Åpen for alle - alltid

Regjeringen lover lavere bompengebelastning - Ap er skeptiske

Frp-leder Siv Jensen presenterte noen av partiets seire på samferdselsfeltet under en pressekonferanse på Gardermoen torsdag. Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fremskrittspartiet kaller regjeringsplattformen sitt største gjennomslag for bompenger i regjering noen gang. Arbeiderpartiet er ikke imponert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag kveld la Venstre, KrF, Høyre og Frp fram en ny regjeringsplattform. Den inneholder en omfattende bompengepakke.

– Vi skal bruke 1 milliard kroner i året på å gi rabatter til mange bompengeprosjekter landet over, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til Stavanger Aftenblad.

Han sier til avisen at dette er Fremskrittspartiets største gjennomslag for bompenger i regjering noen gang.

Et av punktene i regjeringens bompengepakke er de ønsker å «innføre fradrag for bompengeutgifter». Med andre ord skal det blir mulig å få igjen penger på skatten for bompengeutgifter. Hvordan denne ordningen skal fungere, har ikke den nye regjeringen bestemt enda.

– Vi skal komme tilbake til alle enkeltordninger, men plattformen slår fast at vi ikke skal ha unødig høy bompengebelastning for folk. I utgangspunktet har vi fått en formulering på å innføre et skattefradrag for store bompengeutgifter, sier Dale til Aftenbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: Hva er det med bompenger som gjør folk så forbanna?

Bompenger i regjeringsplattformen:

Regjeringen vil:

  • Fortsette arbeidet med å effektivisere bompengesektoren for å redusere bompengebelastningen for bilistene.
  • Innføre fradrag for bompengeutgifter.
  • Sikre at utenlandske vogntog betaler bompenger og andre avgifter.
  • Redusere bompengeandelen i nye veiprosjekter i kommende NTP.
  • At bom på sidevei som hovedregel skal unngås, med mindre det er nødvendig for å realisere prosjektet.
  • Fortsette reduksjonen av takster i eksisterende bomprosjekter gjennom å doble bevilgningene til tilskuddsordningen for redusert bompengebelastning.
  • At bompengeandelen i nye prosjekter ligger fast eller reduseres når kostnadene ved prosjektet reduseres.
  • Åpne for lengre nedbetalingstid for bompengegjeld i fergeavløsningsprosjekter.
  • Innføre statlig delgaranti for bompengelån til riksveiprosjekter i fylker som er nær grensen for hvor mye garantier de kan stille, der ordningen gir en reell risikodeling mellom stat og fylke
  • Starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025.

Ap: – Tungvint måte å få ned prisene på

Stortingspolitiker Sverre Myrli (Ap) er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen. Han synes ikke regjeringens nye bompengepolitikk er veldig offensiv.

– Jeg oppfatter det som ganske likt Jæløya-plattformen, og ser ingen veldig store endringer. Det kommer nok fortsatt mange bompengefinansierte veier i årene som fremover, sier Myrli til ABC Nyheter.

Det å bevilge mer penger til bompengeprosjekter rundt om i landet, mener Myrli er en merkelig måte å få ned prisene på.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er en tungvint måte å få lavere bompenger på. Arbeiderpartiet mener det er bedre om staten går inn og tar en større andel av regningen når det bestemmes at veier skal bygges. Nå skal først bompengeprosjektene og satsene fastsettes, deretter kommer staten inn og krydrer med litt småpenger til hvert prosjekt slik at takstene kan gå ned én krone eller to. Vi registrerer at det er én måte å gjøre det på, men synes det virker tungvint.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les alle våre artikler om bompenger her.

Sverre Myrli (Ap) i debatt med samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) under den muntlige spørretimen på Stortinget. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Sverre Myrli (Ap) i debatt med samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) under den muntlige spørretimen på Stortinget. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Folk betaler ikke bompenger i gjennomsnitt

I den nye plattformen heter det at regjeringen vil «redusere bompengeandelen i nye veiprosjekter i kommende NTP (Nasjonal transportplan, red. anm)».

Myrli mener formuleringen er en interessant måte å kommunisere på.

Sverre Myrli (Ap) gir ingen løfter om bompenge-bedring med Arbeiderpartiet. Han er likevel ikke særlig imponert over regjeringens nye bompengepakke. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Sverre Myrli (Ap) gir ingen løfter om bompenge-bedring med Arbeiderpartiet. Han er likevel ikke særlig imponert over regjeringens nye bompengepakke. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Det er ikke antall bompengefinansierte prosjekter som skal ned, det er den gjennomsnittlige bompengeandelen i alle de statlige prosjektene vi har i Norge. Men folk betaler ikke bompenger i gjennomsnitt. De betaler dem i kroner. Jeg tror bilistene bare må forberede seg på at den totale bompengebelastningen vil fortsette å øke med denne regjeringen, sier Ap-politikeren.

Han presiserer at Arbeiderpartiet ikke har lovet velgerne lavere bompenger.

– Forskjellen er at Fremskrittspartiet har gått veldig høyt ut på banen og lovet velgerne færre bompenger. Da synes jeg dette er lite offensivt. Arbeiderpartiet lover ikke mindre bompenger, men vi ønsker å utrede om satellittbasert veiprising kan være mer rettferdig og effektiv måte å samle inn penger på. Det merker jeg meg at regjeringen ikke har med som punkt i sin nye plattform.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Bomstasjoner kan erstattes av veiprising: – Rettferdig og bærekraftig

KNA: – En retning som er ønskelig

Landets eldste bilklubb, KNA, er positive til signalene regjeringen sender i sin nye plattform.

Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Generalsekretær i KNA, Børre Skiaker. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Det går i en retning som er ønskelig for oss og våre medlemmer. Vi heier frem retningen som gjør det billigere og mer rettferdig for bilistene å bruke veiene. De fleste av punktene i regjeringens bompengepakke gjør nettopp det, sier generalsekretær i KNA, Børre Skiaker til ABC Nyheter.

De er særlig fornøyd med at regjeringen vil innføre en form for skattefradrag for bompenger.

– Det er en måte å gjøre det rimeligere for bilistene på. Det er mulig politikerne mener det er enklere å få til et sånt tiltak heller enn bare å redusere satsene. Hovedpoenget er at det reduserer kostnadene knyttet til bom. Det er vi veldig fornøyde med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også NAF setter pris på regjeringens nye tiltak, men ser ikke på det som en stor seier for bilistene. De kaller regjeringsplattformen «et skritt i riktig retning».

– Bompengene fjernes overhodet ikke med dette, men det viser at de fire partiene i hvert fall forsøker å møte den utfordringen høye bompenger utgjør for folk som er avhengige av bil. Det er bra, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF i en pressemelding.

Les også:

Hvorfor det er store prisforskjeller mellom bomstasjoner i Norge

Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger

Slutt på gratis bompassering for begravelsesfølger