VW T-Roc R kan bli en ekte morobil

Volkswagen kommer straks med ny toppmodell av sin T-Roc, ikke overraskende har den fått en R i modellbetegnelsen,
Artikkelen fortsetter under annonsen

T-Roc R er klar om et par uker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget av SUV-er og de mindre crossoverne har økt kraftig over hele verden de siste årene. En rekke nye modeller har kommet til – aldri har det vært mer å velge mellom for kundene.

En av dem som er på hugget her, er Volkswagen. Det som startet med den store og kostbare SUV-en Touareg, har blitt til en hel familie av biler. Fra T-Roc, kommende T-Cross, via Tiguan og sjuseteren Tiguan Allspace.

T-Roc kom for markedet for to siden og har vært en stor suksess for VW, med over 200.000 eksemplarer solgt til nå.

I fjor var T-Roc den tredje mest solgte Volkswagen-modellen i Norge, bare slått av Golf og Passat.

Ny verstingutgave

Med lengde på 4,23 meter er dette en bil som appellerer til mange som vil ha en høyreist bil, uten å ha det helt store plassbehovet.

De langt fleste kjøper den med utpreget fornuftig motorisering, men VW har også tilbudt bilen med en 190-hesters bensinmotor. Da gjør den 0-100 km/t på 7,2 sekunder. Det er slett ikke vanlig til denne bilklassen å være.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Volkswagen gir seg ikke der. Nå er det kjent at de planlegger en ny verstingutgave av T-Roc. I kjent VW-tradisjon skal den da hete T-Roc R.

Les også: Mange rømmer fra diesel – se hva vi kjøper i stedet

(Saken fortsetter under)

Et ganske enkelt interiør blir løftet av litt friske farger.
Et ganske enkelt interiør blir løftet av litt friske farger.

«Imponerende ytelser»

VW har akkurat sendt ut en skisse av den. Og det er ikke lenge til vi får se den i ferdig utgave. Bilen skal nemlig debutere på bilutstillingen i Geneve som åpner dørene i begynnelsen av mars.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

VW lover en rekke R-spesifikke designelementer, både utvendig og innvendig. Hva som skal finne veien under panseret sier de ikke noe om. Men ifølge VW skal bilen få «imponerende ytelser signert Volkswagen R».

Les også: Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Petter Solberg

Underveis i utviklingen har bilen vært gjennom omfattende tester, blant annet på legendariske Nürburgring Nordschleife.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I utviklingsarbeidet har Volkswagen R også dratt nytte av ekspertisen til Petter Solberg, verdensmester både i rally og rallycross. Volkswagens racerfører Benjamin Leuchter har også bidratt.

(Saken fortsetter under)

T-Roc er en salgssuksess i Norge, i fjor ble den tredje mest solgt av VW-modellene i Norge.
T-Roc er en salgssuksess i Norge, i fjor ble den tredje mest solgt av VW-modellene i Norge.

Ett av de beste kjøpene

Som på VW-produkter flest: T-Roc har ingen klare svakheter, dette er en gjennomført bil med høy kvalitetsfølelse. Komfort og kjøreegenskaper er blant de beste i klassen. Infotainmentsystemet er blant de beste og alt det siste av sikkerhetsutstyr er på plass.

Det som trekker ned litt er billigfølelsen i interiøret. Her merker vi at VW har spart. Prisen er også en utfordring for T-Roc. Du kan få konkurrenter en klasse over til de samme pengene. Det avgjørende da blir om du trenger den ekstra plassen. Gjør du ikke det, er T-Roc et av de beste kjøpene i klassen for små SUV-er akkurat nå.

Les også: Her får du både stasjonsvogn – og R-råskinn

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no