Nå øker dieselsalget i Europas største bilmarked

Dieselbilene har vært under hardt press også i Tyskland. Men der starter 2019 med en salgsøkning for disse bilene.
Dieselbilene har vært under hardt press også i Tyskland. Men der starter 2019 med en salgsøkning for disse bilene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opp også for elbilene, men volumet er lavt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilene har gått til himmels i det norske bilmarkedet de siste årene. De har rekordhøye markedsandeler, mens særlig salget av dieselbiler har falt kraftig.

Men Norge er et unntaks-land i denne sammenhengen. Ingen andre steder i Europa har elbilene i nærheten av samme standing.

Tyskland er det største markedet for bilsalg i Europa. Januartallene derfra er akkurat ute, og dette er interessant lesning.

Vi kan starte med totalvolumet. I januar ble det solgt 265.702 nye personbiler i Tyskland. Til sammenligning var det samme tallet i Norge 9.004. Vi snakker altså om en viss nivåforskjell.

1,7 prosent elbiler

Også i Tyskland har dieselbilene fått mye negativ oppmerksomhet de siste årene, blant annet med kjøreforbud for eldre dieselbiler i enkelte byer. Likevel viser januartallene at dieselsalget faktisk øker i Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nærmere bestemt er bilene med dieselmotor opp 2,1 prosent i januar, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Med det har dieselbilene en markedsandel på 34,5 prosent i dette markedet.

Til sammenligning står elbilene for 1,7 prosent av salget.

Disse skiltene kom opp i Hamburg i fjor, nå skal de eldre dieselbilene stenges ute fra de delene av sentrum som har mest forurensning. Foto: NTB scanpix.
Disse skiltene kom opp i Hamburg i fjor, nå skal de eldre dieselbilene stenges ute fra de delene av sentrum som har mest forurensning. Foto: NTB scanpix.

På test i Norge: Gjett om den vakte oppsikt på ladestasjonen!

Bytte ut eldre dieselbiler

Ifølge bransjen skyldes dieselbilenes økning at etterspørselen fra flåtkjøpere (typisk leasingselskaper og firmaer) har tatt seg opp igjen, samtidig som utvalget av dieselbiler som klarer nye og tøffere utslippskrav har økt.

En annen faktor kan være at flere bilprodusenter har lansert tiltak med incentiver for å få eiere av eldre dieselbiler til å bytte bil. Her handler det blant annet om kraftig subsidierte innbyttepriser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen har blant annet tilbudt dette i de 15 mest forurensede byene i landet, dette skal de utvide ytterligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselforbud kan bety mye for bilprisene

Flest kjøper med bensinmotor

Økning i dieselsalget i Tyskland kan være en indikator på at dieselmotoren kanskje ikke er så død som mange i Norge mener.
Økning i dieselsalget i Tyskland kan være en indikator på at dieselmotoren kanskje ikke er så død som mange i Norge mener.

Apropos elbiler: De står altså ikke for mer enn 1,7 prosent av salget, men her registrerer vi en kraftig økning, kontra januar 2018. Elbilsalget er nemlig opp hele 68 prosent. Når flere tyske bilprodusenter nå er i gang med en kraftig, elektrisk offfensiv, er det grunn til å vente at dette tallet vil øke betydelig utover i 2019.

Biler med bensinmotor er fortsatt de mest attraktive blant tyske kjøpere. 57,6 prosent valgte bensinmotor. Det er ned 8,1 prosent fra januar i fjor.

Hybridbiler øker også kraftig i Tyskland, opp 66 prosent gir en markedsandel på 6,7 prosent. Til gjengjeld faller de ladbare hybridene med 26 prosent. I januar hadde de en markedsandel på bare 0,8 prosent.

Partikkelfilter kan koste deg mange tusenlapper

Vinnere og tapere

I tallene for elbilene er det blant annet 137 nye Teslaer. Det ga det amerikanske elbilmerket en økning på hele 117,5 prosent. Volvo økte 40 prosent, mens Ford endte på 15 prosent pluss.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verre gikk det for Porsche, der salget falt hele 54 prosent i januar. Nissan var ned 40 prosent, mens Honda (35 prosent) og Alfa Romeo (32 prosent) heller ikke har særlig grunn til å glede seg over januartallene sine.

Disse dieselverstingene kan du få til kupp-pris

Les også:
Fem gode grunner til å velge dieselbil
AdBlue: Slik blir dieselmotoren mye mer miljøvennlig
Dieselsalget opp 40 prosent på ni år

Denne saken ble først publisert i Broom.no