Kolonnekjøring:Gjør du noe feil her, kan du virkelig få trøbbel

Når der er kolonnekjøring, er det viktig å følge instruksene og holde hodet kaldt. Foto: Colorbox/Tryg
Når der er kolonnekjøring, er det viktig å følge instruksene og holde hodet kaldt. Foto: Colorbox/Tryg
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det tøffe forhold mange steder i landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er full vinter i store deler av landet vårt nå. Kombinasjonen snø og sterk vind kan gjøre det til en skikkelig utfordring å komme seg dit man skal.

Dette gir også vanskelige kjøreforhold mange steder. Flere fjelloverganger er stengt, på andre er det innført kolonnekjøring.

Det blir satt i gang når forholdene er slik at brøytemannskapene mener det er uforsvarlig å slippe bilene ut på egenhånd. Alternativet til kolonnekjøring er å stenge veien helt.

Kan avvise trafikanter

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, sjef i Tryg Forsikring.

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff eller strøm og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinterføre: En av ti krasjer på sommerdekk

(Saken fortsetter under)

Dette er ikke noe uvanlig syn på fjellovergangene på vinterstid. Foto: Scanpix
Dette er ikke noe uvanlig syn på fjellovergangene på vinterstid. Foto: Scanpix

Kald luft på frontruta

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før kan det som sjåfør oppleves stressende å kjøre slik for første gang, sier Opedal, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kald luft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

Les også: Derfor kan det være ekstra krevende å kjøre stor SUV

Bli sittende i bilen

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kald luft mot frontruta. Med varm luft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Les også: Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

Slik kjører du i kolonne

Før du drar:

  • Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
  • Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
  • Innhent informasjon om veg- og værforhold
  • Ta med varme klær og vinterfottøy, mat og drikke, lykt, slepetau, snøskrape og en spade
  • Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk.

Før kolonnekjøringen:

  • Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
  • Har du varmetråder i frontruta så slå dem av
  • Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk tåkelys og nødblink
  • Hold jevn fart
  • Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
  • La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
  • Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

Saken er opprinnelig publisert i Broom.no