går også betydelig lenger enn de aller fleste konkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bortsett fra drivlinjen, er e-Niro en enkel og ukomplisert bil. Den er svært lettkjørt, byr på god plass i forhold til størrelsen og har helt grei komfort. Batteripakken i bunnen av bilen bidrar til den litt tunge kjørefølelsen som kjennetegner mange elbiler. Den er ikke Tesla-kjapp, men 7,8 sekunder på 0-100 km/t er klart godkjent. Kreftene kommer umiddelbart, såpass fort at den lett spinner hvis du ikke har bilen i Eco.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Støydempingen kunne vært bedre, men her spiller nok også bortfallet av motorlyd inn. Da merkes vindstøy og støy fra dekkene bedre.

Interiøret bærer preg av at dette ikke er ment å skulle være noen påkostet bil. Det er en del billigløsninger, særlig på materialvalg. Men utstyrsnivået er bra.

(Saken fortsetter under)

Designmessig er det ingen store sprell, den ser mest av alt ut som en litt konservativ SUV som er skalert ned.
Designmessig er det ingen store sprell, den ser mest av alt ut som en litt konservativ SUV som er skalert ned.

Samtidig er det svært lite her som appellerer til bilinteresserte kjøpere. Slik sett minner e-Niro mye om biler fra Japan for rundt ti år tilbake. Alt virker som det skal, byggkvaliteten er god, men det er lite «må ha-faktor» over bilen. Vår gjetning er at dette fort ville blitt en glemt bil, hadde det ikke vært for drivlinjen og rekkevidden.

Apropos sistnevnte: Denne er svært viktig for alle som vurderer elbil. I vår testperiode brukte vi bilen så «vanlig» som mulig. Det vil si småkjøring hver dag, til sammen 12 mil på landevei og motorvei, og flere kalde starter, uten å forvarme. Det hører også med til historien at det flere av dagene var ned mot 15 minusgrader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med fri flyt av varmeapparat, varmeseter og varme i rattet (herlig på kalde vinterdager), ender vi på en reell rekkevidde på nesten nøyaktig 300 kilometer, før vi må lade for første gang. Det er etter vår mening et ganske imponerende tall. Andre som har testet bilen på vinteren har kommet til at den klarer helt opp mot 400 kilometer, uten at man driver ekstrem sparekjøring.

Les også: Vi dro til fjells med Jaguar I-Pace

(Saken fortsetter under)

Bilen er velutstyrt, materialkvalitet og design sladrer om at dette ikke er spesielt påkostede saker.
Bilen er velutstyrt, materialkvalitet og design sladrer om at dette ikke er spesielt påkostede saker.

Hva koster den?

Kia har fått en del kritikk for prisingen av e-Niro. Men samtidig: Når interessen er så høy og du har lange ventelister, er det jo liten grunn til å legge opp til billigsalg. 377.400 er prislappen på testbilen som er en First Edition.

I tillegg kommer 5.000 kroner for metallic lakk og 5.900 kroner for elektrisk soltak i glass. Men da er altså bilen godt utstyrt, med svært mye sikkerhetsutstyr og komfortutstyr som varme i rattet, pluss varme og kjøling i forsetene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammenligner du med konkurrenter som Nissan Leaf og VW e-Golf, er e-Niro langt fra noen rimelig bil. Men så må du også ta hensyn til den gode rekkevidden.

Topp 5: Norges billigste med 4x4

Hvem er konkurrentene?

Baksetet er litt høyere enn vanlig, men plassen er god.
Baksetet er litt høyere enn vanlig, men plassen er god.

Leaf og e-Golf er allerede nevnt. I tillegg kommer vi naturligvis ikke unna Ioniq og Kona fra Hyundai. Sistnevnte er noe mindre enn e-Niro, verdt å ha med i betraktningen hvis du planlegger å bruke den som bil nummer én.

Opel Ampera-e har vært så godt som avskrevet en periode, men nå gjør den overraskende comeback i Norge. Det er en bil som har mye til felles med e-Niro. Tesla Model 3 hører også helt klart med i dette bildet, selv om den starter med mer kostbare utgaver.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil naboen bli imponert?

Kia har flere biler som skiller seg ut med ganske lekkert design, men Niro er ikke blant dem. Dette ser mest ut som et veldig konservativt SUV-design som er skalert ned 20 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men er naboen en av dem som står på den laaange ventelista, er det sikkert grunnlag for litt misunnelse over at du har fått bil allerede.

Les også: Dette må du tenke over før du bestiller elbil

(Saken fortsetter under)

395 kilometer rekkevidde sier displayet når vi henter bilen. I praksis ender vi på rundt 300, uten sparekjøring og i tildels mange kuldegrader.
395 kilometer rekkevidde sier displayet når vi henter bilen. I praksis ender vi på rundt 300, uten sparekjøring og i tildels mange kuldegrader.

Broom mener:

e-Niro er et veldig godt eksempel på et ganske fascinerende fenomen akkurat nå. Vi nordmenn står på venteliste for biler temmelig få av oss hadde kjøpt, hvis de ikke var elektriske. Hele elbilmarkedet er i ubalanse, vi tar det vi får. Det nyter Kia og flere andre bilprodusenter godt av.

Bortsett fra drivlinje og rekkevidde, er Niro en temmelig ordinær bil. Den gjør jobben sin og frakter deg fra A til Å. Ut over det er ikke dette en bil som fremkaller så mange følelser.

Det som naturligvis trekker opp her, er rekkevidden. Når du klarer mellom 300 og 400 kilometer også på vinteren, begynner det å bli interessant for veldig mange kjøpere. Da kommer du deg i de fleste tilfeller til hytta, uten å måtte lade.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da blir også spørsmålet for mange: Duger e-Niro som familiebil? Svaret på det er ikke entydig, her må man gjøre seg opp en egen mening. Kommer du fra en Ford S-Max, vil du nok oppleve e-Niro som temmelig trang. Men Kia har gjort en god jobb med å utnytte plassen. Fire voksne har greie plassforhold, mens bagasjerommet svelger unna 451 liter. Det er slett ikke verst. Tar du bort hattehylla, kan du også stable i høyden. Vi har tidligere testet den betydelig dyrere Jaguar I-Pace flere ganger. I praksis tror vi ikke du får med deg mindre bagasje i en e-Niro, hvis du stabler godt og utnytter høyden.

Helt til slutt må vi ta med Kias svært gode nybilgaranti på hele syv år. Det betyr at dette er en svært trygt bilkjøp.

Les også: Dette bør du gjøre før garantien utløper

Kia e-Niro

Modell: First Edition

Motor: Elektrisk

Batteripakke: 64 kWh

Effekt: 204 hestekrefter / 395 Nm

Rekkevidde: 455 kilometer (WLTP)

0-100 km/t: 7,8 sekunder

Toppfart: 167 km/t

Lengde/bredde/høyde: 4,37/1,80/1,56 meter

Bagasjerom: 451 liter

Pris: 377.400 kroner

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no