Nio ES6 er allerede produksjonsklar

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kinesiske el-SUVen Nio ES6 er perfekt for det norske markedet - og bestillingslistene er åpnet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Tesla for alvor begynte å utfordre de tradisjonelle bilprodusentene, har mange andre kastet seg på.

Det å bygge elbil er noe helt annet enn tradisjonelle bensin- og dieselbiler – og mye mindre komplisert.

Det har gjort at flere enn Tesla har funnet det for godt å melde seg på i kampen om elbilkundene. Ikke minst gjelder dette i Asia.

Shanghai-baerte Nio er et ekesempel. De er også blant de som ligger ganske langt framme i løypa.

De har allerede produsert en stor el-SUV – ES8 – og blir ofte omtalt som Kinas svar på Tesla.

Nå er de klar med modell nummer to. Også dette er en SUV. Rent designmessig har de mange likhetstrekk – men ES6 er mer kompakt.

Broom-Benny: – Mest spennende siden Tesla

Billigere

Mens ES8 er heller kostbar, er nykommeren tenkt som en volummodell. Men de har ikke holdt tilbake likevel. Nio beskriver selv ES6 som «high-performance, long-range, smart electric SUV».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke småtteri. Men samtidig må man jo kunne si at om man ser på tallene, virker de å ha påstandene sine i behold.

Blant annet får toppmodellen over 500 hk, og skal klare 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Det gjør den like rask som Jaguar I-Pace. Toppfarten er 200 km/t.

Nye miljøkrav: Nå blir mange biler både tyngre og dyrere

(Saken fortsetter under)

Fronten ser veldig Lamborghini Urus-inspirert ut, om enn noe mindre karakteristisk.
Fronten ser veldig Lamborghini Urus-inspirert ut, om enn noe mindre karakteristisk.

Rekkevidden

Mer viktigere en akselerasjonen, er rekkevidden. Den er oppgitt til 510 km basert på NEDC-målemetoden. Dette gjelder topputgaven som har 84 kWt-batteri. Standardutgaven har 70 kWt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NEDC er som kjent på vei ut, fordi den ga urealistisk høy rekkevidde. Den nye målemetoden, WLTP, vil trolig gi ES6 en rekkevidde på mer realistiske 410-450 km.

Bilen er for øvrig i stor grad bygget i aluminium og karbonfiber, blant annet for å redusere vekten mest mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Derfor er Teslas SUV ulik alle andre

(Saken fortsetter under)

Hvor stort bagasjerom det er, og om den får tilhengerfeste, har vi ikke funnet noe informasjon om.
Hvor stort bagasjerom det er, og om den får tilhengerfeste, har vi ikke funnet noe informasjon om.

Luksussete

Innvendig er det tilsynelatende Tesla-inspirert. Det ser faktisk litt mer premium ut enn Model X, men hvordan det oppleves i virkeligheten vet vi fortsatt ikke.

Det som er litt spesielt, er at passasjersetet foran er rene stresslessen. Når det legges helt bak, får man ekstra støtte til beina, slik at den som sitter der kan slappe godt av.

Taket er i semsket skinn, og bidrar til at du får et veldig godt førsteinntrykk.

(Saken fortsetter under)

I dette setet burde det være mulig å slappe godt av.
I dette setet burde det være mulig å slappe godt av.

Prisen

ES6 starter på rundt 500.000 kroner i Kina. Men da snakker vi innstegsmodellen uten den store 84 kWt-batteriet. Denne har 214 hk.

Toppmodellen er ikke så mye dyrere - til rundt 640.000 kroner.

Man har åpnet opp for reservasjoner allerede. Og leveringene er ventet å starte i juni 2019.

Noen som får lyst til å unne seg en ekstra julegave?

I motsetning til Tesla er det en høy midtkonsoll.
I motsetning til Tesla er det en høy midtkonsoll.

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no