Slik gikk det da vi dro til fjells med elektrisk SUV

Video: Her testes Jagaur I-Pace.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I-Pace er bilen som mangedobler Jaguar-salget i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du Knut, du husker at vi skal på fjellet i morgen? Vi burde kanskje pakket litt i kveld?

Det er torsdag kveld og kona stikker hodet inn på hjemmekontoret, der jeg sitter og jobber med noe som skal være klart til fredag morgen.

Jeg: – Ja, så klart. Vi skal forresten kjøre elbil denne gangen. Jeg skal lage en vintersak på Jaguar I-Pace, den har vi ikke fått testet i snø og kuldegrader ennå.

Kona: – Elbil?! Men kommer vi helt frem med den, da?

Jeg: Ikke sikkert, men da lader vi bare underveis!

Kona: – Men da må du love at du sjekker litt i forkant! Du husker vel i sommer da vi skulle i 40-årsdag og du først "bare" skulle ta en kjøretur og ta bilder av den Smart-elbilen som ikke kunne hurtiglades likevel... Husker du hvor mange timer du kom for sent i den bursdagen?

Jeg: – Jo, jo, Men jeg beklaget jo både til deg og vertsskapet. Det var absolutt ikke meningen å komme så sent! Men klart – jeg skal sjekke ut lademulighetene på veien. Og jeg skal pakke litt i kveld!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

470 kilometer - offisielt

Dermed senker roen seg igjen på hjemmekontoret. Og jeg tar et kjapt google-søk, sånn for sikkerhets skyld. Jeg er vanligvis en stor tilhenger av prinsippet om å sette i gang og satse på at ting ordner seg underveis. Men akkurat med familie og fullpakket bil på vei til fjells, kan det jo være greit å ha en plan B. Og kanskje C. Så jeg peiler ut noen aktuelle ladestasjoner. Og ja: Denne bilen vet jeg at kan hurtiglades.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jaguar I-Pace kom til Norge i fjor høst. Før det hadde jeg testet den på bane og på fine kysteveier og motorvei i Portugal. Vi i Broom kjørte den også her hjemme før jul, før det ble snø og vinter.

Den offisielle rekkevidden til I-Pace er på 470 kilometer, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Den er mer realistisk enn utgående NEDC, likevel viser det seg at mange biler også sliter med å klare WLTP-tallet. Og særlig på vinteren er det en betydelig utfordring. Derfor trenger vi å finne ut hvordan rekkevidden egentlig er på denne tiden av året.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vi ikke har fått gjort med I-Pace til nå er å ta en skikkelig vintertur. Og hva er vel mer riktig i vinter-Norge enn å kjøre til fjells, slik veldig veldig mange av oss gjør en rekke helger i vinterhalvåret?

Les også: Norsk hytte-favoritt blir helt ny

Ut på tur, fjellet venter!
Ut på tur, fjellet venter!

Begrenset bagasjerom

Som tenkt, så gjort. Fredag ettermiddag legger vi avgårde med ett stykk fullastet og nesten fulladet I-Pace. Apropos fullastet: Ifølge de offisielle tallene har I-Pace et bagasjerom på 656 liter. Jeg har en mistanke om at det minst må være inkludert det lille bagasjerommet under panseret foran, og de små rommene under bagasjeromsgulvet. For selve bagasjerommet er aldri i verden 656 liter stort.

Det blir fort smekkfullt når vi pakker for fjelltur. Her stjeler også designet mye plass. Baluka skrår tidlig og langt ned. Dermed er det heller ikke så mye å hente på å pakke i høyden, det er ofte redningen for barnefamilier på tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I-Pace er en velkjørende bil, og det merkes ikke mye at den er fullastet. Batteriene i bunnen av bilen gir lavt tyngdepunkt, kombinert med tung kjørefølelse. Og så er den kjapp! Skyvet kommer momentant og det gjelder å holde seg i skinnet, ellers lever førerkortet farlig.

Interiørdesign av høy klasse preger Jaguaren, her er det lekkert og gjennomført.
Interiørdesign av høy klasse preger Jaguaren, her er det lekkert og gjennomført.

Kjøper ikke argumentene

Vi skal altså på hyttetur, og nettopp det er noe mange elbileiere – og potensielle elbileiere – bruker som en referanse. Mer konkret: Kommer vi oss til hytta uten å lade?

Joda, jeg vet at det er mange argumenter mot akkurat dette. Jeg nevner i fleng: Det kommer stadig flere hurtigladere. Det tar kort tid å lade. Man må jo stoppe uansett. Det tar tid å stoppe for å fylle bensin og diesel også. Og så videre. Og så videre.

