Jon Georg Dale lover strakstiltak for å hindre flere vogntog-ulykker i nord

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forteller at han har bedt Statens vegvesen og Tollvesenet om å prioritere kontroller i nord for å hindre flere ulykker med utenlandske vogntog.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forteller at han har bedt Statens vegvesen og Tollvesenet om å prioritere kontroller i nord for å hindre flere ulykker med utenlandske vogntog. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsministeren har bedt Statens vegvesen øke kontrollene av vogntog ved grensen med hjelp av Tollvesenet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I går ba jeg Statens vegvesen se på muligheter for å øke kontrollene i Nord-Norge med tanke på den situasjonen vi har der, og om nødvendig flytte på ressurser. De vil nå styrke sin kontrollvirksomhet nord i landet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til ABC Nyheter.

Senterpartiet har krevd at regjeringen innfører strakstiltak i Nord-Norge for å hindre flere trafikkulykker med vogntog på krevende vinterføre. Det samme kravet har kommet fra pårørende Ramona Lind, som våker over sin 22 år gamle sønn som tirsdag lå i koma på Universitetssykehuset i Nord-Norge.

Han ble livstruende skadd da et utenlandsk vogntog fikk sleng på hengeren og traff bilen han kjørte.

– Statens vegvesen har kontaktet Tollvesenet som sier de vil ta opp kontroll av dekk og kjetting på tungtransport ved grenseovergangene i nord. Slike kontroller ga vi dem hjemmel til å gjøre for noen år siden, og nå setter vi i gang med det i Nord-Norge for å få kontrollert flest mulig allerede på grensen, sier samferdselsministeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: Forskere anbefaler lavere fartsgrenser - Dale vil ha dem opp

Farlige vogntog på norske veier – dette er saken:

  • Mandag 7. januar var det en alvorlig trafikkulykke i Troms. Et utenlandsk vogntog med høy fart og manglende kjetting på dekkene fikk sleng på tilhengeren, som traff en personbil i motgående kjørefelt. Sjåføren var 22 år gammel mann, som ble livstruende skadd. Tirsdag 15. januar lå han fremdeles i koma ved Universitetssykehuset i Nord-Norge.
  • Etter ulykken gikk mannens mor, Ramona Lind, ut på Facebook og spurte hva som må til for å hindre uegnede vogntog å krysse grensen til Norge. Flere andre pårørende engasjerte seg i saken. Den fikk bred dekning i nordnorske medier. Etter hvert kom lokale politikere på banen. Det kom krav om tiltak for å hindre ulykker med utenlandske vogntog, og mer omfattende kontroll av kjøretøy ved grensa.
  • Politiet har tatt til ordet for at de ønsker egne kjøreforskrifter for Nord-Norge.
  • Parat og Yrkestrafikkforbundet YS ønsker seg døgdkontinuerlig kontroll av utenlandske vogntog ved grensa.
  • Kaffemestern Tromsø AS har gått ut i sosiale medier og kunngjort at de boikotter utenlandske vogntog.
  • Senterpartiets Sandra Borch har sendt inn et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale på bakgrunn av ulykken i Troms. Hun spør: «Politiet har tatt til ordet for at de ønsker egen kjøreforskrifter for Nord-Norge. Har Statsråden vurdert å innføre en slik forskrift?»
  • Senterpartiet krevde også strakstiltak for å hindre flere ulykker i Nord-Norge.
  • Før samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har svart på spørsmålet til Borch (Sp), opplyser han ABC Nyheter om at strakstiltak er iverksatt. Statens vegvesen har fått beskjed om å prioritere flere kontroller av kjøretøy i Nord-Norge, selv om det betyr at de må flytte på ressurser. Tollvesenet setter i gang kontroll av dekk og kjetting på tungtransport som krysser grensene i nord.
  • Tall fra SSB viser at 152 personer ble skadd og 14 personer omkom i ulykker som involverte vogntog i 2018.
  • En TØI-rapport fra 2016 viser at utenlandske vogntog har mye høyere risiko for å bli involvert i trafikkulykker en norske vogntog.
Kilder: SSB, iTromsø, Stortinget.

To tiltak for bedring

På lengre sikt er det to andre politiske tiltak Dale håper kan bidra til å bedre situasjonen.

– Vi har lenge jobbet med EU for å få gjennomslag for at vi skal ha vinterkompetanse som en del av opplæringen i alle EU- og EØS-land. Det har vi fått til, og det blir innført fra 2020, sier statsråden.

Det betyr at glattkjøring blir førerkortkrav for yrkessjåfører over hele Europa.

– Vi har også fått inn mange innspill om at dekk som i utgangspunktet er godkjent for norske forhold ikke oppleves som tilstrekkelig gode. Vi setter i gang et arbeid med å undersøke vårt nasjonale og internasjonale handlingsrom for å stramme inn disse kravene, sier Dale.

Les alle våre artikler om saken: