Spår kraftig prisnedgang på elbiler
Dette er elbilens vei mot 2030, ifølge ny rapport.
Elbiler i Norge er i dag oppnåelig priset, takket være fravær av både engangsavgift og merverdiavgift. Teknologikostnaden for en elbil er såpass mye høyere at en Tesla Model S koster det samme uten avgift og moms, som to BMW 5-serie uten avgift og moms.
Men hvor lenge vil det fortsette å være slik?
Britiske Deloitte har nå kommet med en rapport som forteller litt om dette, i tillegg til når elbilen vil slå an for fullt globalt. Svarene er også en direkte indikasjon på hvor tidlig ute Norge faktisk er.
Utsiktene
I Norge ble det solgt 54.768 nullutslippsbiler i 2018, mens det ble solgt 2 millioner elbiler globalt i fjor. Dette tallet er ventet å øke til 4 millioner biler i 2020, 12 millioner i 2025, og i 2030 vil dette ha økt til 21 millioner biler.
Deloitte estimerer at dette vil utgjøre 30 prosent av totalmarkedet i 2030.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFor å sette dette i et perspektiv vet vi at det i 2020 skal selges rundt 100 millioner biler globalt. Når 21 millioner batterielektriske biler er ventet å utgjøre 30 prosent av totalen, mener Deloitte med andre ord at bilproduksjonen vil synke.
Samtidig mener de at fullelektriske biler vil utgjøre 70 prosent av alle elektrifiserte biler solgt i 2030. Resten vil være hybrider, ladbare hybrider, og hydrogendrevne biler.
Les også: E lbilfordelene fortsetter ut perioden
Pris versus produksjon
Deloitte mener at allerede i 2022-2024 vil kostnaden ved å eie en elbil være lik som en tilsvarende bensin- eller dieselbil når både kjøp og kostnaden ved å eie er tatt med i regnestykket. Dette vil med andre ord være brytningstidspunktet for når flertallet kan kjøpe en elbil, også i andre markeder enn Norge. Men i likhet med i Norge er Deloitte tydelig på at insentiver og politisk vilje må til for å få det til.
Artikkelen fortsetter under annonsenSamtidig kommer de også med en advarende pekefinger, for det er viktig at myndigheter ikke blir for hissig på grøten for å lykkes.
Det kan medføre en større produksjon av elbiler enn det finnes villige kunder. Faktisk anslår Deloitte en overproduksjon globalt på hele 14 millioner i løpet av de neste ti årene.
Skulle dette vise seg å slå til, så er det i så tilfelle en gavepakke til de forbrukerne som ønsker seg en ny elbil. De første virkelige resultatene av satsingen på elbiler i Europa vil vi se når salgstallene for 2020 er gjort opp.
Det er nemlig da bilprodusentenes kamp for å nå 95-grams målet starter for fullt.
Og det er denne som for alvor vil presse elbiler inn på markedet, uavhengig av hva kundene ønsker eller ei.
Les også:
Slik skal Nissan lage rimeligere elbiler
Takk, Norge. Dere gjør jobben min mye enklere
Saken er opprinnelig publisert på Elbil24.no