Spår kraftig prisnedgang på elbiler

Her til lands er elbilen oppnåelig, takket være fravær av engangsavgift og moms. Foto: Fred Magne Skillebæk
Her til lands er elbilen oppnåelig, takket være fravær av engangsavgift og moms. Foto: Fred Magne Skillebæk
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er elbilens vei mot 2030, ifølge ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbiler i Norge er i dag oppnåelig priset, takket være fravær av både engangsavgift og merverdiavgift. Teknologikostnaden for en elbil er såpass mye høyere at en Tesla Model S koster det samme uten avgift og moms, som to BMW 5-serie uten avgift og moms.

Men hvor lenge vil det fortsette å være slik?

Britiske Deloitte har nå kommet med en rapport som forteller litt om dette, i tillegg til når elbilen vil slå an for fullt globalt. Svarene er også en direkte indikasjon på hvor tidlig ute Norge faktisk er.

Utsiktene

I Norge ble det solgt 54.768 nullutslippsbiler i 2018, mens det ble solgt 2 millioner elbiler globalt i fjor. Dette tallet er ventet å øke til 4 millioner biler i 2020, 12 millioner i 2025, og i 2030 vil dette ha økt til 21 millioner biler.

Deloitte estimerer at dette vil utgjøre 30 prosent av totalmarkedet i 2030.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å sette dette i et perspektiv vet vi at det i 2020 skal selges rundt 100 millioner biler globalt. Når 21 millioner batterielektriske biler er ventet å utgjøre 30 prosent av totalen, mener Deloitte med andre ord at bilproduksjonen vil synke.

Samtidig mener de at fullelektriske biler vil utgjøre 70 prosent av alle elektrifiserte biler solgt i 2030. Resten vil være hybrider, ladbare hybrider, og hydrogendrevne biler.

Les også:

Pris versus produksjon

Deloitte mener at allerede i 2022-2024 vil kostnaden ved å eie en elbil være lik som en tilsvarende bensin- eller dieselbil når både kjøp og kostnaden ved å eie er tatt med i regnestykket. Dette vil med andre ord være brytningstidspunktet for når flertallet kan kjøpe en elbil, også i andre markeder enn Norge. Men i likhet med i Norge er Deloitte tydelig på at insentiver og politisk vilje må til for å få det til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig kommer de også med en advarende pekefinger, for det er viktig at myndigheter ikke blir for hissig på grøten for å lykkes.

Det kan medføre en større produksjon av elbiler enn det finnes villige kunder. Faktisk anslår Deloitte en overproduksjon globalt på hele 14 millioner i løpet av de neste ti årene.

Skulle dette vise seg å slå til, så er det i så tilfelle en gavepakke til de forbrukerne som ønsker seg en ny elbil. De første virkelige resultatene av satsingen på elbiler i Europa vil vi se når salgstallene for 2020 er gjort opp.

Det er nemlig da bilprodusentenes kamp for å nå 95-grams målet starter for fullt.

Og det er denne som for alvor vil presse elbiler inn på markedet, uavhengig av hva kundene ønsker eller ei.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Elbil24.no