BMW viser fram sitt nyeste råskinn

Det er ikke tilfeldig at BMWs nyeste versting vises fram på nettopp en racerbane. M8 skal i kjent BMW-stil levere kjøreegenskaper det lukter svidd av!
Det er ikke tilfeldig at BMWs nyeste versting vises fram på nettopp en racerbane. M8 skal i kjent BMW-stil levere kjøreegenskaper det lukter svidd av!
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her skal det bli brutale krefter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Like før den første nye BMW 8-serie Coupé får norsk asfalt under hjulene, kommer første smakebit av den kommende toppmodellen; BMW M8 Coupé.

– Det har ligget i kortene en stund at også den helt nye 8-serien vil få en av alfabetets beste bokstaver i modellbetegnelsen. Den kommende BMW M8 Coupé vil finne sin naturlige plass på vår øverste hylle, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Med en effekt på nordsiden av 600 hk i en turtallsvillig V8 TwinPower turbomotor, et eget M-tunet understell og en rekke særegne tilpasninger, vil toppmodellen i den nye generasjonen BMW 8-serie bli en kjøremaskin for både svinger og langstrekker.

Ikke minst vil M xDrive intelligent firehjulsdrift, som først ble introdusert med siste generasjon BMW M5, krydre kjøreopplevelsen.

Les også: Video: Snakk om uheldig timing for en reklamefilm

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakhjulsdrift til å herje med

M xDrive firehjulsdriftssystemet kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir. Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i typisk BMW M-manér.

Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene.

Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter og puristene kan fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den aktive M-differensialen fordeler kreftene mellom bakhjulene.

Les også: BMW 850: Nå får du dette råskinnet for litt over 200.000 kroner

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nye 8-serie er en stor bil – men BMW forsøker å få M8 til å føles både liten og lett. Det har de hatt suksess med på andre M-modeller.
Nye 8-serie er en stor bil – men BMW forsøker å få M8 til å føles både liten og lett. Det har de hatt suksess med på andre M-modeller.

Bare starten

Vi har kjørt nye BMW M5 både på bane og vanlig vei, og kan skrive under på at det avanserte firehjulsdrift-systemet fungerer helt ypperlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det samme skussmålet har vi gitt M5-girkassen som også vil bli å finne i M8. Det er en 8-trinns M Steptronic, som gjør en imponerende jobb med å fordele kreftene.

BMW M8 Coupé blir lansert i løpet av 2019, etterfulgt av BMW M8 Cabriolet og firedørsmodellen BMW M8 Gran Coupé.

Fire enderør kommer til å være ett av kjennetegnene på BMW M8.
Fire enderør kommer til å være ett av kjennetegnene på BMW M8.

Les også: Vår test av BMW M5

8-serie til lavpris

At 8-serie nå gjør et solid comeback er spennende. Det begynner å bli lenge siden sist denne betegnelsen var en del av BMW-sortimentet.

På bruktmarkedet ligger det akkurat nå tre 8-serie fra 90-tallet til salgs. Prisene starter på 239.000 kroner. Da får du toppmodellen, 850i, som har en V12-motor å by på!

Kanskje ikke dumt å handle nå. Den gamle 8-serien kan fort vise seg å bli en god investering.

Les også: Se hvilken BMW som gjør comeback

Har du lyst til å se bilen i aksjon? Ta en titt på videoen under:

Artikkelen ble først publisert av Broom.no