Meny

Elektrisk lastebil: Kan bli starten på noe stort

Her er Fuso eCanter på snarvisitt i Norge. Den elektriske lastebilen skal etter planen gå i produksjon i 2021.
Ikke bare personbiler som kan være elektriske.

Vi i Norge er langt fremme i elektrifiseringen av bilparken. Ingen kjøper flere elbiler i forhold til folketallet enn oss.

I oktober var for eksempel nesten 40 prosent av alle nyregistrerte personbiler her til lands en elbil. Nå begynner det også å skje ting i andre markeder og utvalget av elbiler vil vokse kraftig de kommende årene.

Så langt er det personbilene som kjører elbil-showet. Men nå kommer også nyttekjøretøyene, og de kan bli svært viktige.

På Norgesbesøk

Mindre, elektriske varebiler blir sett på som avgjørende for å få ned forurensningen i større byer. I dag skjer det meste av varetransport og håndverkertjenester ved hjelp av biler som går på bensin eller diesel.

De gjør en uvurderlig jobb for å holde byene i gang, men de bidrar også til mye utslipp og forurensning. Klarer man å erstatte mange av disse med elektriske kjøretøyer, kan det virkelig gi resultater.

Elektriske varebiler kan du allerede kjøpe. Elektriske lastebiler har blitt vist som konsepter (av blant andre Tesla) og akkurat nå er en ganske kompakt, elektrisk lastebil på Norges-besøk.

Les også:  Slik skal biler og lastebiler snakke sammen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Også Tesla jobber med elektrisk lastebil, foreløpig på konseptstadiet.

Produksjonsstart i 2021

Fuso eCanter heter den og er hentet inn til den pågående Zerokonferansen

– Den vil kunne bidra til at byer med strenge utslippskrav får en enklere og utslippsfri nærdistribusjon av varer. eCanter kan gjennom en påbyggsvennlig fleksibilitet dekke mange ulike transportbehov, sier Per Ragnar Johansen som er konserndirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos importøren Bertel O. Steen.

For Fuso eCanter er det planlagt serieproduksjons-start i 2021. Rekkevidden er på 100 kilometer, i henhold til den nye realistiske WLTP-målemetoden. Toppfarten er på 80 km/t. eCanter chassiset har en nyttelast på opptil 4600 kilo avhengig av antall batteripakker. Ved hurtiglading nås 80 prosent batterikapasitet på én time.

Les også:  Slik vil Tesla snu opp-ned på lastebilmarkedet

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er elektrisk utgave av den store Mercedes-varebilen Sprinter.

To elektriske varebiler

For elektriske lastebiler har det blitt anført at lang rekkevidde vil kreve veldig mye batterier, og dermed høy vekt. Det dilemmaet blir mindre når rekkevidden ikke behøver å være så lang. Her er effektiv hurtiglading naturligvis også svært viktig.

Mercedes har for øvrig to elektriske varebiler i sitt utvalg. Vito og Sprinter blir nå tilgjengelige med elektrisk drivlinje. Mercedes-Benz eVito er allerede i salg, mens eSprinter har en planlagt salgstart i annet halvår 2019.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mercedes eVito er allerede i salg, bilen kommer til Norge andre kvartal neste år.

Klarer 1000 kilo

eVito har en rekkevidde på 150 kilometer med last, i henhold til den nye WLTP-normen. Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden økes til 180 kilometer. Nyttelasten er ca. 1000 kilo og varerommets volum er på 6,6 m3. De første eVito vil bli levert til norske kunder i andre kvartal 2019.

Den større eSprinter vil dekke et bredt spekter av transportbehov. Lastekapasitet er på rundt 1000 kilo, avhengig av batteripakkene, og modellen har et vareromsvolum på opptil 10,5 m3. Rekkevidden er på 150 kilometer etter WLTP målestandard. eSprinter kan hurtiglades til 80 prosent på 45 minutter.

Les også:  10 ting du neppe visste om norske lastebiler

Video: Her er det kontroll, se hva lastebilen gjør:

Artikkelen ble først publisert av Broom.no

Motor
Populært