Nesten 100.000 tatt i fartskontroll i 2018

Enda flere ble tatt med for høy fart i 2018, og UP-sjefen varsler enda flere fartskontroller i 2019. Foto: UP.
Enda flere ble tatt med for høy fart i 2018, og UP-sjefen varsler enda flere fartskontroller i 2019. Foto: UP.
Artikkelen fortsetter under annonsen

5500 nordmenn mistet lappen fordi de kjørte for fort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ti prosent flere saker knyttet til fart enn året før. I tillegg er det en liten økning i antall saker knyttet til rus, opplyser sjef i Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, til ABC Nyheter.

UP har hatt en sterkere innsats rettet mot sjåfører som bryter fartsgrensen i 2018 enn tidligere. Den innsatsen skal videreføres i 2019.

– Drøye 50 prosent av all trafikk på norske veier skjer over fartsgrensen. Når vi styrker innsatsen, er det åpenbart at vi får en økning i antall fartssaker. Rus og fart er de aller viktigste faktorene å få ned for å forhindre alvorlige ulykker og dødsfall, sier Karlsen.

Noen nøkkeltall fra UPs saker i 2018:

  • Fart: 91.584. Av disse var det 5500 som ble fratatt førerkortet.
  • Rus: 9.649
  • Farlig atferd: 18.488 (i hovedsak mobiltelefonbruk, men også situasjoner som farlige forbikjøringer, for kort avstand til forankjørende, etc.)

Les også: 18-åring tatt i å kjøre nesten dobbelt så fort som fartsgrensa

Obligatorisk rus-test

Siden 2014 har økningen i antall rus-saker vært formidabel: rundt 150 prosent.

– Det er betydelige flere vi klarer å ta nå enn tidligere. Vi har blitt bedre på rus takket være nye metoder og måleinstrumenter som i større grad fanger opp de som er ruset på medikamenter eller narkotika. Alle som stoppes av oss i kontroll skal gjennom en rus-test. Det er obligatorisk

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Karlsen understreker at innsatsen rettet mot fart og rus er viktig for å få ned antall drepte i trafikken. De foreløpige tallene viser at 108 personer omkom i trafikken i 2018, mot 106 i 2017.

Aktuelt: Forskere anbefaler lavere fartsgrenser - Dale vil ha dem opp

– Alle er redd for å bli tatt

Norske myndigheter jobber etter nullvisjonen, visjonen om at ingen skal dø i trafikken på norske veier.

– De tre viktigste faktoren som fører til alvorlige ulykker er høy fart, rus og uoppmerksomhet, inkludert mobilbruk, på en god nummer tre.

1. januar ble det innført strengere straff for mobilbruk ved kjøring. Nå kan sjåfører som tekster eller bruker mobilen på annet vis få to prikker på førerkortet i tillegg til bot.

– Vi håper endringen fører til at færre bruker mobilen. Alle er redd for å bli tatt og bli straffet, så strengere straff vil forhåpentligvis får justere ned tallene i 2019.