Mitsubishi Outlander PHEV:Stor og praktisk – men noen ting irriterer

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av Norges mest solgte biler er oppdatert. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mitsubishi var svært tidlig ute med å tilby ladbar hybrid i SUV-segmentet. Ikke overraskende har responsen i Norge vært enorm siden introduksjonen i 2014.

Faktisk var Outlander PHEV den femte mest solgte bilmodellen her hjemme i fjor, rett bak Tesla Model X.

Prisgunstig SUV, hybrid og firehjulstrekk er med andre ord en oppskrift som appellerer til mange nordmenn.

Nå har vi testet 2019-utgaven, som er andre facelift av suksessmodellen. Her finner vi flere sentrale oppdateringer. Økt rekkevidde er kanskje aller viktigst.

Hva er nytt?

Det første du legger merke til er naturligvis de visuelle forandringene. Disse er riktignok ganske forsiktige. For eksempel har bilen fått nye fangere foran og bak, lykter og felger.

På innsiden er nytt instrumentpanel og mer påkostede skinnseter på plass. I tillegg har bilen fått bedre støyisolering, som er viktig for komfortens del.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Bak er ikke endringene så store, men noen vil nok legge merke til ny fanger og takspoiler.
Bak er ikke endringene så store, men noen vil nok legge merke til ny fanger og takspoiler.

Den aller viktigste oppdateringen finner vi derimot på selve drivlinjen. En ny 2,4 liters bensinmotor yter nå 135 hk.

Bilen har også fått en kraftigere batteripakke. Den er nå på 13,8 kWt, noe som betyr at rekkevidden økes til 55 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-standarden. (Tidligere var rekkevidden oppgitt til 50 km målt etter NEDC).

Med høyere effekt blir bilen så vidt raskere. 0-100 km/t forbedres med 0,5 sekunder – og ender på 10,5 sekunder nå.

Les også: Bestselgeren fornyes – akkurat i tide

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er styrker og svakheter her?

Bilen vi kjører er S Edition. Det vil si topputgaven med et mer sportslig oppsett. Og det merkes. Bilen er tydelig stivere satt opp, men dessverre syns vi ikke den totale kjøreopplevelsen innbyr til aktiv kjøring likevel.

Styringen er for lett vektet og kunne helt klart vært mer presis. Bilen svarer ikke helt på det man forventer av såkalt «sportsmodus». I stedet går det utover komforten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er ikke Outlander-kundene nødvendigvis så opptatt av sportslig oppsett heller. Her er det snakk om trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, noe bilen absolutt har. I tillegg er Outlander svært praktisk og romslig.

Dette har blitt et vanlig syn på norske veier.
Dette har blitt et vanlig syn på norske veier.

Bak rattet sitter vi høyt og komfortabelt, noe som underbygges av god støydemping.

Det vi derimot ikke er like begeistret over er det som minner mye om en tradisjonell trinnløse girkasse. Ved pådrag blir det overveldende mye lyd, og slurefølelsen er helt klart til stede. Dette bråker mer enn det går.

Ellers bemerker vi at plasseringen av flere knapper interiørt er ganske ulogisk og knotete. For å bla i menyen til instrumentpanelet, må du for eksempel trykke på en knapp langt bak ved blinklyshendelen. Vi registrer også at det er mange ulike varsellyder som piper litt for ofte. Bare du skal åpne bagasjeluken, piper det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kan naturligvis sees på som pirk, for det er det. Men når bilen koster fover 500.000 kroner, er dette ting som rett og slett oppleves litt irriterende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er en ekte sparebøsse på hjul

(Saken fortsetter under)

Det er mye hardplast og "billige" løsninger akkurat i midtkonsollen.

Hva koster den?

Prisen på S Edition er 504.900 kroner. Det er en god del penger, men så får du også en haug med utstyr. Vi nevner blant annet adaptiv cruisekontroll, bildesonevarsling, feltskiftevarsel og elektrisk soltak.

Klarer du deg med litt mindre utstyr, begynner Invite på 429.900 kroner. Også her får du en god del standardutstyr, slik som ryggekamera, regnsensor og nøkkelfri tilgang.

Men viktigst av alt er bilen i sin helhet. Vi snakker en stor, velutstyrt SUV med firehjulstrekk og en elektrisk rekkevidde på opptil 50 km. Dette er helt klart grunnen til at såpass mange velger å kjøpe Outlander PHEV.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kul bil, men ikke så lett å skjønne hvem som skal kjøpe den

(Saken fortsetter under)

Denne fronten er umisgjenkjennelig. Her har Mitsubishi helt klart laget sitt eget særpreg.
Denne fronten er umisgjenkjennelig. Her har Mitsubishi helt klart laget sitt eget særpreg.

Hvem er konkurrentene?

I praksis har ikke Outlander veldig mange å konkurrere direkte mot. Nye Toyota RAV4 Hybrid kan bli en skummel konkurrent, selv om denne ikke er ladbar. Honda CR-V Hybrid er også en klar utfordrer.

På papiret kan vi nevne at Volvo XC60 T8 også kan være sammenlignbar, men i praksis er den altså ikke det – på grunn av pris og premiumfaktor.​

Vil naboen bli imponert?

Du kjøper ikke Mitsubishi Outlander dersom du har behov for å synes i nabolaget. Her er det praktiske egenskaper som er viktig, så nei – sjansen for at naboen blir imponert er ikke spesielt stor.

Les også: Snart slutt for norsk familie-favoritt

Broom mener:

Nye Outlander har fått mange viktige oppdateringer. Alle til det bedre, selvsagt. Med en elektrisk WLTP-rekkevidde på 50 kilometer, er dette et godt utgangspunkt for at store deler av kjøringen foregår utslippsfritt. Her gjelder det bare å lade tilstrekkelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjør du ikke det, vil du se at forbruket blir temmelig høyt. På en av turene våre i testperioden lå forbruket på 0,93 liter/mil. Da med lite strøm på batteriet og i 10 minusgrader – vel og merke…

Alt i alt er Outlander en velutstyrt og komfortabel bil. Når du i tillegg har rikelig med plass – skjønner vi godt at mange går for suksessmodellen, selv om noen ting irriterer oss.

Les også: Denne bilen har mer enn doblet salget i Norge

(Saken fortsetter under)

Dersom du aldri har fylt bensin på Outlander PHEV, eller har kjørt få japanske biler, bør du vite hvor denne spaken er.
Dersom du aldri har fylt bensin på Outlander PHEV, eller har kjørt få japanske biler, bør du vite hvor denne spaken er.

Visste du at?

– Med hurtiglader kan du fylle batteripakken fra null til 80 prosent på cirka 30 minutter.

– Siden introduksjonen i 2014 er det solgt mer enn 15.000 Outlander PHEV i Norge

– 2019-utgaven har fått to nye kjøreprogram på firehjulstrekksystemet: Sport og Snow mode.

Mitsubishi Outlander PHEV

Motor: 2,4-liter R4 + to elmotorer

Effekt: 135 hk / 211 Nm (bensinmotor)

0-100 km/t: 10,5 sek. Toppfart: 170 km/t

Forbruk: 0,2 l/mil

Bagasjerom: 463 liter

Vekt: 1.900 kg

Lengde x bredde x høyde: 470 x 180 x171 cm

Pris fra: 429.900 kroner

Pris testbil: 504.900 kroner

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no