Her er bilen som kan skremme vannet av nabo-SUVene
To nye M-utgaver på vei fra BMW.
BMW har to av de mest kjøreglade familie-SUVene i X3 og X4.
Dette er samtidig biler som appellerer til mange forskjellige lommebøker. Du får dem fra i underkant av 700.000 kroner. Men det er heller ikke noe problem å bruke mye over en million på en X3 eller en X4.
Nå kommer det nye spesialutgaver som absolutt tilhører siste kategori på pris. Men så får du da også litt av hvert for pengene.
Frem til nå har toppmodellene av X3 og X4 hatt betegnelsen M40i, med rekkesekser på 360 hk under panseret. Nå er tiden snart inne for å lansere modellene som garantert tar posisjonen som overhoder i X3- og X4-familien.
Den kraftigste noensinne
– M-logoen i grillen og på bakluka gir visse forpliktelser. Det holder ikke med en kraftfull motor hvis resten av bilen ikke henger med i svingene. Med helt nye BMW X3 M og BMW X4 M introduserer vi erketypisk BMW M-kjøreglede i et nytt segment, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDa lurer du temmelig sikkert på hva som befinner seg under panserne her? Jo, en nyutviklet sekssylindret rekkemotor med BMW M TwinPower Turbo-teknologi og doble turboladere. Dette er faktisk den kraftigste sekssylindrede motoren noensinne i en BMW M-modell.
Les også: Elbil og rekkevidde: Med takboks bruker elbilen mye mer strøm
(Saken fortsetter under)
Opp til 510 hestekrefter
Standardeffekt er 480 hk, med et dreiemoment på 600 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,2 sekunder. Motoren har selvsagt turtallsvillig karakter og et kjøle- og oljesystem som også takler de påkjenningene aktiv banekjøring byr på. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 280/285 km/t ved valg av «M Driver’s package».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenØnsker man enda litt mer krutt, kan begge modellene leveres med «Competition Pack». Da øker motereffekten til 510 hk, mens akselerasjonstiden reduseres til 4,1 sekunder.
Artikkelen fortsetter under annonsenI tillegg inneholder Competition Pack et spesifikt oppsett for det adaptive M-understellet, valgfritt skinninteriør, 21’’ BMW M-felger, M Sport-eksossystem, High-Gloss Shadow Line, Competition terskellister og baklukeemblem, samt M Sport-seter. Kjennere vil dra kjensel på «Competition Pack»-modellene med de sorte M-logoene på bilene.
Les også: Ford Escort Sunshine: Fred kjøpte usett - og ble ganske lang i maska
(Saken fortsetter under)
VIDEO: X4 har et mer sporty design enn X3, uten at det går veldig sterkt ut over de praktiske egenskapene
Det går styggfort!
Kreftene overføres til bakken via en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse og skreddersydd firehjulsdriftsystem. Med M xDrive prioriteres egenskapene til bakhjulsdrift i kombinasjon med egenskapene til firehjulsdriften.
Med to egne modus for firehjulsdriften og aktiv M-differensialsperre på bakakselen, sikrer M xDrive optimalt grep, smidighet og retningsstabilitet.
Artikkelen fortsetter under annonsenMed andre ord: Det går styggfort – og du kan ha det morsomt mens bilen takler krevende utfordringer.
(Saken fortsetter under)
Røde M-knapper
De to nye M-modellene har flere designmessige signaturtrekk. Store luftinntak i frontspoileren, spesifikke sidespeil, egen spoiler og diffusor i støtfangeren bak, takspoiler (X3 M) og bakspoiler (X4 M) samt 20’’ BMW M-felger er noen av elementene som skiller de to SUV-ene fra sine noe mer moderate familiemedlemmer.
Artikkelen fortsetter under annonsenInnvendig er instrumenteringen M-spesifikk og på rattet finnes de røde M-knappene som lar føreren bestemme bilens oppsett. Den særegne girspaken, interiørlister i karbonstruktur og elektrisk justerbare sportsseter i eget M-design er er andre elementer som understreker sportsligheten i interiørdesignet.
Les også: Opel Ampera-e: Mange kunder ga opp - men nå gjør den comeback
Artikkelen fortsetter under annonsen(Saken fortsetter under)
Kommer til sommeren
Etter denne oppramsingen av godsaker, lurer du kanskje på om dette er biler som fortsatt duger til vanlig familiebruk? Joda, her er det fortsatt 550 liter bagasjerom på X3, 525 liter på X4. Og som vanlig for biler som dette: Hvis du skal ha med svigermor på søndagstur, oppfører de seg akkurat like pent som en standardmodell med 2-liters dieselmotor.
Bilene lanseres til sommeren. Startprisen på BMW X3 M er kr. 1.406.000, mens X4 M starter på 1.426.200 kroner. Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid.
Les også: Det måtte bli dette skiltet da Line kjøpte drømmebilen
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no