– Jeg kjøpte usett og ble ganske lang i maska

Fred selger en helt spesiell Ford Escort-modell, som de færreste har hørt om. Faksimile fra Broommarked.
Fred selger en helt spesiell Ford Escort-modell, som de færreste har hørt om. Faksimile fra Broommarked.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en vanlig bil, men ikke akkurat denne utgaven.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

For rundt 20 år siden satt Fred Ove Tovmo og bladde i Adresseavisen da en bilannonse fanget oppmerksomheten hans.

Det var en eldre Ford Escort som var lite brukt og som skulle være både helt original og veldig pen. Dette er så lenge siden at annonser med flotte bilder og videoer på internett ikke akkurat var tema.

For å gjøre en lang historie kort: Fred tok en telefon til selgeren som var en ung jente. De ble enige. Det ble handel. Usett.

– Jeg skal innrømme at jeg ble lang i maska og en smule overrasket da bilen kom på tunet her, sier Fred med en liten latter.

– Noe slikt hadde jeg nemlig ikke sett før. Jeg trodde jeg hadde kjøpt en helt vanlig, standard Ford Escort 1300. Men dette var jo en veldig uvanlig spesialutgave. Med det smekre tilnavnet Sunshine.

Nesten som ny etter 45 år

Grunnen til kjøpet var nostalgi. Den første bilen til Fred da han var 18 år, var nettopp en Escort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den spesielle bilen viste seg å være i veldig god stand. Den var helt rustfri, hadde gått veldig lite og var vel egentlig så god som ny. Det er den fortsatt. Dessuten er den til salgs igjen også.

– Ja, jeg har ikke brukt den så veldig mye, innrømmer Fred som er opptatt av biler og har et godt utvalg av klassikere. Både fra USA, Europa og Japan. Han er tydeligvis en allsidig kar på dette området.

Han har blant annet en 1948-modell Pontiac, en 1968-modell Ford Mustang Fastback, en 1968-modell Volvo Amazon, en 1974-modell Triumph Spitfire og en Honda Prelude fra 1983, for bare å nevne noen av bilene. Alle i god stand og lagret innendørs,som seg hør å bør.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men tilbake til den uvanlige Escorten som skal selges:

– Jeg har innsett at jeg neppe har evig liv, jeg har litt for mange biler og får brukt dem litt for lite. Så da velger jeg å tynne ut litt i samlingen, forklarer den hyggelige trønderen, fra Gauldal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er veteranbil for fremtiden

Bilen er helt original og alle papirer fra da den var nye følger med. Faksimile fra Broommarked.
Bilen er helt original og alle papirer fra da den var nye følger med. Faksimile fra Broommarked.

Mer spesiell enn vakker

– Det har mest blitt noen småturer til Ford-treff og ellers litt kosekjøring på fine sommerdager med prøveskilt med denne, forklarer han videre.

– Jeg må vel innrømme at den er mer spesiell enn direkte vakker. Men desto morsommere. For den har en hel del spesielle detaljer. Lakken, for eksempel, gul og kobber. Mattsvarte støtfangere, delte sådanne foran, og mattsvart grill, skinnratt og helt spesielle trekk på setene. Dessuten så har den såkalte Mexico-støtfangere foran, med litt bredere hjulbuer.

– Selv i Ford-miljøet er det få som kjenner denne Sunshine-modellen og mange tror den er modifisert i ettertid. Men her er alt helt originalt, forsikrer selgeren.

Bilen ble solgt ny fra Ford-forhandleren Otto Moe i Trøndelag, til et eldre ektepar som brukte bilen lite og nennsomt. Da de ikke kjørt mer, ble den solgt til en ung jente.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den unge jenta syntes bilen var litt gammeldags og eide den ikke mer enn i en måneds tid før hun solgte den videre. Da til Fred. Som nå selger igjen den videre etter 20 år.

Gul og kobber får du bare på Escort Sunshine. Faksimile fra Broommarked:
Gul og kobber får du bare på Escort Sunshine. Faksimile fra Broommarked:

Med pigghjul fra 1974

Dette i sum gjør at den 45 år gamle bilen ikke har gått mer enn 39.000 kilometer, på alle disse årene. Den er helt original, den er aldri blitt rustsveiset, den er aldri omlakkert, alle papirene fra bilen er ny følger med – og det samme gjør de originale pigghjulene fra 1974. De er ubrukte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er nok først og fremst en bil for samlere og kjennere. Jeg vet om at det har vært en annen slik i Norge, men den ble vraket for herrens mange år siden. Om det finnes noen andre vet jeg ikke, men jeg tviler, sier Fred.

Escort av denne utgaven har hatt en helt eventyrlig prisutvikling de siste årene. Prisene har regelrett skutt i været. For restaurerte, trimmede og ombygde eksemplarer forlanges det ofte flere hundre tusen kroner.

(Vi gjør oppmerksom på at Broom.no og Broommarked har samme eier)

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Les også: Nå har denne tøffe Ford-klassikeren jubileum