Dette har blitt et problem for noen elbil-eiere

Ladeluker som fryster igjen skaper problemer for noen elbileiere. Mens andre klarer seg fint, uansett snø og vintervær.
Ladeluker som fryster igjen skaper problemer for noen elbileiere. Mens andre klarer seg fint, uansett snø og vintervær.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan passe veldig dårlig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du ikke klarer å få opp ladeluken på elbilen – ja, da får du heller ikke ladet den. Og uten lading får elbiler som kjent ganske fort problemer.

Med over 200.000 elbiler på norske veier, har det dukket opp et nytt vinterfenomen; frosne ladeluker.

Mye kan tyde på at akkurat denne problemstillingen har blitt oversett – eller kanskje neglisjert – underveis i utviklingen av enkelte elbiler.

Hyundai er blant bilprodusentene som har måttet gå ut og beklage problemer med snø og is på ladeluken til Hyundai Kona.

Ikke bruke makt

Broom kjenner også til at noen eiere av ladbare hybrider har problemer med lading på vinteren, fordi snø og is trenger seg inn i ladeluken.

Men står du der og ikke får opp ladeluken, har du altså et problem. Det siste du da bør gjøre, er nok å bruke makt og forsøke å røske opp luken. Da skaper du deg fort flere og kostbare problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skal lade bilen mens du venter på grønt lys

(Saken fortsetter under)

Hyundai Kona er en elbil mange norske kunder har lyst på. Her har det vært utfordringer med ladeluken på vinterstid.
Hyundai Kona er en elbil mange norske kunder har lyst på. Her har det vært utfordringer med ladeluken på vinterstid.

En rekke kjerringråd

NAF anbefaler en veldig enkel løsning:

– Med en plastpose og varmt vann, får du raskt opp en frossen ladeluke, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når snøen laver ned er det vanskelig å være nøye nok når snøen skal kostes vekk fra ladeluka på en elbil. Du har heller ingen motorvarme som hjelper deg til å smelte snøen på ladeluka.

Bortsett fra plastposen med varmt vann, finnes det en rekke kjerringråd her. Å bruke hårføner er er klassiker her. Men da er du avhengig av å ha en stikkontakt i nærheten. Noen vil kanskje også forsøke seg med en lighter, men det er nok på ingen måte smart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her er elbilene med lengst rekkevidde

Dekke til

Har du tilgang til en oppvarmet garasje, er det langt tryggere, selv om det kan ta litt tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til å være nøye med snøkosten hver gang man koster bilen, er det noen andre triks man kan bruke for å unngå trøbbel med ladeluken.

Mange dekker til frontruten med et teppe, papp eller liggeunderlag for å unngå snø og is der. Det samme kan man gjøre med ladeluken på en elbil.

(Saken fortsetter under)

Salget av nye elbiler er rekordhøyt i Norge. Det betyr også at mange nå er i gang med sin første elbil-vinter. Dette er Jaguar I-Pace, på Venabygdsfjellet.
Salget av nye elbiler er rekordhøyt i Norge. Det betyr også at mange nå er i gang med sin første elbil-vinter. Dette er Jaguar I-Pace, på Venabygdsfjellet.

Lære av Norge

Noen biler er mer utsatt for dette problemet.

Spesielt biler med ladeluke foran og luker uten gummiforpakning, der snø og vann lett trenger inn mens du kjører.

- Vi håper produsentene tar til seg erfaringene de gjør i Norge og lager en bedre patent på ladeluken, avslutter Sødal i NAF.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no