Meny

Sportsbilen fra Porsche prøvde seg på glattisen

Det er helst ikke her man vil se en splitter ny Porsche 718 Cayman. Foto: Mats Brustad

Isbanekjøring kan by på utfordringer! Se bildene:

Det skjer noe med de fleste av oss – hvis vi får slippe til bak rattet på en lukket bane.

Nesten uansett bil, våkner konkurranseinstinktet. Enten skal du konkurrere mot deg selv, eller andre. Sistnevnte er kanskje skumlest.

Vi er på Høydalsmo, et bittelite sted i Telemark. Normalt er det ikke akkurat et folkehav her, men siste helg dukket nesten 200 bilinteresserte opp – da entusiastene hos Autostrada inviterte til isbanekjøring.

Her kan du enten ta med deg egen bil, eller sitte på med dyktige instruktører, som serverer en bilopplevelse du sent kommer til å glemme.

Supersjelden Porsche

Spennet mellom de 80 bilene i dag er stort. Her finner vi alt fra ydmyke Volvo XC40 – til hysteriske Porsche 911 GT2 RS.

Sistnevnte er utvilsomt Telemarks store attraksjon. Den er litt som comebacket til de nye gitarkameratene, folket bare strømmer til. Enda bedre blir det når tyskeren serverer noen himmelsk vakre toner.

Hallelujah.

Å høre 700 Porschehester på tomgang er en opplevelse i seg selv. Straks skal vi i Broom også bli bedre kjent med bilen. Men akkurat det skal du få lese mer om senere.

Les også: Lages i kun 20 eksemplarer – én nordmann har bestilt

(Saken fortsetter under)

Denne finnes det kun et fåtall av i Norge. Snart skal 4,5 millioner ut på isen.

Drar av banen

GT2 RS er ikke den eneste bilen fra Stuttgart som får mye oppmerksomhet denne helgen. Helt på tampen av dagen begynner nemlig selvtilliten å øke hos flere av deltakerne. Selv om banen stadig blir glattere, står ikke det i veien for å presse rundetidene litt ekstra.

Vi i Broom ratter akkurat en Volvo V60 T8, en bil som for øvrig går overraskende godt. Så ser vi plutselig en blå prikk langt utenfor banen. Det er ingen politimann med laser, men en splitter ny Porsche 718 Cayman!

Det ser med en gang rimelig brutalt ut. Sportsbilen har seilet minst 20 meter utenfor banen, ut i løssnø og litt overvann. Det ser nesten ut som bilen er på vei gjennom isen.

Les også: En stor bilsuksess har blitt helt ny

(Saken fortsetter under)

Porsche liker seg aller best på banen, ikke utenfor.

Uproblematisk

Heldigvis er det bare litt synsbedrag. Isen her ute er trygg og bilen hilser bare på litt nysnø. Litt mye kanskje…

Selv om vi har firehjulstrekk på Volvoen vi ratter, lar vi redningsmannskapet ta seg av bergingen, med traktor. Det går helt uproblematisk og bilen er igjen klar for å levere noen minneverdige runder på banen.

Her skal det hvertfall ikke stå på innsatsen!

Test Alfa Romeo Giulia Q: Dette er et stykke italiensk kunst

(Saken fortsetter under)

Broom fikk nok en gang en positiv opplevelse bak rattet i Alfa Romeo Stelivo Quadrifoglio. Foto: Thomas Holmen

Italiensk monster

Det kryr av spinnville biler på isen. Tyskland er godt representert med både Porsche og AMG. Men bilene som høres aller best i dag har sin opprinnelse fra Italia.

Gjennom dagen tester vi både Giulia og Stelvio – begge i Quadrifoglio-utgave. Giulia har vi kjørt tidligere, og får bare bekreftet de sylskarpe kjøreegenskapene.

Stelvio er vi derimot mer spent på. Ikke bare er den en råtass på papiret, men bilen er også en av verdens raskeste SUVer rundt Nürburgring.

Også Jaguar I-Pace fikk kjørt seg på isen.

Det er et monster vi får lov til å prøve. Her stemmer det meste. Firehjulstrekk og null antispinn. Selv om vi aldri er i nærheten av å utnytte de 510 hestekreftene, får vi likevel opp god fart på den 2,9 kilometer lange banen.

På den ene langsiden bikker vi 150 km/t – før vi kaster bilen inn i neste sving, justerer sladden med høyrepedalen og henter kontraen på neste. Følelsen av å danse med bilen er magisk.

Les også: Broom-Vegard dro til verdens råeste racerbane

(Saken fortsetter under)

0-100 km/t er i mål på kun 3,9 sekunder.

Rekord

I gledesrusen av å kjøre en av verdens beste SUV-er, tenker vi plutselig på hvor privilegert vi er som får oppleve fossilmotoren på sitt beste. Ikke bare lyden, men motorkarakter, girkasse og de mekaniske impulsene som bokstavelig talt slår oss i ryggen.

Det er i slike øyeblikk man kan bli skeptisk til om elbilen klarer å levere samme entusiasme og kjøreglede.

For å være helt ærlig tror vi ikke det, derfor er det viktig å nyte hvert eneste sekund bak rattet i biler som Stelvio Quadrifoglio. Og det skal vi gjøre i mange, mange år til.

Helgens deltakerrekord, bekrefter også at bilentusiasmen fortsatt lever i beste velgående.

Les også: Her kjører vi Stelvio Quadrifoglio for første gang, i Dubai

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært