Statens vegvesen har stoppet tungtransport med falske vinterdekk

Statens vegvesen kontrollerer et vogntog på norsk vinterføre. Illustrasjonsfoto.
Statens vegvesen kontrollerer et vogntog på norsk vinterføre. Illustrasjonsfoto. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet har sett tilfeller hvor sjåfører har stemplet vinterdekk-merke på dekkene selv, skriver Brønnøysunds Avis.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utenlandske vogntog med dårlig vinterutrustning er et problem på norske veier vinterstid. Mange kjøretøy begir seg ut på glatte veier uten gode nok dekk og uten kjetting.

Etter at at 22 år gamle Charlie Lind ble livstruende skadd i en vogntog-ulykke i Troms 7. januar har debatten om problemet rast.

En rapport fra Transportøkonomisk institutt fra 2016 viser at utenlandske vogntog har en adskillig høyere risiko for å bli involvert i ulykker enn norske vogntog. I tillegg til dårlig utstyr, ble manglende kompetanse og erfaring med norske forhold trukket fram som viktige årsaksfaktorer.

Nå har Statens vegvesen styrket sine kontroller av vogntog i Nord-Norge etter beskjed fra øverste hold i Samferdselsdepartementet.

Bakgrunn: Jon Georg Dale lover strakstiltak for å hindre flere vogntog-ulykker i nord

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dårlige dekk

Brønnøysunds avis ble med vegvesenet på kontroll tirsdag. Senioringeniør i Statens vegvesen Frode Johansen fortalte avisen at de ser svært mange utenlandske tungbiler som er for dårlig skodd.

– Det finnes M+S-dekk (godkjente vinterdekk, red.anm.) som egentlig er sommerdekk. De er merket i Kina, og beregnet på å kjøre 200.000 kilometer. Det er ikke vinterdekk. Vi skulle ønske at loven var bedre, slik at vi kan si at disse dekkene får du ikke kjøre med, du får bare snu og kjøre tilbake der du kom fra. Vi har sett folk som har stemplet «M+S» på dekkene selv. Men det er altså dekk fra fabrikantene som er like dårlige, sier Johansen til Brønnøysunds avis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

M+S står for «mud and snow». I hovedsak er alle dekk merket med «mud and snow», «MS» eller «M+S» godkjent som vinterdekk i Norge, med noen unntak. Som Johansen i vegvesenet påpeker holder ikke alle MS-dekk samme kvalitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Farlige vogntog på norske veier - dette er saken:

  • Mandag 7. januar var det en alvorlig trafikkulykke i Troms. Et utenlandsk vogntog med høy fart og manglende kjetting på dekkene fikk sleng på tilhengeren, som traff en personbil i motgående kjørefelt. Sjåføren var 22 år gammel mann, som ble livstruende skadd. Tirsdag 15. januar lå han fremdeles i koma ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
  • Etter ulykken gikk mannens mor, Ramona Lind, ut på Facebook og spurte hva som må til for å hindre uegnede vogntog å krysse grensen til Norge. Flere andre pårørende engasjerte seg i saken. Den fikk bred dekning i nordnorske medier. Etter hvert kom lokale politikere på banen. Det kom krav om tiltak for å hindre ulykker med utenlandske vogntog, og mer omfattende kontroll av kjøretøy ved grensa.
  • Politiet har tatt til ordet for at de ønsker egne kjøreforskrifter for Nord-Norge.
  • Parat og Yrkestrafikkforbundet ønsker seg døgnkontinuerlig kontroll av utenlandske vogntog ved grensa.
  • Kaffemestern Tromsø AS har gått ut i sosiale medier og kunngjort at de boikotter utenlandske vogntog.
  • Senterpartiet nasjonalt krevde strakstiltak for å hindre flere ulykker i Nord-Norge.
  • Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har iverksatt strakstiltak. Statens vegvesen har fått beskjed om å prioritere flere kontroller av kjøretøy i Nord-Norge, selv om det betyr at de må flytte på ressurser. Tollvesenet setter i gang kontroll av dekk og kjetting på tungtransport som krysser grensene i nord.
  • Tall fra SSB viser at 152 personer ble skadd og 14 personer omkom i ulykker som involverte vogntog i 2018.
  • En TØI-rapport fra 2016 viser at utenlandske vogntog har mye høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker en norske vogntog.
Kilder: SSB, iTromsø, Stortinget.

Ser på mulighetene for å endre lovverket

Det har lenge vært et ønske blant norske yrkessjåfører om å få endret lovverket for vinterdekk, slik Johansen ytrer ønske om. Bransjen ønsker å stramme inn kravene, slik at for eksempel dårlige M+S-dekk fra Kina ikke godkjennes for norsk vinterføre.

Tirsdag sa samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til ABC Nyheter at regjeringen vil se på hvilke muligheter de har for å stramme opp lovverket for vinterdekk.

– Vi har også fått inn mange innspill om at dekk som i utgangspunktet er godkjent for norske forhold ikke oppleves som tilstrekkelig gode. Vi setter i gang et arbeid med å undersøke vårt nasjonale og internasjonale handlingsrom for å stramme inn disse kravene, sier Dale.

Les alle våre artikler om saken: