Er det mulig å ta motorvask selv på nyere biler i 2018?

Mange biler har mye elektronikk i motorrommet, da skal man være forsiktig med å ta motorvask. Illustrasjonsbilde.
Mange biler har mye elektronikk i motorrommet, da skal man være forsiktig med å ta motorvask. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er fullt mulig å gjøre dette selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har en ny Dacia Duster med dieselmotor.

Nå tenkte jeg å gi den litt pleie før vinteren. Da lurer jeg på; Er det mulig å ta motorvask selv på nyere biler i 2018? Hilsen Svein

Benny svarer:

Hei Svein. Har aller først lyst til å gi deg litt skryt jeg, for at du tar godt vare på bilen din og tenker på dette! Det er veldig smart å gjøre.

Når det gjelder motorvask hjemme, er jeg litt skeptisk til høytrykksspyler. Jeg har i løpet av årene sett noen eksempler på motorvask som ikke har fått heldig utfall.

Det er jo ofte mye elektronikk i motorrommet på moderne biler. Noen biler har til og med hovedstyreenheten for innsprøytning og tenning der. Elektronikk og vann er som kjent en heller dårlig kombinasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I verste fall kan det bli skrekkelig dyrt om man er så uheldig å ta knekken på en styreenhet, eller om bilen må på verksted for feilsøking og reparasjon etterpå. Det er heldigvis ikke ofte det går så galt – men det skjer. Vi snakker fort reparasjoner på både 20.000 og 50.000 kroner.

Detailing: Bilvasking til det ekstreme

Hageslangen er det tryggeste

Ofte er det vann og fuktighet i en kontakt som skaper problemer, men det kan være ille nok å finne ut av det, selv om det er en bagatell ...

Det skal også i rettferdighetens navn også sies at ikke alle biler er like vare på dette med motorvask.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dieselbil slik du har er ofte best – der har man ikke tenningsanlegg og eliminerer dermed en betydelig feilkilde.

Min anbefaling er å dekke til utsatte komponenter etter beste evne med plast. Spray på avfetting / såpe, vask med svamp / børste og skyll med vann – helst fra hageslangen. Det er det sikreste – og det er det jeg selv gjør, selv om det går kjappere med høytrykksspyler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg skal ikke fraråde bruk av høytrykksspyler helt, for som regel går det helt greit. Man må ikke bruke for høyt trykk og unngå å spyle på elektriske komponenter. Det siste er oftere lettere sagt enn gjort. Man skal vite litt hva man driver med. Det er altså ikke bare å spyle i vei.

Ønsker deg lykke til med ren motor - og en god vinter til både deg og Daciaen.

Les også: Slik får du den fineste bilen i gata

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: – Vi sliter med å skaffe nok dieselbiler

– Jeg bruker for mye tid og penger på denne bilen Bilen står stille – likevel går den tom for strøm

Bilen er nesten ny – likevel er frontruten svært slitt

Denne saken ble først publisert i Broom.no