Medier: Frankrike ber Japan godta en sammenslåing av Renault og Nissan

Frankrike har bedt Japan om en sammenslåing av Renault og Nissan som følge av bedrageritiltalen mot Nissans ekssjef Carlos Ghosn. Foto: Reuters/Regis Duvignau
Frankrike har bedt Japan om en sammenslåing av Renault og Nissan som følge av bedrageritiltalen mot Nissans ekssjef Carlos Ghosn. Foto: Reuters/Regis Duvignau
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frankrike har bedt Japan om en sammenslåing av Renault og Nissan som følge av bedrageritiltalen mot Nissans ekssjef Carlos Ghosn, ifølge japanske medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En fransk delegasjon med blant andre Renault-sjef Martin Vial, foreslo sammenslåingen i samtaler med japanske tjenestemenn i Tokyo, melder Kyoto News, som siterer kilder med kjennskap til saken.

Carlos Ghosn har i årevis vært en toppfigur i den internasjonale bilindustrien, som leder for alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi.

Den franske regjeringen er den største aksjonæren i Renault, med en eierandel på 15 prosent. Renault eier 43,4 prosent av det japanske bilmerket Nissan.

Nissan motvillige

En sammenslåing mellom de to selskapene er etter den franske president Emmanuel Macrons ønske, ifølge Kyoto News.

Også den japanske finansavisen Nikkei melder om samtaler om sammenslåing. De skriver at Nissan er motvillige til å gi Frankrike mer makt over det japanske bilselskapet.

Ifølge avisen skal den franske delegasjonen også ha ytret et ønske om å utnevne Nissans neste styreleder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Hjelp – bilen nekter å starte

Bedrageritiltalt

Tidligere styreleder Carlos Ghosn er bedrageritiltalt og er blant annet anklaget for å ha unnlatt å oppgi en stor del av sin inntekt til skattemyndighetene for å slippe skatt.

I tillegg er han anklaget for å ha overført privat gjeld til sin tidligere arbeidsgiver. Han ble fengslet 19. november i fjor.

Både Nissan og Mitsubishi avskjediget ham etter at han ble arrestert, mens Renault besluttet å beholde ham som styreleder.