– Jo, de selvkjørende bilene kommer

Selvkjørende biler er på god vei allerede, men det vi har sett så langt er bare en forsmak av hva som kommer.
Selvkjørende biler er på god vei allerede, men det vi har sett så langt er bare en forsmak av hva som kommer.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snart er det bilen som kjører deg – og ikke omvendt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den selvkjørende teknologien har allerede kommet langt i mange av dagens biler.

Volvo er ett av bilmerkene som er langt framme på dette. Tidligere i høst viste de oss et svært ambisiøst konsept. Nemlig Volvo 360c. En svært interessant studie i hvordan de ser for seg framtidens persontransport.

Bilen er en fullstendig autonom, eller selvkjørende, helelektrisk bil uten menneskelig sjåfør. Konseptet benytter seg av designfriheten som oppstår når man fjerner rattet og forbrenningsmotoren og slipper å plassere passasjerene på to eller tre seterader.

Lex Kerssemakers er en av toppsjefene i Volvo gjennom mange år, nå er han senior visepresident for Europa, Midtøsten og Afrika. Kerssemakers var nylig på Norges-besøk. Vi benyttet sjansen til å få vite mer om hva han tenker om utviklingen i årene som kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
En av Lex Kerssemakers mange oppgaver er å forberede oss på hva som kommer, for vi har mye nytt i vente.
En av Lex Kerssemakers mange oppgaver er å forberede oss på hva som kommer, for vi har mye nytt i vente.

Ja, den kommer!

Jobben hans er blant annet å forutse hvordan teknologien utvikler seg hva Volvo skal gjøre for å møte dette.

Vi fikk et eksklusivt møte og lot ikke anledningen gå i fra oss. Blant annet til å spørre om den nye og spennende konseptbilen fra Volvo, 360c. Blir den virkelighet, eller er dette bare en høytflyvende drøm.

– Denne kommer. Det kan jeg med stor grad av sikkerhet si. Kanskje ikke akkurat i det designet, men det er heller ikke så viktig. Men teknologien, bruksområdet og måten vi bruker teknologien på – det kommer. Og det er det som er det viktige her og ikke hvordan bilen ser ut, sier en selvsikker Kerssemakers.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bransjen kommer til å forandre seg i årene som kommer, og Volvo skal være blant de ledende i denne utviklingen. Autonom kjøring lar oss ta det neste store steget innenfor sikkerhet. Volvo er et bilmerke som setter mennesket i sentrum. Vi legger vekt på kundenes hverdag og sikkerhet – og hvordan vi kan bidra til gjøre den bedre, forklarer han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo-sjef: – Dieselmotorene vil forsvinne

Har med sikkerhet å gjøre

Men akkurat når, det vil han ikke si noe om. Men han antyder at det kanskje ikke vil ta mer enn 10 til 15 år. Utviklingen går raskt.

– Absolutt, men dette må vi ta steg for steg. Det er viktigste er å gjøre det riktig, trygt og sikkert.

– Det er altfor mange som blir drept i trafikken. Rundt 1,2 millioner mennesker hvert år. De fleste av alle de ulykkene skyldes menneskelig svikt. Det vil vi i Volvo gjøre noe med. Omfattende studier og forsking viser at med selvkjørende biler, så vil dette tallet gå ned, forklarer han ivrig.

Men helt smertefritt kommer det neppe til å gå. Man må som kjent knuse noen egg for å lage omelett. Litt slik er det her også.

– Ja, og det er voldsomt til pressedekning om det skjer en ulykke med en selvkjørende bil. Det får alle med seg, og det slås stort opp. Men som nevnt; 1,2 millioner mennesker mister livet i trafikken årlig i biler som ikke kjører av seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene skal fortelle andre om glatte veier

Det er kanskje her selvkjørende biler vi ta over først, i saktegående kø.
Det er kanskje her selvkjørende biler vi ta over først, i saktegående kø.

