Parat og YS ønsker kontroll av alle vogntog på grensa

Døgnkontinuerlig kontroll vil forhindre ulykker og dødsfall på veiene, mener Parat og Yrkestrafikkforbundet.
Døgnkontinuerlig kontroll vil forhindre ulykker og dødsfall på veiene, mener Parat og Yrkestrafikkforbundet. Foto: Yrkestrafikkforbundet YS
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Døgnkontinuerlig kontroll vil forhindre ulykker og dødsfall på veiene. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fagforeningene Parat og YS vil at alle utenlandske vogntog skal gjennom sikkerhetssjekk før de får passere grensen inn til Norge. De to organisasjonene ønsker en døgnkontinuerlig kontroll av all tungtransport.

Både politikere, fagforbund, yrkessjåfører og pårørende ønsker tiltak for å forhindre trafikkulykker med utenlandske vogntog.

Etter at 22 år gamle Charlie ble livstruende skadd i Troms forrige mandag, har debatten om utenlandske vogntog på norske veier blusset opp. Et vogntog som kom kjørende i motsatt retning av den unge mannen fikk sleng på tilhengeren og traff Charlies bil. Han kjemper nå for livet.

Aktuelt: Boikotter utenlandske vogntog

– Sikkerhet og arbeidsforhold nedprioritert

Jannike Hanssen, hovedtillitsvalgt for Parat i Statens vegvesen, ber politikerne ta ansvar og bevilge flere midler slik at slike kontroller kan gjennomføres.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I dag har Statens vegvesen for få ressurser. Våre kontroller av vogntogene er typiske spotsjekker på ulike steder. YS mener løsningen er å ha inspektører fra Statens vegvesen fast stasjonert ved de store grenseovergangene om vinteren. Da kan vi kontrollere at dekk og bremser er i forskriftsmessig stand, og at sjåførene har sørget for at kjettinger er på plass, sier hun i en pressemelding.

Forbundene mener døgnkontinuerlig kontroll vil forhindre ulykker og dødsfall i trafikken.

– I dag gir det et konkurransefortrinn å nedprioritere sikkerhet og arbeidsforhold. Det må vi ha en slutt på. Myndighetene må kontrollere og transportkjøperne må ta ansvar, sier Jim Klungnes, leder av Yrkestrafikkforbundet.

Farlige vogntog på norske veier - dette er saken:

  • Mandag 7. januar var det en alvorlig trafikkulykke i Troms. Et utenlandsk vogntog med høy fart og manglende kjetting på dekkene fikk sleng på tilhengeren, som traff en personbil i motgående kjørefelt. Sjåføren var 22 år gammel mann, som ble livstruende skadd. Tirsdag 15. januar lå han fremdeles i koma ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
  • Etter ulykken gikk mannens mor, Ramona Lind, ut på Facebook og spurte hva som må til for å hindre uegnede vogntog å krysse grensen til Norge. Flere andre pårørende engasjerte seg i saken. Den fikk bred dekning i nordnorske medier. Etter hvert kom lokale politikere på banen. Det kom krav om tiltak for å hindre ulykker med utenlandske vogntog, og mer omfattende kontroll av kjøretøy ved grensa.
  • Politiet har tatt til ordet for at de ønsker egne kjøreforskrifter for Nord-Norge.
  • Parat og Yrkestrafikkforbundet ønsker seg døgnkontinuerlig kontroll av utenlandske vogntog ved grensa.
  • Kaffemestern Tromsø AS har gått ut i sosiale medier og kunngjort at de boikotter utenlandske vogntog.
  • Senterpartiet nasjonalt krevde strakstiltak for å hindre flere ulykker i Nord-Norge.
  • Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har iverksatt strakstiltak. Statens vegvesen har fått beskjed om å prioritere flere kontroller av kjøretøy i Nord-Norge, selv om det betyr at de må flytte på ressurser. Tollvesenet setter i gang kontroll av dekk og kjetting på tungtransport som krysser grensene i nord.
  • Tall fra SSB viser at 152 personer ble skadd og 14 personer omkom i ulykker som involverte vogntog i 2018.
  • En TØI-rapport fra 2016 viser at utenlandske vogntog har mye høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker en norske vogntog.
Kilder: SSB, iTromsø, Stortinget.

Innfører strakstiltak

Etter krav om strakstiltak fra flere hold har samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) bedt Statens vegvesen om å øke antall kontroller av vogntog i Nord-Norge. Samtidig setter Tollvesenet i gang med kontroller av dekk og kjettinger ved grensen i nord.

De ulike politiske partiene har flere forslag til hva som bør gjøres med situasjonen, men ingen går så langt som å foreslå døgnkontinuerlig kontroller ved grensen. Statens vegvesen har tidligere sag til ABC Nyheter at et slikt tiltak vil ha en enorm betydning for ressursene til etaten.

Les alle våre artikler om saken: