Nå kan du ha så mange lykter du vil

Nye regler tillater nå bruk av flere ekstralykter på bilen.
Nye regler tillater nå bruk av flere ekstralykter på bilen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mange er ikke klar over de nye reglene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lenge hadde vi i Norge ganske så rigide regler for montering av ekstralys på biler. Ironisk nok – ettersom vi bor i en avkrok av verden det det ofte er både mye vær og lite lys. Noen steder er det faktisk ikke dagslys i det hele tatt, på flere uker på vinterstid.

Men nå har det skjedd ting med reglene for ekstralys. 1. oktober ble de endret. Nå er det ikke lenger noen begrensing på hvor mange ekstralys man kan ha på bilen, ei heller for lysstyrken disse gir.

Men det er fortsatt ikke helt fritt fram. Noen regler må vi fortsatt forholde oss til:

Gjelder fjernlys

Vi har derfor fått Brooms egen bilekspert, Benny Christensen, til å ta en liten gjennomgang av hva som egentlig gjelder her og hva man må passe på.

– Det første man må være klar over er at dette gjelder ekstra fjernlys, eller 1000-metere som mange kaller dem, og altså ikke tåkelys.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De to viktigste nyhetene er at disse lyktene ikke lenger behøver å monteres parvis, slik som tidligere. Da var det to, eller fire som gjaldt. Hadde man fire, kunne de ikke lyse samtidig, da det var tillatt med mer enn to om gangen. Nå behøver de ikke monteres parvis mer, og det er altså heller ikke lenger noen begrensing på hvor strekt de kan lyse, noe jeg tror mange vil sette pris på. Særlig de som bor i grisgrendte strøk og som kanskje kjører mye på kveld og natt på steder uten veibelysning, sier Benny.

– Er det fortsatt krav til at lyktene må være godkjente?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ja, og det er et veldig godt poeng. For det finnes i dag en god del lykter som ikke er merket med «E» (stor eller liten «E»), i handelen. Disse vil du få trøbbel med om du blir stoppet i kontroll eller på EU-kontrollen. Så for de som går med planer om å kjøpe lysutstyr til bilen sin, vil jeg oppfordre sterkt til å sjekke dette. Er de ikke E-merket, er de ikke godkjent – samme hva selgeren sier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne bilen setter rekord i Norge

Må monteres symeterisk

– Hva med så kalte LED-barer eller «planker», er de også godkjent?

– Ja absolutt. Det gjelder forsåvidt det samme her, som for andre lykter. Men det man bør vite er at om man kjøper en såkalt LED-planke, så skal denne monteres i senter på bilen, eller symmetrisk.

– Det gjelder forresten alt lys, enten det er lamper eller LED-barer. Alle lykter må monteres symmetrisk om bilens langsgående midtlinje, forklarer Benny.

– Du har sikkert montert massevis av ekstralys på dine egne biler oppigjennom – er det vanskelig eller er det noe de fleste klarer selv?

He, he… Ja, jeg er jo oppvokst på indre Østlandet, så selv om det begynner å bli en stund siden nå, så har jeg absolutt montert en del ekstralykter, sier Benny og legger til:

Les også: – Vi sliter med å skaffe nok dieselbiler

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan være litt komplisert

– På litt eldre biler er det ikke vanskelig. Om man har et snev av teknisk forståelse, klarer mange det selv. På litt nyere biler derimot kan det være utfordrende. Også med hensyn til fysisk plass, for jeg er så gammeldags at jeg liker store og reale ekstralamper.

– Mange nyere biler har lys som blender ned automatisk, adaptiv lysteknologi, og ettermontering av ekstralykter er da mer teknisk komplisert. Ved montering av ekstralykter på slike biler er det viktig at dette gjøres slik at ekstralyktene blir integrert i bilens originale lys-system, avslutter Benny.

Les også: Med denne var du tøffest i gata

Artikkelen ble først publisert av Broom.no