Noen ting er det rett og slett ikke lønnsomt å fikse

Alle dieselbiler ryker litt ved oppstart når det er kaldt. Men når en gammel bil som har gått langt ryker mye – hva kan være feil da?
Alle dieselbiler ryker litt ved oppstart når det er kaldt. Men når en gammel bil som har gått langt ryker mye – hva kan være feil da?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye kan skje når bilene blir eldre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny,

Jeg har en Mitsubishi Pajero 3,2 diesel fra 2001.

Det kommer en del grå-hvit røyk fra eksosrøret når det er litt kaldt ute. Det er også en ulyd i en reim rett etter oppstart når det er kaldt ute, men kun ved gasspådrag. Det kommer også en tikkelyd fra motoren.

Hva kan det være og har dette noen sammenheng?

Benny svarer:

Heisann. Takk for interessant spørsmål. Jeg har faktisk hatt helt maken bil selv, for en god del år tilbake.

Den jeg hadde, var gått ganske langt. Cirka 230.000 kilometer da jeg solgte den. Også min bil røyk noe ved kaldstart. Jeg kjenner disse bilene som både driftssikre og gode, med lite feil og problemer.

Du sier ikke noe om hvor langt bilen din har gått, men den er 18 år gammel og slike biler går erfaringsmessig ganske langt per år. Jeg antar dermed at din bil også har gått et stykke?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så lenge det bare ryker noe ved oppstart, og du ikke røyklegger hele nabolaget, vil jeg tippe at dette er ganske normalt. Særlig nå som det er litt ekstra kaldt ute også.

Det at det blir slik, går ofte på litt generell slitasje, jeg hadde nær sagt, både her og der. På dysespisser, på tenningstidspunkt, på diesel-leveringmengde og kanskje et luftfilter som snart bør byttes? Dette i sum kan gjøre at både dieselmengde og tenning er ørlitt utenfor spesifikasjonene. Også ting som litt slitte stempelringer og slitasje i ventilstyringer og kanskje litt slitt turbo gjør at man på toppen av det hele får litt oljeforbruk. Til sammen blir dette til eksosrøyk ved oppstart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hvis bilen selges «som den er» – da skal du være på vakt

Dyrt å reparere

Om røyken forsvinner fort og bilen ellers er frisk, rask og går som den skal uten forbruk av kjølevæske, motorolje eller mye diesel, ville jeg ikke lagt så mye vekt på dette. Men tatt det på kontoen for elde og slitasje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er neppe lønnsomt å gå løs på å fikse opp i alt dette, om du ikke skrur og fikser en del selv. Skal alt dette sjekkes og fikses på er verksted, er jeg redd det kan bli en dyr affære.

Jeg vet riktignok at topplokket kan sprekke og at dette har skjedd på noen biler. Da vil det ryke mye og hvitt, men du vil da også ha forbruk av frostvæske. Selvfølgelig kan turboen også bli slitt, men da vil det ryke blått og du vil ha nedsatt motoreffekt.

Så her kommer det litt an på hvor mye det ryker...

Du sier også et det tikker litt i motoren. Det er vanskelig å si noe om dette uten å ha hørt lyden. Kan det være en ventilløfter, kan det være en kamaksel som begynner å bli litt slit? Eller kan det skyldes det vi var inne på med generell slitasje og unøyaktighet, slik at det rett og slett er sitt ekstra diesel klakking i forbindelse med tenningen / forbrenning du hører? Det kan være smart å få et verksted til å lytte på dette for deg for å stille en bedre diagnose enn hva jeg kan, som ikke har hørt lyden.

Da har vi bare en ting igjen, nemlig pipelyden ved oppstart og gasspådrag. Det er jeg rimelig sikker på er en reim som trenger å strammes eller byttes. Ikke noen stor sak.

Får bare ønske deg og Pajeroen lykke til videre!​

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no