– Køkjøring er aldri inspirerende

– Når det er sagt så forstår jeg skepsisen og at det er uvant. Igjen: vi må ta det steg for steg og evaluere nøye underveis. Men dette kommer vi til å få til, det er jeg ikke et øyeblikk i tvil om.. Det vil fases inn gradvis og der hvor det er enkelt å håndtere først. La meg gi et eksempel:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De færreste synes det er spesielt morsomt å stå i en eviglang kø på motorveien, slik man ofte har ut og inn av større byer i rushtiden. Det kan ta timer. I slike tilfeller vet vi at mange heller ville jobbet, sett en film, lest en bok, ha et telefonmøte, eller bare slappet av og kanskje tatt seg en power-nap?

– I akkurat dette tilfellet vil neppe bortfallet av kjøregleden være noe sterkt argument heller. Jeg har i alle fall sjelden opplevd køkjøring eller bykjøring som spesielt inspirerende, ler han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg tror overgangen kommer til å gå fint, når man venner seg til tankegangen. At det kanskje blir som å gå fra å høre på radio til å se på TV, forklarer Kerssemakers.

Men på sikt tenker Volvo å ta det hele enda et godt stykke lengre. De ser på dette som potensiell konkurrent til flyreiserm over kortere distanser. Legg deg til å sove når du kommer inn i bilen og våkne opp uthvilt når du er fremme.

Les også: Slik ser fremtidens Volvo ut

Kanskje kan bilene om noen år erstatte flyreiser? Volvo tror det.
Kanskje kan bilene om noen år erstatte flyreiser? Volvo tror det.

Brytningsfase

Det at det nå blir mer vanlig å bestille bil over nettet, uten å gå om en forhandler, vil trolig også gjøre noe med forhandlerstrukturen framover. Også det faktum at elektriske biler har et langt lavere vedlikeholdsbehov enn fossil biler,

Rundt disse tingene har, ikke helt overraskende, Kerssemakers gjort seg noen tanker.

– Det er riktig at elbiler har et langt mindre vedlikeholdsbehov enn fossilbiler. Men innfasingen av elbiler vil ta tid. Vi har solgt rekordmange biler de siste årene og vi kommer til å fortsette å selge fossile biler også framover. Det sett sammen med at våre biler er blant de med lengst levetid, så vil det neppe skje store ting rundt forhandlerstrukturen i alle fall de seks til sju neste årene, tror han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Volvos kontroversielle konsept 360c.
Volvos kontroversielle konsept 360c.

– Vi ser også at ikke alle er modne for å bestille bil og tjenester online ennå. Mange liker fortsatt både å se og å ta på før de kjøper. Men jeg tror vi er i en brytingsfase og at nye handlemønstre og nye tjenester vil dukke opp. Vi hadde for eksempel stor suksess med onlinebestilling da vi lanserte andre generasjon XC90. Det er jo allerede noen år siden. De erfaringene er viktige. De tar vi med oss videre for å fortsette utviklingen og markedstilpasningen.

Polestar: Norge får verdens første butikk for nytt bilmerke

Framtiden blir annerledes

– En annen interessant sak for oss er Care by Volvo. Der vi kort fortalt tilbyr en total bilpakke, et abonnement, som inkluderer hele bilholdet fra finansiering, til vedlikehold og bytte til annen bil ved behov etc. Rett og slett bilhold fra A til Å.

– Dette er også spennende og noe vi har stor tro på framover. Dette er fortsatt på prøve- og feilestadiet for oss og det er gull verdt å få med brukererfaringene herfra til å videreutvikle dette konseptet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For én ting er helt sikkert: Det å eie og bruke bil i framtiden blir ikke slik det har vært til nå, avslutter Volvos «framtidsmann»

Les også: – Vi sliter med å skaffe nok dieselbiler

Volvo-sjef: – Dieselmotorene vil forsvinne Slik skal fremtidens Volvo se ut
Nå ruller to selvkjørende Volvo'er på gata i Göteborg

Denne saken ble først publisert i Broom.no