Derfor får vi bare kjøpe én modell i Norge

Den kompakte, men absolutt sjarmerende SUV-en Dacia Duster er den eneste Dacia-modellen som selges her hjemme.
Den kompakte, men absolutt sjarmerende SUV-en Dacia Duster er den eneste Dacia-modellen som selges her hjemme.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler nok mye om avgifter – men ikke bare ...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I " Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.S

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor vi bare har én modell av Dacia i Norge?

Vet at Sverige og andre europeiske land har en del andre modeller i tillegg til Duster.

Hvorfor kommer ikke disse modellene også hit? Mvh Kenneth.

Benny svarer:

Hei Kenneth.

Jeg skjønner godt at du lurer på dette. Det er jo ikke mange andre bilmerker som bare selger én modell her i Norge. Og Dacia har ganske riktig en god del flere biler. Vi skal ikke lenger enn til Sverige, som du selv er inne på, for å finne et langt bredere modellutvalg. Der selges både småbilen Sandero, familiebilene Lodgy og Logan – samt den svært prisgunstige varebilen Dokker.

Så hvorfor bare én modell i Norge? Det er nok ganske enkelt fordi importøren vurderer det slik at SUV-en Duster er den Dacia-modellen som passer best til det norske markedet. Dette handler i stor grad om avgifter. De er som kjent høye her til lands, på biler som går på bensin og diesel. Jo mer bilene slipper ut, jo mer avgift blir det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dacia baserer seg på det som ikke alltid er siste nytt av teknologi. Det er avgjørende for å holde produksjonskostnadene nede. Utfordringen i Norge er at Dacias motorer dermed blir ganske hardt straffet av avgiftssystemet. Da blir bilene relativt sett en god del dyrere, enn i land som ikke har slike avgifter. Som for eksempel Sverige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Den lille sedanen Dacia Logan er et eksempel på en bil som kan selge greit sørover i Europa og på andre markeder, men her i Norge hadde den neppe blitt noen storselger.
Den lille sedanen Dacia Logan er et eksempel på en bil som kan selge greit sørover i Europa og på andre markeder, men her i Norge hadde den neppe blitt noen storselger.

Dacia har lykkes med å slå seg opp som et rendyrket billigmerke. Men det er altså ikke like enkelt i Norge, med våre avgifter.

Men det handler nok også litt om hvordan de andre modellen er tilpasset det, litt sære norske markedet. Her vil vi ha premium og masse utstyr og noe som gir en liten dose status. Det passer ikke heeelt sammen med Dacias merkefilosofi.

Når Duster gjør det relativt bra her til lands, er det helt klart fordi den tross avgifter gir veldig mye bil for pengene. Vi nordmenn har også over gjennomsnittet sans for SUV-er og firehjulstrekkere. Duster er en ganske enkel og ujålete bil. Den gjør veldig mye av det samme som langt dyrere biler. Og mitt inntrykk er at eierne er godt fornøyd med bilene sine.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her i Norge handler svært mye nå om elektrifiserte drivlinjer. Dacia har sikkert planer rundt det, de også. Men det ligger neppe i strategien deres å være tidlig ute med dette. Dermed vil de nok også forbli et typisk nisjemerke her hjemme en god stund til, tipper jeg.

Les også: Tre biler du kan ha det moro med i vinter

Her kommer Dacia Duster – Norges billigste SUV!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Tre biler du kan ha det moro med i vinter

Saken ble først publisert på Broom.no