Finnmark har fått sin første hurtiglader
Åpnet i Kirkenes på selveste julaften.
Finnmark har lenge vært Norges eneste fylke uten én eneste hurtigladestasjon for elbiler. Myndighetene har høstet kritikk for den trege utbyggingen av hurtigladenettverk i nord, blant annet fra Miljøpartiet de Grønne.
– Vi kan ikke ha det sånn at man må bo i en av storbyene for å kunne ha elbil. Det er et hån mot folk flest og næringslivet rundt omkring i landet som ønsker å leve mer miljøvennlig og bidra til å kutte klimautslippene, har Oslo-byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) tidligere sagt til ABC Nyheter.
Nå kan de rundt 25 elbileierne i Kirkenes glede seg over at byen har fått fylkets første hurtiglader, med to ladeuttak.
– En del av det grønne skiftet
Ordfører i Sør-Varanger kommune Rune Rafaelsen kunne julaften åpne Finnmarks første hurtiglader sammen med Varanger Kraft i Kirkenes. Kraftselskapet står for oppføring og drift av stasjonen, ifølge Norsk Elbilforening. Rafaelsen håper hurtigladeren skal gjøre det mer attraktivt for flere lokale å kjøpe elbil.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStrømtilførselen til ladestasjonen kommer fra utslippsfri energi fra Pasvikelva, kombinert med solenergi fra ladestasjonens tak, skriver Elbilforeningen.
– Nå kan vi kjøre bil på strøm fra Pasvikelva. Det er en del av det grønne skiftet, sier ordfører Rafaelsen til Sør-Varanger Avis.
Han lover å få på plass flere hurtigladestasjoner i Øst-Finnmark de nærmeste årene.
Aktuelt: Elbil-ferie i Norge null problem – men Finnmark kan utfordre
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGratis å bruke inntil videre
Miljøorganisasjonen Bellona har vært en pådriver for å få på plass en hurtiglader i Finnmark, og deltok på den offisielle åpningen av stasjonen. Organisasjonen skriver at den nye laderen har tre ulike ladekontakter, egnet for en rekke elbil-modeller.
En fullading ved stasjonen tar cirka 45 minutter. Ladestasjonen er plassert på en parkeringsplass sentralt i byen.
Artikkelen fortsetter under annonsenEnn så lenge er det gratis for elbileiere å lade på stasjonen. Arnfinn Mentyjærvi er daglig leder i Varanger Kraft, og sier til Bellona at selskapet foreløpig ikke har klart å få et fungerende betalingssystem på plass.
– På nåværende tidspunkt er dette mer et pilotprosjekt for oss enn noe vi skal tjene penger på. Vi skal finne ut av betaling etter hvert, sier Mentyjærvi til organisasjonen.
Les også: Slik lader du elbilen med hurtiglader
Ikke økonomisk lønnsomt
Hovedårsaken til at utbyggingen i Finnmark går sakte, er at det ikke er økonomisk lønnsomt å drive hurtigladere i fylket, selv med 100 prosent etableringsstøtte fra Enova. Det mener selskapet Fortum charge & drive, som har over 1300 offentlige ladestasjoner i Norge.
Kostbare drift- og vedlikeholdsutgifter er en del av problemet, ifølge selskapet.
– I Finnmark er avstandene så store at en elektriker kan bruke en hel arbeidsdag på å kjøre flere hundre kilometer bare for å fikse én sikring. Da bør det helst være en del kunder som bruker ladestasjonen, har selskapets sjef for offentlige ladenettverk, Ole Gudbrann Hempel, tidligere forklart ABC Nyheter.
I 2017 var elbilandelen i Finnmark på under 1 prosent.
Raskere enn hurtiglader: Ionity vil bygge 20 lynladere i Norge