Flere nyheter – og de er perfekt for Norge

80 prosent av BMW salget i Norge er enten elbil, eller ladbar hybrid.
80 prosent av BMW salget i Norge er enten elbil, eller ladbar hybrid.
Artikkelen fortsetter under annonsen

80 prosent av BMW-salget er allerede elektrifisert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske bilparken er på full fart mot å bli elektrifisert. Det er det liten tvil om. Ulike hybrider og elbiler selges som aldri før her hjemme.

BMW er ett av merkene som har bidratt til dette. Dette gjør naturlig nok utslag på registreringsstatistikken hos det tyske bilmerket, som trolig er helt unik for Norge.

For hittil i år er nesten fire av fem nye BMW-modeller solgt i Norge elektrifiserte. Nå annonserer det tyske bilmerket flere ladbare hybrider i 2019.

Blant annet kommer ladbare hybridmodeller av helt nye BMW 3–serie sedan og de to SUV-ene X3 og X5.

Opp til 60 kilometer på strøm

3-serie sedan lanseres først med et utvalg av diesel- og bensinmodeller i mars. Noen måneder senere følger den ladbare hybriden BMW 330e, som både er raskere og mer utholdende enn forgjengeren.

Nye BMW 330e får en elektrisk rekkevidde på 60 km.
Nye BMW 330e får en elektrisk rekkevidde på 60 km.

Under panseret i 330e sitter en 2-liters firesylindret TwinPower turbo bensinmotor som yter 184 hk, og en elektrisk motor som yter 50 kW/68 hk med en makseffekt på 83 kW/113 hk. Samlet effekt på de to motorene er 252 hk med et dreiemoment på 420 Nm. Med den nye standardfunksjonen XtraBoost, hvor det lagres ekstra energi i høyspenningsbatteriet på 12 kWt, kan effekten økes med ytterligere 30 kW/41 hk i kortere perioder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

330e sedan gjør unna 0-100 km/t på 6,0 sekunder og har en toppfart på 230 km/t. I full elektrisk modus er toppfarten 140 km/t, som er 20 km/t raskere enn forgjengeren. Bagasjerommet har et volum på 375 liter. Sammenlignet med diesel- og bensinmodellene er det lagringsplassen under gulvet i bagasjerommet som blir borte, grunnet plassering av høyspenningsbatteriet og drivstofftanken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

330e har en elektrisk rekkevidde på opp til 60 km, noe som tilsvarer en økning på nesten 50 prosent siden forrige generasjon.

Dette er fjerde generasjon av X5. Den kommer også som ladbar hybrid. 45e heter den da.
Dette er fjerde generasjon av X5. Den kommer også som ladbar hybrid. 45e heter den da.

Helt nye BMW X5 45e

Fjerde generasjon av den store SUV-en X5 lanseres nå i november. I andre halvår i 2019 utvides modellprogrammet med en ny generasjon ladbar hybrid, BMW X5 45e.

Bensinmotoren er en TwinTurbo rekkesekser på 3 liter, og yter 286 hk med dreiemoment på 450 Nm. Denne kobles sammen med en elektrisk motor som alene leverer 112 hk med 265 Nm dreiemoment. Samlet effekt blir dermed 394 hk og et maks dreiemoment på 600 Nm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den elektriske motoren kan alene gi en toppfart på 140 km/t, mens toppfarten økes til 235 km/t ved full effekt på begge motorene. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres unna på 5,6 sekunder.

Bensinmotoren og den elektriske motoren fordeler kreftene gjennom en 8-trinns Steptronic automatgirkasse og siste generasjon xDrive firehjulsdrift. Selv når den elektriske motoren alene sørger for fremdriften, fordeles kreftene til alle fire hjulene på samme måte som når bensinmotoren kobles inn.

Høyspenningsbatteriet har en kapasitet på 18,4 kWt og er plassert lavt i bilen. Det bidrar dermed også til å senke tyngdepunktet i SUV-en. Sammenlignet med andre nye X5-modeller reduseres bagasjeromsvolumet med rundt 150 liter, men byr fortsatt på 500 liter kapasitet med setene i normal posisjon. Legges baksetene ned, økes bagasjeromsvolumet til 1.716 liter. Bensintanken rommer 69 liter, nok for de lengre turene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye X5 45e har en oppgitt elektriske rekkevidde på opptil 75 km, målt etter WLTP-standarden. Det er over doblet fra forrige generasjon.

Det vil åpnes for bestillinger av de nye BMW-modellene i god tid før lansering.
Det vil åpnes for bestillinger av de nye BMW-modellene i god tid før lansering.

X3 som ladbar hybrid

Nylig kunngjorde BMW Group sin øverste sjef, Harald Krüger, at også SUV-en BMW X3 vil komme som ladbar hybrid i løpet av 2019. Ingen tekniske data er så langt kjent for denne modellen.

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med den nye generasjonen ladbare hybider viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå. Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling av de nye ladbare hybridene i god tid før de lanseres, sier kommunikasjonsdirektør hos BMW Norge, Marius Tegneby.

Volvo-sjef: – Dieselmotorene vil forsvinne

Les også:
BMW viser fram sitt nyeste råskinn
Nyhetsrush fra BMW
BMW løfter morobilen til nye høyder

Denne saken ble først publisert i Broom.no