Meny

Nye BMW X5: Her gjelder det å være tidlig ute – kan bli kaos

Ladbar hybrid får 75 kilometers rekkevidde.

BMW er i ferd med å lansere den fjerde generasjonen av SUV-en X5. Det er en modell som de siste årene har hatt rekordhøyt salg i Norge.

Forklaringen på den voldsomme økningen av salget er enkel: Forrige generasjon ble for første gang lansert som ladbar hybrid.

Det gjorde at den kom veldig gunstig ut av avgiftssystemet i Norge.

Når det nå kommer en ny utgave av X5, blir det naturligvis også med en ladbar drivlinje.

I første omgang er det imidlertid kun diesel- og bensinmotorer du kan velge mellom. Hybriden kommer andre halvdel av 2019.

Les også:  Brukt BMW X5: Vi har laget kjøpeguide

Sikre deg plass i køen

Det betyr også at den legger seg veldig tett opp til 2020, når hele avgiftsgrunnlaget for biler skal endres.

Dermed er det smart å være tidlig ute med å sikre deg en plass i reservasjonskøen, om du vil ha bilen til «kupp-pris».

Det kommer ventelig til å bli rift om denne modellen også i andre markeder, og man vet ikke hvor mange biler som blir sendt til det norske markedet.

Les også:  Denne SUV-en har superkrefter

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW X5 45e kan leveres med M-pakke. Da får den et mer sportslig design, og hardplasten rundt blant annet hjulbuene er lakkert i bilens farge.

Blir dyrere

Vi har ikke fått vite prisen på 45e enda. Men vi kan jo spekulere litt:

Forgjengeren, 40e, kom i to versjoner: Med en totaleffekt på 279 hk eller 313 hk. Startprisen på den ladbare modellen er 773.000 kroner (pris hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken, OFV).

Takket være de gunstige avgiftene var den rimeligste ladbare modellen rundt 35.000 kroner rimeligere enn X5 med dieselmotoren på 231 hk.

Les også:  Vår test av dagens ladbare BMW X5

Fram til nå har X5 med prisene vi nevner over, vært den klart rimeligste modellen i segmentet. Volvo XC90 T8, Audi Q7 e-tron og Mercedes GLE 500e er alle betydelig dyrere.

Mye tyder derfor på at BMW vil legge seg rundt millionen for den ladbare hybriden, slik konkurrentene gjør.

Les også:  Dette er en av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

Bedre

Slik kan interiøret i nye X5 45e se ut.

Utgående X5 40e har fått en del fortjent kritikk, fordi den elektriske rekkevidden er så dårlig. Den er oppgitt til 31 kilometer, men i realiteten er den i de fleste situasjoner mye lavere.

Det gjør at forbruket raskt blir høyt når du skal ut på langtur.

Den nye utgaven, 45e, får imidlertid mer enn dobbelt så lang elektrisk rekkevidde. Dessuten er oppgitt rekkevidde nå basert på den nye og strengere målemetoden WLTP ( les mer om WLTP her).

45e får også mye kraftigere motorer. Mens dagens modell har en 2-liters firesylindret motor som jobber sammen med elmotoren, får nykommeren en råsterk 3-liters rekkesekser. Den såkalte systemeffekten har gått opp fra 313 hk til 400 hk.

Resultatet av effektøkningen er at 0-100 km/t nå ekspederes på bare 5,6 sekunder. Det er over ett sekund raskere enn dagens modell.

Her er det plass til 500 liter, 150 liter mindre enn bilene uten den kraftige batteripakken. Volumet er forøvrig akkurat det samme som utgående modell har å by på.

Les også:  Har aldri opplevd maken til respons

Artikkelen ble først publisert av Broom.no

Motor
Populært