Dette er ikke en helt vanlig SUV

Andre generasjon BMW X5 kan være en ganske alminnelig familie-SUV med dieselmotor. Eller det kan være en X5 M, som bilen på bildet. Det er noe heelt annet enn de mange andre X5-ene du møter i trafikken... Faksimile: Broommarked.no
Andre generasjon BMW X5 kan være en ganske alminnelig familie-SUV med dieselmotor. Eller det kan være en X5 M, som bilen på bildet. Det er noe heelt annet enn de mange andre X5-ene du møter i trafikken... Faksimile: Broommarked.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her snakker vi hytteracer!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Første generasjon av BMW X5 kom på markedet rundt årtusenskiftet. Egentlig var det på mange måter "bare" en litt høyreist utgave av storselgeren 5-serie.

Det høres kanskje litt lettvint ut. Men denne oppskriften ble raskt til suksess. Salgstallene gikk i taket.

Siden den tid har det blitt lansert tre generasjoner til.

Den det går mest av på norske veier, er andre generasjon. Den kom på markedet i 2007. De aller, aller fleste av disse bilene har en 3-liters dieselmotor under panseret.

Men BMW har naturligvis en skikkelig verstingutgave av denne bilen også: X5 M. Det er en bil du finner svært få av på norske skilter. Hvis du vil skille deg ut, kan det derfor være nå du skal slå til. Vi har nemlig funnet en slik på Broommarked – og til en pris som er nesten en fjerdedel av hva en slik bil kostet ny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår kjøpeguide på andre generasjon BMW X5 her

Du skal være godt over middels BMW-interessert for å se atdette ikke er en vanlig BMW X5. Frontfangeren med ekstra store luftinntak gir imidlertid et hint. Akkurat bilen på bildet er har en spesiell blåfarge, som ble brukt på M-bilene. Illustrasjonsfoto
Du skal være godt over middels BMW-interessert for å se atdette ikke er en vanlig BMW X5. Frontfangeren med ekstra store luftinntak gir imidlertid et hint. Akkurat bilen på bildet er har en spesiell blåfarge, som ble brukt på M-bilene. Illustrasjonsfoto

Anonym

Her kan det være på sin plass å understreke at ni av ti neppe vil se at du har valgt en helt annen bil enn "alle de andre" X5-kjøperne. Stylingen på X5 M er nemlig diskret. Særlig når bilen er svart, slik som den vi omtaler her.

Kjennere vil imidlertid se frontfangeren som skiller seg ut – og bakfra legger man kanskje merke til fire store endererør.

Ja, også kommer de til å høre at dette er noe for seg selv. V8-eren lager en dyp broomming, som ikke levner tvil om at dette er kraftige saker. Kraftkilden under panseret er på 4,4 liter og har pustehjelp fra to turboer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?

555 hk

Hvor mye krefter blir det av sånt, lurer du kanskje på? 555 hk og et dreiemoment på 680 Nm byr denne muskelbunten av SUV på. Og det er altså originalt fra fabrikk. Det var virkelig ikke mange SUVer som kunne bryne seg på denne, da den først ble lansert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja, den biter fortsatt svært godt ifra seg, også syv år senere. 0-100 km/t fikser den for eksempel på imponerende 4,7 sekunder. Toppfarten? Den ligger og slurer på rundt 250 km/t.

Klikk her for å se hele annonsen

Innvendig er det også mer eller mindre identisk med en vanlig X5.
Innvendig er det også mer eller mindre identisk med en vanlig X5.

Alt-i-ett

Dette er rett og slett en fullverdig helårs-, hytte- og familiebil – som samtidig kan levere sportsbilytelser. Like morsom som en coupe, som er langt lavere og veier mindre, er den selvsagt ikke.

Men BMW har klart å gjøre dette til en av de mest kjøreglade SUVene på markedet.

Det hyggeligste med akkurat denne bilen, er prisen. I alle fall om man ser på hva en slik kostet ny i Norge. For sju år siden måtte du ut med rundt 2,5 millioner kroner for å få navnet ditt i vognkortet på en fullutstyrt X5 M.

Nå får du den får 649.000 kroner.

Les også: Hvor billig får jeg en bra BMW X5?

Masse utstyr

Da får du også en fullpakket bil, med tanke på utstyr. Her er det alt fra DVD-skjerm i baksetet, firesoners klimaanlegg og motor/coupevarmer, head up display – til elektriske komfortseter og panoramatak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildene indikerer at bilen er godt holdt. Den har da også bare hatt én eier siden den ble solgt ny, står det i annonsen. Det skulle tilsi at historikken skal være rimelig vanntett. Men det må du selvsagt sjekke selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyrt – veldig dyrt

Hva taler mot å kjøpe en slik bil? Tja, den kan fort bli en kostbar bil å eie. Service, deler og reparasjoner på en slik versting er ikke gratis. Og denne ville vi sørget for å ta til merkeforhandler, eller i alle fall noen med god peiling på BMW, ganske ofte.

Forsikring blir selvsagt også ganske kostbart.

Nevnte vi forbruk? X5 med en slik motor, vinner aldri "se hvor lavt forbruk jeg klarte på turen til butikken"-konkurranser. Men så er jo akkurat det også ganske meningsløse konkurranser! For med denne vil du ha lyst til å stikke på "butikken" hele tiden – og det siste du vil tenke på er hvor lavt forbruket kan bli.

Bruktbilene fra Helvete: BMW X5

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.