Men jeg må innrømme at jeg ikke helt kjøper disse argumentene. Det blir som de som flytter ut på landet og pendler inn til jobben og påstår at det NESTEN ikke tar lenger tid enn før. Bortsett at de ikke forteller at det forutsetter at de står opp grytidlig og reiser hjemmefra halv fem på morgenen, at de må bryte alle fartsgrenser, det må være tung medvind, det ikke må regne/snø, ha skjedd noen ulykker, ikke være tendenser til kø og det må være grønt lys i alle lyskryss. Og selv da tar det lenger tid. De vil bare ikke innrømme det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overført til det å kjøre elbil: Hva når det er kø på ladestasjonene? Eller noen av dem rett og slett går i stykker og er stengt? Eller du må stoppe når det egentlig ikke passer, bare fordi det da er smart/nødvendig å gjøre det?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sånn vil i alle fall ikke jeg ha det. Enten må bilen ha rekkevidde helt fram, ellers vil jeg kjøre noe annet.

Les også: Her er elbilene med lengst rekkevidde

På ladeplass utenfor IKEA: Strøm til I-Pace, saker og ting til oss andre.
På ladeplass utenfor IKEA: Strøm til I-Pace, saker og ting til oss andre.

Opp til fjells

Denne gangen må vi uansett lade. Drøyt midtveis på turen, stopper vi derfor på IKEA utenfor Hamar. Her har jeg funnet ut at det er hurtiglader og ganske riktig: Den står der og det er ledig plass. Dermed kobler vi opp I-Pace og rusler inn for å kjøpe "noen småting".

"Noen småting" på IKEA betyr for familien min alltid minst to fulle poser (og gjerne noen større ting i tillegg). Det fine denne gangen er at bagasjerommet egentlig er helt fullt allerede. Derfor har jeg verdens beste argument for å holde shoppingen på et moderat nivå. Men mirakuløst nok klarer vi å finne plass til et par esker med glass, noen duker, 12 bordbrikker og to lykter og diverse stearinlys, når vi etter drøyt tre kvarter vender tilbake til Jaguaren igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så bærer der videre. Opp til fjells. Nå er det mørkt, og Jaguar-lysene kommer virkelig til sin rett. De er rett og slett utrolige gode. De flombelyser området foran bilen, samtidig som den automatiske nedblendingen fungerer veldig bra.

Gjennom en tunnel dugger det plutselig voldsomt på frontruten. Jeg setter klimaanlegget på maks, og den estimerte rekkevidden faller plutselig med 30 kilometer. Ingen tvil om at dette er ting som drar strøm.

Kjøregodtgjørelse: Det er ekstra lønnsomt å ha elbil – her også

Artikkelen fortsetter under annonsen
Engelsk og elektrisk bil til fjells, hvem skulle trodde det for bare noen år siden...
Engelsk og elektrisk bil til fjells, hvem skulle trodde det for bare noen år siden...

36 timer til fulladet

Den siste etappen er 15 kilometer med skikkelig klatring. Nå skal vi ikke spare på strømmen, det venter vi med til hjemturen. Og dermed lar jeg Jaguaren lange skikkelig ut oppover bakkene. Det er vinterføre hele veien. Og her kommer både kjøreegenskaper og firehjulstrekksystem til sin rett. Bilen kjennes imponerende stabil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den klorer seg fast i svingene og skyter fart på rettstrekningene. Bilen som lå bak oss i starten av stigningen er plutselig langt bak. Men koster strøm, det gjør det.

Vel framme plugger jeg den i stikkontakten på hytteveggen. 36 timer til fulladet, forteller displayet. Noe sier meg at det er smart å investere i en lader hvis man skal gjøre dette ofte.

Ekte vinterlading. Heldigvis virker det som Jaguar-ingeniørene har tatt høyde for dette.
Ekte vinterlading. Heldigvis virker det som Jaguar-ingeniørene har tatt høyde for dette.

Starter på nesten 1.000 meter

43 timer senere er det klart for hjemtur og nå skal vi finne ut mer om hvordan rekkevidden faktisk er på vinteren. Vi starter med fulladet batteri og forvarmet bil. Nå er det 28 mil hjem. Bilen viser rekkevidde på 315 kilometer. Det kan gå, men det kan også bli veldig knapt.

Noen regler for kjøreturen: Vi skal gjøre den mest mulig "vanlig". Bilen i Eco, varmeapparatet på rundt 20 grader, ungene får bruke DVD-spillere og andre ting som trekker (litt) strøm. Vi skal følge trafikken, kjøre økonomisk, men ikke drive noen ekstrem sparekjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og så er det en annen faktor som helt klart spiller inn. Vi starter på nesten 1.000 meters høyde, hjemme bor vi nesten nøyaktig 100 meter over havet. Det bør være en fordel i Jaguarens favør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skal lade bilen mens du venter på grønt lys

70 kilometer å gå på

I starten er det 13 minusgrader. Nedover fjellsiden er strømbruken minimal og det fortsetter pent nedover i Gudbrandsdalen. Her stiger temperaturen til seks-syv minus. Men med varmeapparatet på Auto, dugger det kjapt på siderutene, både foran og bak. Derfor må vi bruke det litt manuelt.

