Plutselig ble det iskaldt å sitte i bilen

Akkurat nå er det feil årstid for at varmesetene «tar kvelden». Illustrasjonsbilde
Akkurat nå er det feil årstid for at varmesetene «tar kvelden». Illustrasjonsbilde
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kan bli en dyr affære.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Har akkurat lest ett spørsmål her til deg om defekt setevarmer. Mange likheter til mitt eget problem. Kjøpte en fire år gammel Peugeot 508 SW. Fantastisk bil på stort sett alle måter. En 2.0-liters maskin med 180 villige hester.

Ett par uker etter at garanti på 5 år er over, oppdager jeg at setevarmer i førersetet ikke fungerer. Fikk dette sjekket på neste besøk til merkeverksted, og fikk beskjed om at hele ledningsnettet til setet må byttes på grunn av varmgang. Dette ville koste 9.000 kroner.

Når dette er varmgang, og tydeligvis noe de hadde har problemer med før (det var gjort en oppgradering på nytt nett), må jo dette ha skjedd over lang tid. Mitt yrke er innen dette området, og slik varmgang skjer ikke på en dag, for å si det slik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når dette ble sjekket, var garanti på bil gått ut for to måneder siden, og han jeg pratet med var tydelig på at dette ikke var noe som kom inn under garantien. Forhandler vil skifte hele ledningsnettet til setet, inkludert en fordeler / rele. Men kan dette virkelig være nødvendig å skifte hele nettet ? For meg virker dette som «overkill», og jeg tenker automatisk at det må da være mulig å skifte rele / del som er defekt, sammen med en liten del av ledningsnett ?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal jeg slå meg til ro med dette ? Eller har jeg mer rettigheter enn som så ? Takk for svar!

Mvh Nils.

Benny svarer:

Æsj … Det er jo bare så typisk utgjort at dette skjer rett etter at nybilgarantien er utløpt.

Men, slik er det noen ganger. Forresten hyggelig å høre at du er fornøyd med Peugeoten din ellers.

Når det gjelder nybil-garanti generelt, er jussen rundt dette klinkende klar. Feil må ikke bare oppdages – de må også utbedres innen garantiutløpet. Slik sett har forhandleren din sitt på det tørre her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det må nesten også være slik, med helt tydelige grenser. Skal man strekke litt, så vil noen andre strekke litt lengre neste gang. Og slik fortsetter det.

Det skal også sies at det hverken er forhandleren eller den norske importøren som setter disse grensene. Det er fabrikken, som også står for utbetalingen knyttet til garantier. Norge er også det landet som har de beste nybilgarantiene. Slik sett er vi litt bortskjemte i forhold til resten av verden. Uten at du hverken blir rikere eller lykkeligere av det, i dette tilfellet.

Det som kanskje kan være et lite halmstrå å klamre seg til i ditt tilfelle, er om dette er en er kjent feil eller svakhet på denne modellen. Du sier at det har vært en oppgradering knyttet til dette. Om så er tilfelle, kan forhandleren din sende inn en kulansesøknad. Det vil si en deling der du som kunde, forhandleren og den norske importøren deler på regningen. Fabrikken blir svært sjelden med på dette. Det blir som en ren «goodwill» fra forhandler og importør til deg, for å beholde deg som fornøyd kunde og god ambassadør for merket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om dette ikke går i orden – ja, så er det ikke noen vei utenom. Da må du nok ta denne reparasjonen på egen kappe.

Les også: Hvis bilen selges «som den er» – da skal du være på vakt

Finn årsaken og kurer den

Du spør også om du må bytte både ledningsnettet og de tilstøtende delene. Svaret her er egentlig nei. Om du skal betale for dette selv, bestemmer du også hva og hvor mye som skal gjøres/byttes.

Jeg tenker at det som er viktig her er å finne ut hva som har forårsaket varmgangen og som gjør at ledningsnettet har smeltet / blitt brent. Om jeg skal tippe, så tror jeg nok at feilen trolig ligger i ett av varmeelementene som er i setet. Da må dette skiftes. Når det gjelder ledningsnettet, bør det være både problemfritt og risikofritt å klippe bort de brent kablene og skjøte på med nye, så lenge dette blir skikkelig gjort. Det vil trolig også redusere verkstedregningen din vesentlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Grunnen til at mange velger å bytte rubbel og bit, er for å unngå reklamasjoner og omarbeid i etterkant. Man sikrer seg liksom i alle bauger og kanter – ved å bytte alt. Da blir det også kostbart.

Jeg mener at ting fortsatt kan repareres og fikses opp i. I alle fall på biler som er utenfor garantien og som er noen år gamle. Det gikk før – og det går fortsatt.

Om jeg skal oppsummere så blir mine råd som følger: Hør om det kan søkes en kulans. Om ikke, få verkstedet til å gjøre en vurdering av hva som MÅ byttes og få et prisoverslag. Eventuelt fra flere verksteder. På den måten tror jeg du både kan få varme i setet igjen – og spare en god del penger.

Ønsker deg lykke til!

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no