
Senterpartiet vil ha bompengetak

Senterpartiet foreslår å sette en maksgrense for hvor mye bompenger staten kan kreve inn. – Meningsløs symbolpolitikk, svarer Frp.
«Stortinget ber regjeringen sørge for at bompengeandelen ikke øker ytterligere i denne regjeringsperioden», lyder forslaget, som Senterpartiet legger fram i Stortinget onsdag.
– Det har aldri blitt krevd inn mer bompenger i Norge enn nå, påpeker Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum overfor NTB.
I fjor ble det krevd inn 10,7 milliarder kroner, og i år antas summen å øke til over 13 milliarder kroner, viser et ferskt anslag fra Statens vegvesen, ifølge Motor.
Vedum viser til at Frp-leder og finansminister Siv Jensen lovet at det skulle bli gratis å passere bomstasjonene da hun var i opposisjon, men i stedet har altså andelen bare økt. Han kommer med en utfordring til Frp:
– De får være med på å stemme for forslaget så det blir gitt et signal til regjeringen at de ikke kan øke bompengeandelen enda mer.
Direkte: Følg debatten om regjeringserklæringen
– Meningsløst
Utfordringen blir ikke møtt med begeistring hos samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
Han peker tilbake til 2013, da Senterpartiet satt med samferdselsministeren og la fram ny Nasjonal transportplan.
– Da var bompengeandelen i nye prosjekter 40 prosent. Etter at Frp kom i regjering, er andelen redusert til 28 prosent. I regjeringsplattformen varsler vi ytterligere reduksjon i bompengeandelen i neste transportplan, sier han.
Dale mener at forslaget fra Senterpartiet «i beste fall er meningsløs symbolpolitikk», og hevder Frp har fått en rekke viktige gjennomslag i regjering som reduserer bompengebelastningen for folk flest.
– Blant annet dobler vi tilskuddet til reduksjon av bomtakster til en milliard kroner, vi innfører mulighet til å trekke bompenger fra på skatten og gjennomfører statlig delgaranti for bomprosjekter, sier han.
Aktuelt: Hva er det med bompenger som gjør folk så forbanna?
– Som å ta en hundrings og gi en femmer
Vedum tror på sin side at et skattefradrag for bompenger ikke vil monne. Han synes det er rart å først kutte pendlerfradraget, og så innføre et nytt fradrag for bompenger.
– Det blir som å ta en hundrelapp og gi en femmer tilbake, og så framstille det som en stor seier, sier han.
Sp-lederen peker på at bompengeøkningene har skjedd samtidig som skattefradraget for pendlere har blitt kuttet.
– Det er blitt dyrere for dem som er avhengig av å pendle for å komme seg på jobb hver dag, sier Vedum.