Jeg dropper et par forbikjøringer jeg nok vanligvis ville tatt, og velger heller å la den adaptive cruisekontrollen gjøre jobben. Samtidig følger jeg med på strømforbruket som er imponerende lavt. Rekkevidden kryper nedover, men ikke like fort som vi tilbakelegger kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Differansen øker, og gir meg troen på at vi kan droppe ladestopp denne veien. Men jeg blir enig med meg selv at vi minst må ha minst 50 kilometer å gå på, i tilfelle noe uforutsett.

Det later til å skulle gå fint. Før Lillehammer passerer vi nettopp 50 kilometer ekstra. Når vi ruller av Mjøsbrua, er vi oppe i 70. Her hører det med til saken at det har gått i tilnærmet perfekt elbil-tempo. Hastigheten i køen varierer mellom 70 og 85 km/t. Og vi holder pent plassen, uten å kaste bort strøm på forbikjøringer vi uansett ikke vinner mye på.

470 kilometer er den offisielle rekkevidden, på vinteren er det noe du bare kan glemme.
470 kilometer er den offisielle rekkevidden, på vinteren er det noe du bare kan glemme.

Endelig fire felt

Rundt Hamar er det litt unntakstilstand for tiden. Det bygges ny vei og hele strekningen er en eneste lang omkjøring. Rundt gårder og små tettsteder som vel egentlig kan kalles grender, pluss en masse provisoriske rundkjøringer. Det går ikke fort, men med defensiv kjørestil bør det heller ikke dra veldig mye ekstra strøm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Endelig er vi gjennom, fortsatt har vi 70 kilometer ekstra rekkevidde å gå på.

Nå er det klart for firefelts motorvei helt til Oslo. her er det 110-grense, og som regel flyter trafikken i venstre felt i minst 120 km/t. Denne ettermiddagen er det imidlertid annerledes. Det snør tett, det er mange brøytebiler ute og dermed synker hastigheten ned mot 90 km/t. Litt kjedelig for oss, men bra for Jaguaren.

Ved Minnesund har vi fortsatt 70 kilometer "til gode" og jeg avlyser alle planer om ladestopp. Nå bør det holde helt hjem.

Les også: Tabbe-måling: Plutselig fikk elbilen kortere rekkevidde

To skjermer i midtkonsollen. Den nederste styrer blant annet klimaanlegget, akkurat den betjeningen oppleves som litt tungvint.
To skjermer i midtkonsollen. Den nederste styrer blant annet klimaanlegget, akkurat den betjeningen oppleves som litt tungvint.

Vanskelig å beregne

Og det gjør det. De siste milene løsner trafikken. Hastigheten øker og det gjør også strømforbruket. Men når vi ruller inn på gårdsplassen hjemme, har vi fortsatt 59 kilometer " til gode". På denne turen har I-Pace altså hatt en reell rekkevidde på nesten nøyaktig 34 mil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forholdene tatt i betraktning, er det hakket over hva vi hadde forventet. Men å kalkulere strømforbruk og rekkevidde på en elbil vinterstid er absolutt ikke enkelt. Det er mange faktorer som spiller inn, også ting du ikke har kontroll over selv.

Det er stor forskjell på om du virkelig legger alt inn på å kjøre økonomisk, eller om du vil ha en "normal" tur. Mange av de første elbileierne lot det gå sport i å bruke absolutt minst mulig strøm. Det kan være både lidenskap og hobby. Men for mange kan det nok føles både slitsomt og litt meningsløst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Jaguar er tidlig ute med elbil, Norge har det gitt kjempeøkning i salget.
Jaguar er tidlig ute med elbil, Norge har det gitt kjempeøkning i salget.

Går inn for lading

Det blir egentlig ganske likt som på en bil som bruker bensin eller diesel. I de fleste tilfellene skal du virkelig slite med å klare produsentens offisielle forbrukstall. I så fall må du tilpasse kjørestilen på en måte som kanskje ikke er bra hverken for deg selv, eller medtrafikantene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På elbiler har kjørestilen mye å si. Men også temperatur spiller inn. Kulda spiser rekkevidde. Det samme gjør mye snø i veien, som øker rullemotstanden. Topografi er også en faktor. Mye oppover = mer strømforbruk. Eller i vårt tilfelle nå: 900 høydemeter nedover har naturligvis noe å si for det totale strømforbruket. Skal du være helt sikker på om du kommer helt til hytta uten lading, bør du rett og slett teste det selv. Og passe på å ha litt marginer i tillegg.

Jaguaren får et lite snødryss over seg mens jeg pakker ut bagasjen og tenner i peisen inne. Nå er det kvelden. Jaguaren settes til lading, snart skal vi som har vært på tur gjøre det samme.

Drøyt 30 mil på vinterføre, det er hva du kan forvente deg av Jaguar I-Pace denne årstiden.
Drøyt 30 mil på vinterføre, det er hva du kan forvente deg av Jaguar I-Pace denne årstiden.

Les også: De testet: Så langt går elbilene – egentlig

Artikkelen ble først publisert på Broom.no.