Meny

Flere tusen mister jobben hos Tesla

Tesla starter året med nyheten om at syv prosent av arbeidsstokken må gå. Nå ruster de seg for det som sannsynligvis blir et tøft 2019. Foto: Pascal Rossignol / Reuters

Nå blir det også dyrere å lade.

Etter å lagt bak seg et berg-og-dalbane-år i 2018, starter Tesla nå 2019 med en skikkelig kuttrunde.

I fjor hadde den amerikanske elbilprodusenten store problemer med å få i gang masseproduksjonen av sin nye Model 3. Første halvdel av året var de langt unna å klare produksjonsmålene. Men så løsnet det til slutt – og bilene begynte å rulle ut fra fabrikken i California i høyt tempo.

Det er også utrolig viktig for Tesla. De fikk flere hundre tusen reservasjoner da Model 3 først ble presentert. Hvis mange av disse må vente veldig lenge på bilene sine, risikerer Tesla at de kansellerer og kjøper noe annet i stedet.

– Ingen andre måter å gjøre det på

Samtidig som de har fokus på å øke produksjonen av Model 3 videre, må Tesla også ta grep for å få ned kostnadene sine.

Bransje-nettstedet Automotive News forteller nå at Tesla-sjef Elon Musk i et brev til de ansatte har opplyst at de må kutte antall stillinger. Det skal være snakk om syv prosent av arbeidsstokken, noe som tilsvarer over 3.000 ansatte.

– Tesla må ta disse kuttene mens vi øker produksjonen av Model 3 og gjør forbedringer i prosessene. Det er ingen andre måter å gjøre det på, skrev Musk.

Les også : Nå selger de plassen sin i Tesla-køen

Model 3 er bilen som for alvor skal gjøre Tesla til en volumprodusent av biler. Her er på plass på elbilmesse i Sverige på senhøsten i fjor. Også i Sverige er interessen for bilen stor.

Mister skattefradrag

Samtidig sier signaler fra selskapet at de har klart et lite pluss i regnskapet for fjerde kvartal i fjor.

Tesla møter nå store utfordringer hjemme i USA. Så langt har de som har kjøpt Tesla i USA fått et betydelig skattefradrag. Men denne ordningen er begrenset til totalt 200.000 biler per produsent. For Tesla-kjøperne betyr det at skattefradraget i år blir mindre, så vil falle helt bort.

Tesla-sjef Elon Musk må ta tøffe grep for å få ned kostnadene. Foto: James Glover / Reuters

Da har Tesla to valg: Satse på at kjøperne likevel er der – eller kutte prisene tilsvarende støtten som forsvinner.

Les også : Antallet elbiler i Norge har eksplodert

Konkurrentene kommer

Det siste er ikke enkelt, når Tesla bare unntaksvis har klart å levere pluss på driften. Derfor er det klart at utfordringene langt fra er over for selskapet, selv om de har lykkes å få fart på produksjonen av Model 3.

Konkurransesituasjonen vil også endre seg betydelig framover. En rekke bilprodusenter kommer nå med nye elbiler.

I fjor fikk Model og S og Model X for første gang reell konkuranse, fra Jaguar I-Pace. Nå melder også Audi e-tron seg straks på i denne klassen. Den er først ut av en rekke nye elbiler fra Volkswagen-konsernet.

Model S er bilen som for alvor startet Tesla-eventyret. Den har vært på markedet i mange år, men holder fortsatt koken salgsmessig.

Dyrere å lade

I år har Tesla forresten også økt prisene på sine superladere. Hjemme i USA varierer økningen mellom 20 og 40 prosent.

Her i Norge er det snakk om prisøkning på i overkant av 30 prosent. Tesla forklarer dette med økte strømpriser og hevder at de ikke tjener penger på disse ladestasjonene.

Les også: Siste sjanse før Teslaene blir dyrere

Denne artikkelen ble først publisert på broom.no.

Takk for at du abonnerer

Motta våre nyheter via Messenger

Jeg godtar brukvervilkårene
Populært