Nå blir det nye tider for dette merket i Norge
Ny importør har offisielt tatt over.
Opel har rike tradisjoner i det norske markedet og har i perioder vært et av landets mest solgte bilmerker. De siste årene har det imidlertid gått tråere. Opel har slitt med salget og tapt markedsandeler.
Nå står de foran store endringer, som kan innebære en ny vår for Opel i Norge. De har nemlig fått ny importør, som har store planer for satsingen videre.
I fjor ble Opel solgt fra amerikanske General Motors (GM), til franske PSA. Slik sett er det ikke unaturlig at Opel-importen blir overtatt av konsernet som i dag importerer de tre PSA-merkene Citroën, DS og Peugeot til Norge.
Fredag 30. november ble selve transaksjonen gjennomført, og Bertel O. Steen har nå overtatt 100 prosent av aksjene i Opel Norge AS.
Mange detaljer som skal på plass
– Vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet med å styrke Opels posisjon i det norske markedet, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe annonserte i sommer at konsernet hadde inngått en avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Opel Norge AS, og med det retten til å importere og selge Opel person- og varebiler i Norge. Konkurransetilsynet godkjente avtalen i august.
– Det er mange detaljer som skal på plass ved et slikt oppkjøp. Vi antydet at selve transaksjonen skulle skje mot slutten av året, og er glade for at alt har gått etter planen, sier Maarud, i en pressemelding.
Sjelden og råsterk familebil: Nå får du den billig
Positive effekter
Med Opel får Bertel O. Steen en rekke nye person- og varebiler i porteføljen, og 60 nye frittstående forhandlere å samarbeide med.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det er en glede å endelig kunne ønske Opel velkommen til Bertel O. Steen, både nye medarbeidere og forhandlerne som vi skal samarbeide med. Vi har stor tro på at vi vil kunne løfte merkets posisjon i Norge, og Opel i sin tur vil komplettere og styrke modellutvalget og markedsandelen til PSA. Samtidig vil sannsynligvis Opel-forhandlerne merke positive effekter med Bertel O. Steen som importør, blant annet med korte rapporteringsveier og felles logistikk, sier Thorbjørn Myrhaug som er konserndirektør for PSA Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenSlik yppet de seg mot statusmerkene
100 år siden sist
Opel er i skrivende stund nummer 17 på oversikten over de mest solgte bilmerkene i Norge, bak blant andre Renault, Mazda og Hyundai. Så langt i år er Opel-salget ned 14,7 prosent, mens totalmarkedet er 4,4 prosent ned. Opel taper altså markedsandeler til andre merker.
Bertel O. Steens kjøp av Opel har forresten også et historisk sus over seg:
– Da automobilen gjorde sitt første inntog i Norge, hadde Bertel O. Steen importen av Opel fram til 1918. Nå gjenforenes vi 100 år senere. Vi er svært glade for å ha Opel tilbake blant bilmerkene i Bertel O. Steen, sier konsernsjef Bjørn Maarud.
Denne gamle Opelen har 800 (!) hestekrefter
Saken ble først publisert på Broom.no