Jaguar XE henger i en tynn tråd

VIDEO: Sedanen Jaguar XE har det tøft i sin klasse, kanskje forsvinner den rett og slett ut i stedet for å bli erstattet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje blir to modeller erstattet av én elektrisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det svinger fort i bilbransjen. Det er bare et par år siden det meste pekte oppover for Jaguar Land Rover-konsernet. De solgte rekordmange biler, hadde solid overskudd og fabrikkene gikk alt remmer og tøy kunne holde. Men så begynte det å bremse – i 2017,

Fjoråret ble veldig lite hyggelig. Salget sviktet og selskapet avsluttet 2018 med et tap på over 35 milliarder kroner i siste kvartal.

De skrev blant annet ned verdien på investeringer i maskiner og fabrikker kraftig. En rekke ansatte må også gå.

Samtidig har Brexit lenge vært en stor hodepine for konsernet. Med det aller meste av produksjonen i Storbritannia, er JLR svært sårbare i det som etter hvert har blitt en temmelig kaotisk prosess.

Falt som en stein

Nå ligger det an til at de nye tidene også kan bety en større omlegging av modellutvalget, særlig hos Jaguar. Det er nemlig først og fremst de som sliter nå, av flere årsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Én er at Jaguar har satset tungt på sedaner. I dagens modellutvalg har de kompakte XE, familiebilen XF og luksusbilen XJ. Bare XF av disse fås som stasjonsvogn.

Problemet er at sedansalget har falt som en stein i vår del av verden. Og selv om kineserne fortsatt elsker biltypen, har ikke det klart å kompensere for Jaguar. De har rett og slett ikke klart å hevde seg godt nok, særlig mot tyske rivaler.

Les også: Visste du at denne bilen finnes?

(Saken fortsetter under)

VIDEO: XF kommer også som stasjonsvogn, uten at det har gitt noe supersalg

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tvunget til å tenke nytt

En annen faktor er dieselmotorer, også det har vært en viktig satsing for Jaguar. Dieselgate-skandalen har ikke bare rammet Volkswagen selv, den har også gitt store ringvirkninger i bransjen. Salget har falt kraftig i flere markeder, blant dem Storbritannia som er svært viktig for Jaguar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet av alt dette er at JRL blir tvunget til å tenke nytt. Både XE og XF er nå rundt halvveis i livssyklusen. Det betyr at oppfølgere er under planlegging.

Ifølge engelske Autocar vurderer Jaguar nå å droppe både XE og XF – og erstatte dem med en elektrifisert modell. Da er det nærliggende å tenke SUV.

Les også: Fullblods luksusbil til under 300.000 kroner

(Saken fortsetter under)

Storbilen XJ har vært på markedet i mange år. Veldig mye tyder på at erstatteren kommer til å være helelektrisk.
Storbilen XJ har vært på markedet i mange år. Veldig mye tyder på at erstatteren kommer til å være helelektrisk.

Sliter mot de tyske

Jaguar lanserte i fjor sin første elbil, I-Pace. Her har de investert store summer i utviklingen, penger de neppe kan få tilbake bare fra denne ene modellen. Dermed er det også naturlig å tenke flere modeller, som kan dra nytte av utviklingen.

Det skal spesielt være XE som lever farlig. Denne bilen er ment å være en utfordrer til storselgerne BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse. Salgsmessig har den ikke klart det, og bilen har også fått endel kritikk for å rett og slett ikke være eksklusiv nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette segmentet er svært krevende. Kjøperne forventer en premiumbil, men prisene står ikke alltid i forhold. Dermed må produsentene finne løsninger som sørger for at de ikke blir for kostbare å lage. Jaguar sliter her også med at de har mye lavere produksjonsvolumer enn de tre tyske. Dermed blir det også færre biler å fordele produksjonskostnadene på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: I-Pace: Elbil på første klasse

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Nye Range Rover Evoque blir en svært viktig bil for Jaguar Land Rover-konsernet

Flere viktige modeller

Å satse elektrisk virker kanskje veldig naturlig sett ut fra et norsk perspektiv. Men i resten av Europa er salget av elbiler fortsatt svært begrenset.

Derfor er det et stort element av gambling for en såpass liten bilprodusent som JLR å satse tungt på dette. Ingen vet hvor fort elbilsalget vil ta seg opp i de store markedene. Det kan gå fort, men det kan også ta mange år. Og da er det skummelt hvis en for stor del av modellutvalget er elektrisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens det tenkes så det knaker på styrerommene i England, gjør konsernet seg klare til å lansere flere viktige modeller i år. I vår kommer en helt ny Evoque fra Range Rover. Land Rover Discovery Sport får en omfattende oppgradering, blant annet med ny plattform.

Det kommer facelift på både XE og XF fra Jaguar, og en helt ny Land Rover Defender er også på gang.

Les også: Hadde du denne, var du kongen i gata

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no