Derfor sliter toakslede vogntog på vinterføre

ABC Nyheter forklarer: Hva er forskjellen på toakslet og treakslet vogntog?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskjellen på toakslet og treakslet vogntog gjør at tunge kjøretøy med tre aksler klarer seg bedre på norske vinterveier, ifølge eksperter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Yrkessjåfører, bransjeaktører, politiet og Statens vegvesen trekker ofte frem toakslede vogntog som dårlig egnet for norske vinterveier. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) hjelper til med å forklare hvorfor treakslede kjøretøy som regel egner seg bedre for slike forhold.

Er det noen begreper du lurer på hva betyr, kan du sjekke ordlisten i faktaboks.

Toakslede vogntog i seg selv gir ikke dårligere feste på veien. Hvor godt feste du har, er det vektbelastningen på drivakselen og dekkene som avgjør, i forhold til veidekket. Å kjøre toakslede vogntog øker ikke nødvendigvis sannsynligheten for alvorlige ulykker. Men disse kjøretøyene setter seg oftere fast i motbakker, og kan skape kø og trafikkaos.

– Erfarne sjåfører som kjenner disse trekkvognenes muligheter og begrensninger, vil som oftest komme frem de også. Utfordringene ligger i nettopp sjåførenes erfaring og evne til å forutse mulige kommende vanskeligheter. Denne synes i mange tilfeller er fraværende for en del av de utenlandske transportørene som kommer til vinterlandet Norge, sier fagsjef Dag Nordvik i Norges Lastebileier-forbund til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: Nedslående kontroll av utenlandske vogntog: Halvparten fikk kjøreforbud

Nyttig ordbok (NLF):

Ordlisten presenteres alfabetisk.

Aksel: Maskindel med hjul som har til oppgave å styre, drive eller bære. En drivende aksel er aksel som skal overføre krefter fra motor og girkasse til veien.

Akselkombinasjoner: Akselkombinasjoner forekommer i en rekke utførelser. For å beskrive antall aksler totalt og hvor mange som er drevne, brukes gjerne tall skilt med gangetegnet. Tall foran gangetegnet viser antall hjul totalt og bak hvor mange som er drevet. En bil med akselkombinasjonen. 4x2 har altså to aksler, hvorav drift på den ene. På biler med mer enn en styrt aksel kan systemet utvides med tall bak skråstrek eller tankestrek for å vise hvor mange aksler som er styrt. Alle biler må nødvendigvis ha minst en styrt foraksel, og derfor blir det ikke vist særskilt hvis bil har styring på en aksel.

Aksellast (akseltrykk): Den samlede tyngde som overføres til veien fra alle hjul på samme aksel.

Boggi: Beskriver en sammensetning av minst to aksler på et kjøretøy, vogn eller lignende er plassert maksimum på 1, 79 meter avstand fra hverandre (mest vanlig er 1,31-1,40) mester.

Boggilast (boggitrykk): Den samlede tyngde som overføres til veien fra en boggi med en akselavstand inntil 1,79 m.

Løpeaksel: En aksel i en boggi som kan avlastes eller løftes for å øke trykket på den andre akselen i en boggi. Løpeaksel sitter bak den drivende akselen.

Lastebil: Lastebil er en bil som hovedsakelig brukes til godstransport. I Norge er det vanlig å skille mellom lett og tung lastebil. Lette lastebiler har tillatt totalvekt mellom 3500 og 12000 kg og tunge lastebiler har tillatt totalvekt over 12000 kg.

Modulvogntog: Er et begrep for, ekstra lange og tunge vogntog som har to tilhengere og i utgangspunktet ikke er tillatt på norske veier. Fra 2014 ble det innført modulvogntog med maksimal lengde på 25,25 m og med en masse på inntil 60 tonn.

Pusheraksel: En aksel i en boggi som kan avlastes eller løftes for å øke trykket på den andre akselen i en boggi. Pusheraksel sitter foran den drivende akselen.

Svingskive: Anordning til trekkvogn for påkobling av semitrailer.

Tandem: En boggi der begge aksler er drivende, og en kan være løftbar.

Tilhenger: Kjøretøy som hovedsakelig er innrettet for transport av personer eller gods og til å trekkes av motorvogn. Det finnes tre typer tilhenger for en lastebil:

  • Påhengsvogn: Tilhenger med en eller flere aksler som er slik konstruert at vertikale krefter kan overføres til tilhengerkoplingen på den trekkende motorvognen.
  • Slepvogn: Tilhenger med to eller flere aksler som er slik konstruert at vertikale krefter — bortsett fra kreftene pga. tilhengerdragets vekt — ikke kan overføres til tilhengerkoplingen på den trekkende motorvogn.
  • Semitrailer: Tilhenger med en eller flere aksler og som er slik konstruert at en vesentlig del av tilhengerens vekt bæres av en svingskive montert på den trekkende motorvogn.

