Beboer: – Systemet er jo helt umulig

Familien forteller at det er sjelden man har sett bøter i bilvinduene i Hertzbergs gate, nettopp fordi de fleste som står her benytter seg av beboerparkering. Den dagen de selv fikk bot, så de derimot bøter på mange av bilrutene.
Familien forteller at det er sjelden man har sett bøter i bilvinduene i Hertzbergs gate, nettopp fordi de fleste som står her benytter seg av beboerparkering. Den dagen de selv fikk bot, så de derimot bøter på mange av bilrutene. Foto: Frøydis Falch Urbye / Dagsavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du ikke aktivt har sagt at du ønsker varsel før abonnementet ditt utløper, kan du snart få en 600 kroners bot i bilruta.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det oppleves som om de bare prøver å håve inn masse penger, forteller Mårten Tegling.

Han og kona Charlotte Wiig betaler, i likhet med de fleste bileierne i Hertzbergs gate, 3.000 kroner i året for såkalt beboerparkering. Ordningen gir tillatelse til å parkere bilen på en hvilken som helst plass merket beboerparkering, i deres bydel. Parkeringstillatelsen er gyldig i ett år av gangen, og tidligere har familien fått beskjed fra etaten om at abonnementet deres har vært i ferd med å gå ut. I år hørte de ingenting før den gule lappen satt i ruta.

– Jeg tenkte at det måtte være feil, men da vi ringte Bymiljøetaten, sa de at de hadde fått et nytt system, at man verken kunne ha forskuddstrekk, autogiro eller få varsel. Den eneste måten er å gå inn og sjekke selv. Vi har jo mange regninger å holde styr på. Det systemet er jo helt umulig, sier Tegling.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fikk 300 luksusdresser: - Vi ser på det som en tillitserklæring

Forventet klager

– Vi har gått og ventet på første sak om dette. Endringen kom i fjor og trådte for enkelte bydeler i kraft i forrige uke, forteller kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten, Richard Kongsteien.

Han bekrefter at etaten tidligere sendte ut regninger før abonnementene utløp, men at det ble slutt på dette da man fikk en permanent avtale på plass i fjor. Fra 2017 gikk prisen opp fra 300 til 3.000 kroner i året, i tillegg til at bileierne aktivt måtte bekrefte at de ønsket å bli varslet på sms før abonnementet utløper, noe ikke alle fikk med seg. Bymiljøetaten kan ikke svare på hvor mange bileiere som har fått bot fordi avtalen deres har gått ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fikk ikke beskjed

Familien Tegling Wiig registrerte ikke at de aktivt måtte huke av for å få varsel før abonnementet deres utløp. Derfor fikk de heller ikke beskjed før de oppdaget den irriterende gule lappen i bilruta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg forstår at man skal huke av i en boks dersom man for eksempel ønsker seg reklame, men ved en bot burde det være motsatt. Da burde det være sånn at man huker av for ikke å få advarsel, konkluderer Tegling.

Les også: Tøyen tapte for Cola – vil ha leserforslag til nytt navn på Jallasprite

Kan få flere bøter

Parkeringsproblemene til familien i Hertzbergs gate stopper ikke her. For da de fikk bot og ble klar over at beboerparkeringsavtalen deres hadde utgått, kunne de ikke bare betale for et nytt år.

– Da fikk vi beskjed om at man måtte søke om fornyelse og at vi ikke kunne betale før søknaden var innvilget. Dette kan visst ta opptil to uker, forklarer de.

Den eneste løsningen de fant var å printe ut søknaden sin og feste den i bilruta i håp om at en eventuell parkeringsvakt ville vise forståelse for situasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen gyldig løsning

Bymiljøetaten bekrefter at det kan ta tid å få en ny avtale i orden dersom man leaser bil, bruker firmabil eller av andre grunner ikke står som eier av bilen man har parkeringsavtale for. Årsaken til dette er at de må undersøke om bilen faktisk brukes av personen som har søkt.

– Å printe ut søknaden er ingen gyldig løsning, her tar de en sjanse. Skal de være sikre på å slippe flere bøter, må de betale parkeringsavgift på lik linje med dem som ikke har parkeringsavtale med oss, sier Kongsteien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vurderer å varsle alle

Han kan også fortelle at med mindre du har bedt om varsel på sms uten å få det, er det liten vits i å klage på boten. Likevel innrømmer han at Bymiljøetaten nå vurderer å sende ut varsler til de som bor i de bydelene der ordningen går ut i løpet av de neste ukene.

– Vi har ikke noe mål om å tjene penger på parkeringsgebyr. Målet vårt er at flest mulig søker på nytt og tar i bruk ordningen. Nå vil vi vurdere å sende ut varsel per post til beboerne i de bydelene der avtalen enda ikke er utløpt, selv om de ikke har bedt om det, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Christopher Nielsen: – Som Heskeløa og Y-blokka til sammen

Sjekk din bydel

Selv om Bymiljøetaten nå vurderer å varsle beboerne i bydelene som har parkeringsavtaler som snart utgår, har de ikke bestemt seg helt. Her er derfor datoene for når du må fornye abonnementet ditt:

Prøveområde bydel Frogner: 2. oktober. Resten av Bydel Frogner: 20. november.

Prøveområde Bydel St. Haugen: 16. oktober. Resten av Bydel St. Haugen: 11. desember.

Prøveområde Bydel Gamle Oslo: 30. oktober. Resten av Bydel Gamle Oslo: 22. januar 2019.

Les også: Her fjernes fiaskoen som kostet skattebetalerne 600 millioner kroner

Denne saken ble først publisert hos Dagsavisen