Finnmark har fått sin første hurtiglader

Ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen sammen med representanter fra Varanger Kraft på den offisielle åpningen av hurtigladestasjonen i Kirkenes på julaften.
Ordfører i Sør-Varanger, Rune Rafaelsen sammen med representanter fra Varanger Kraft på den offisielle åpningen av hurtigladestasjonen i Kirkenes på julaften. Foto: Anna Kireeva/Bellona

Åpnet i Kirkenes på selveste julaften.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Finnmark har lenge vært Norges eneste fylke uten én eneste hurtigladestasjon for elbiler. Myndighetene har høstet kritikk for den trege utbyggingen av hurtigladenettverk i nord, blant annet fra Miljøpartiet de Grønne.

– Vi kan ikke ha det sånn at man må bo i en av storbyene for å kunne ha elbil. Det er et hån mot folk flest og næringslivet rundt omkring i landet som ønsker å leve mer miljøvennlig og bidra til å kutte klimautslippene, har Oslo-byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG) tidligere sagt til ABC Nyheter.

Nå kan de rundt 25 elbileierne i Kirkenes glede seg over at byen har fått fylkets første hurtiglader, med to ladeuttak.

– En del av det grønne skiftet

Ordfører i Sør-Varanger kommune Rune Rafaelsen kunne julaften åpne Finnmarks første hurtiglader sammen med Varanger Kraft i Kirkenes. Kraftselskapet står for oppføring og drift av stasjonen, ifølge Norsk Elbilforening. Rafaelsen håper hurtigladeren skal gjøre det mer attraktivt for flere lokale å kjøpe elbil.

Strømtilførselen til ladestasjonen kommer fra utslippsfri energi fra Pasvikelva, kombinert med solenergi fra ladestasjonens tak, skriver Elbilforeningen.

– Nå kan vi kjøre bil på strøm fra Pasvikelva. Det er en del av det grønne skiftet, sier ordfører Rafaelsen til Sør-Varanger Avis.

Han lover å få på plass flere hurtigladestasjoner i Øst-Finnmark de nærmeste årene.

Aktuelt: Elbil-ferie i Norge null problem – men Finnmark kan utfordre

Gratis å bruke inntil videre

Miljøorganisasjonen Bellona har vært en pådriver for å få på plass en hurtiglader i Finnmark, og deltok på den offisielle åpningen av stasjonen. Organisasjonen skriver at den nye laderen har tre ulike ladekontakter, egnet for en rekke elbil-modeller.

En representant fra Varanger Kraft tester ut hurtigladeren. Foto: Anna Kireeva/Bellona
En representant fra Varanger Kraft tester ut hurtigladeren. Foto: Anna Kireeva/Bellona

En fullading ved stasjonen tar cirka 45 minutter. Ladestasjonen er plassert på en parkeringsplass sentralt i byen.

Enn så lenge er det gratis for elbileiere å lade på stasjonen. Arnfinn Mentyjærvi er daglig leder i Varanger Kraft, og sier til Bellona at selskapet foreløpig ikke har klart å få et fungerende betalingssystem på plass.

– På nåværende tidspunkt er dette mer et pilotprosjekt for oss enn noe vi skal tjene penger på. Vi skal finne ut av betaling etter hvert, sier Mentyjærvi til organisasjonen.

Les også: Slik lader du elbilen med hurtiglader

Ikke økonomisk lønnsomt

Hovedårsaken til at utbyggingen i Finnmark går sakte, er at det ikke er økonomisk lønnsomt å drive hurtigladere i fylket, selv med 100 prosent etableringsstøtte fra Enova. Det mener selskapet Fortum charge & drive, som har over 1300 offentlige ladestasjoner i Norge.

Kostbare drift- og vedlikeholdsutgifter er en del av problemet, ifølge selskapet.

– I Finnmark er avstandene så store at en elektriker kan bruke en hel arbeidsdag på å kjøre flere hundre kilometer bare for å fikse én sikring. Da bør det helst være en del kunder som bruker ladestasjonen, har selskapets sjef for offentlige ladenettverk, Ole Gudbrann Hempel, tidligere forklart ABC Nyheter.

I 2017 var elbilandelen i Finnmark på under 1 prosent.

Raskere enn hurtiglader: Ionity vil bygge 20 lynladere i Norge

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden