Bruktbilsalg av elbiler øker: – Svenskehjelpen er i gang
Over halvparten av alle importerte bruktbiler i 2018 var elektriske. Nær 1000 av dem kom fra søta bror. Det bekymrer svenske myndigheter.
Det selges stadig flere brukte elbiler i Norge. Det fortalte Opplysningsrådet for Veitrafikk da de presenterte salgstallene for bilindustrien 2018. Av 21.300 importerte bruktbiler i fjor, var over halvparten elektriske - 11.900 biler.
Lasse Fridstrøm er forsker ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) og har sett nærmere på hvilke land som eksporterer sine elbiler til Norge.
– Det er en interessant korrelasjon mellom bruktbileksporten til Norge og subsidier i hjemlandet. Mange land med store subsidier til elbiler, eksporterer en del av disse bilene til Norge. Det betyr at skattebetalerne i Storbritannia, Sør-Korea, USA og Tyskland er med på å elektrifisere den norske bilparken, sa Fridstrøm under presentasjonen.
Han tror de som eksporterer disse bilene hovedsaklig gjør det for å cashe ut subsidiene i hjemlandet først, for deretter å tjene gode penger på salg i Norge.
Artikkelen fortsetter under.
Fra 18 til 1000 svenske biler på ett år
I 2018 var det Tyskland som eksporterte definitivt flest bruke elbiler til Norge, ifølge TØI-forskerens oversikt. Totalt kom 4200 brukte elbiler til Norge fra Tyskland.
– Det som var litt rart er at det kom 18 bruktimporterte elbiler fra Sverige i 2017, til tross for at de på dette tidspunkt hadde subsidier på cirka 40.000 svenske kroner for å kjøpe elbil. Men svenskehjelpen er nå kommet i gang. I 2018 ble 14 prosent av elbilsalget i Sverige reeksportert til Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBruktbileksporten av elbiler fra Sverige endte på cirka 1000 biler i fjor.
SVT: Selskap tjener millioner på elbiler – selger videre til Norge
Artikkelen fortsetter under.
Svenske myndigheter misliker utviklingen
1. juli i fjor innførte Sverige et bonus-malus-system for miljøvennlige biler. Kjøper du en nullutslippsbil i Sverige, får du 60.000 kroner i bonus. Til gjengjeld skattelegges biler med høyere utslipp tyngre de tre første årene etter kjøp.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen svenske regjeringen opplyser til ABC Nyheter at de ser alvorlig på saken.
– Den svenske regjeringen ser alvorlig på at en stor del av elbilene som selges i Sverige - og tildeles miljøstøtte - eksporteres til blant annet Norge, skriver Anders Maxson i en e-post.
Han er pressesekretær for den svenske miljøministeren Karolina Skog, og understreker at de enda ikke har sett den fulle effekten av det nye bonus-malus-systemet.
– Nytt i systemet er at bonusen utbetales seks måneder etter at bilen blir kjøpt, noe som forhåpentligvis vil minimere eksportproblematikken, opplyser Maxson.
Utover det ønsker det svenske Miljødepartementet ikke å kommentere hvordan systemet eventuelt kan forbedres, gitt den politiske situasjonen i Sverige.
2018: Tidenes salgsår for elbiler i Norge
– En konkurransevridende situasjon
Det er lange ventelister på de fleste elbilmodellene som er på markedet i Norge. Det er derfor ingen overraskelse at bruktbilsalget av denne typen biler øker. Norske myndigheter har bitt seg merke i utviklingen.
Artikkelen fortsetter under annonsen– I Norge er det sterke virkemidler for å stimulere til økt andel nullutslippsbiler. Etterspørselen etter elbiler er stor og for mange modeller er det ventelister for levering av nye elbiler. Situasjonen hvor tilbudet av nye elbiler ikke er tilstrekkelig til å dekke etterspørselen, gir seg også utslag i at elbiler anskaffes på annet vis, slik som bruktimport, skriver kommunikasjonsavdelingen i Finansdepartementet i en e-post til ABC Nyheter.
Bilimportørenes Landsforening representerer nybilimportørene i Norge. De synes det er problematisk at kjøpere i Sverige får pengestøtte til å kjøpe elbil uten at bilen må bli brukt i landet.
– I Sverige får du utbetalt 60.000 svenske kroner om du kjøper en elbil. Ja, du må eie elbilen i seks måneder før du får pengene. Men du kan jo bare sette bilen på låven i seks måneder, og selge den som ny. Det er ikke noen krav til bruk, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan sier det ikke spiller noen stor rolle for kundene at det gjøres på denne måten, men at det skaper problemer for foreningens medlemmer.
– Det blir en konkurransevridende situasjon. Våre medlemmer importerer nye elbiler fra land i Europa og får tøff konkurranse av bruktbilleverandører som kan levere like gode, og nesten like nye, biler, påpeker Andresen.
Aktuelt: Dette må du tenke på FØR du bestiller elbil
Artikkelen fortsetter under annonsen– Praktisk talt nye biler
Samtidig mener Andresen det er prinsipielt feil at skattebetalere i andre land skal betale for subsidier for elbiler, som siden havner utenfor landets egne grenser.
– Den som selger bilen vil få en fortjeneste som svenske staten bidrar til. Det er egentlig helt meningsløst. Andre land har prøvd å sette en stopper for lignende utfordringer, for de ønsker ikke å subsidiere biler med flere ti tusen kroner for at bilene skal forsvinne ut av landet, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenMyndighetene i Sverige har god grunn til å ta saken alvorlig - ifølge forsker Lasse Fridstrøm er det hovedsaklig nye elbiler som eksporteres.
– Jeg antar at de aller fleste av elbilene som blir importert til Norge er førstegangsregistrert samme år i Sverige, så de er praktisk talt nye. De som gjør dette her er først og fremst leasingselskapene. De kjøper for eksempel en Tesla, så går den kanskje noen måneder som leasingbil før den selges til Norge, sier Fridstrøm til ABC Nyheter.
Det er attraktivt å selge på det norske markedet fordi etterspørselen er stor, og det er fritak fra engangsavgift og merverdiavgift.
Forskeren mener dette ikke er noe problem for norske forbrukere. Tvert imot. De sitter igjen med et større utvalg av elbiler de kan kjøpe.
Les også: Frp vil fjerne momsfritak for elbiler