Trailer: Tilhenger på engelsk – brukes feilaktig om vogntog. Semitrailer= Tilhenger til trekkbil. Trailer er vanlig betegnelse på trekkbil med semitrailer.

Trekkvogn: Er en kort lastebil som blir brukt til å trekke en semitrailer.

Vogntog: Et vogntog består av en motorvogn med en eller flere tilhengere tilkoplet. Det brukes for det meste om lastebiler med tilhenger. Man kan enten ha lastebil med tilhenger eller trekkvogn med semitrailer. Førstnevnte kan innebære to typer tilhengere — slepvogn eller påhengsvogn.

Sånn blir det kaos

Hvis du ser et vogntog fra siden, ser du en trekkvogn, som er selve bilen med førerhus, motor og aksler, og tilhengeren, kalt semitrailer, som er koblet på. Det er trekkvognen som er enten toakslet eller treakslet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilhengeren er koblet på trekvognen ved svingskiven. Har kjøretøyet tre aksler, er den tredje akselen vanligvis løftbar, og da kalles det en løpeaksel eller en løftbar boggi.

Fagsjef Nordvik i NLF forklarer:

– Har du stoppet i en bakke og skal starte opp kjøretøyet igjen, kan du fort begynne å spinne. Da er det viktig at du kan manipulere tyngdepunktet på kjøretøyet ved å kunne heve den ene akslingen slik at du kommer deg ut av situasjonen. Å bruke toakslet trekkvogn begrenser denne muligheten. Da må du enten legge på kjetting eller vente på hjelp, forklarer Nordvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens du legger på kjetting eller venter på berging, danner det seg kø bak deg. Politiet må bruke tid og ressurser på å dirigere trafikk. Det har hendt at Statens vegvesen har innført midlertidig kjøreforbud for toakslede vogntog for å hindre trafikkaos på vinterveier.

Se hvorfor toakslede vogntog sliter i videoen øverst i artikkelen.

(Artikkelen fortsetter under)

Begge kjøretøyene består av en trekkvogn med påkoblet tilhenger. Den rød ringen på øverste bilde viser hvorfor dette vogntoget er toakslet, mens den grønne ringen på nederste bilde viser hvorfor dette vogntoget er treakslet. Foto: cla78 / Shutterstock / NTB scanpix
Begge kjøretøyene består av en trekkvogn med påkoblet tilhenger. Den rød ringen på øverste bilde viser hvorfor dette vogntoget er toakslet, mens den grønne ringen på nederste bilde viser hvorfor dette vogntoget er treakslet. Foto: cla78 / Shutterstock / NTB scanpix

Slik unngår du kaos

Løftbar boggi på treakslet trekkvogn kan være nøkkelen til å komme seg løs.

– Denne gjør det mulig å forflytte tyngdepunktet i trekkvognen, ved svingskiven. Hvis du laster trekkvognen riktig, vil noe av vekten være fordelt på de tre hjulene bak på traileren, og noe på svingskiven, dermed bilen. Det handler om å laste riktig. Deretter må du vite når du kan og bør løfte boggien. Sitter du fast i en bakke, kan du overføre vekt til drivakselen ved å løfte løpeakselen og komme deg løs, forklarer Nordvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke alle treakslede kjøretøy som har muligheten til å løfte en aksel. Noen treakslede trekkvogner har ingen løftbare aksler, noen kan løfte den fremste akselen, noen den bakre, som er vanlig i Norge.

Ulikt regelverk i ulike land spiller inn. I nordiske land er regelverket friere, blant annet fordi det kan hjelpe sjåførene på vanskelig vinterføre.

– Nå skal det sies at de senere årene har flere og flere utenlandske kommet med treakslede trekkvogner, noe som tilsynelatende skulle tilsi at de er bedre rustet til fremkommelighet. I noen tilfeller er de det, men man skal huske på at i Europa finnes det land hvor det ikke er tillatt å løfte løpeakselen, og denne funksjonen er dermed ikke tilgjengelig. For trailerne er de færreste utstyrt med løft på 1. akselen slik at en vektoverføring ikke kan gjøres. Da er man i realiteten like langt som en toakslet trekkvogn eller til og med verre stilt, sier Nordvik i NLF.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet moment er at de som trekker såkalte leietrailere kun trekker disse på oppdrag av andre. Disse har liten eller ingen kjennskap til hvordan traileren er lastet.

Les også:

Jon Georg Dale lover strakstiltak for å hindre flere vogntog-ulykker i nord

Samferdselsdepartementet vil skjerpe kravene til vinterdekk for tunge kjøretøy

SV om regjeringens strakstiltak i Nord-Norge: – De gjør for lite, for seint