Elbilen skulle bli en revolusjon – nå kan det ende i konkurs

Den ser fristende ut. Men nå tyder det meste på at Faraday Future rett og slett ikke har noen fremtid. Penge-flommen har tørket opp, flere nøkkelpersoner har sluttet og en rekke ansatte er permitterte og sagt opp.
Den ser fristende ut. Men nå tyder det meste på at Faraday Future rett og slett ikke har noen fremtid. Penge-flommen har tørket opp, flere nøkkelpersoner har sluttet og en rekke ansatte er permitterte og sagt opp.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen skulle bli en Tesla-killer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilprodusenten Faraday Future satte seg selv ettertrykkelig på kartet, da de viste fram sin første konseptbil: FF 91.

Den hadde et design som fikk både journalister og publikum til å måpe – og ytelsene var saktens ikke noe mindre imponerende.

0-100 km/t skulle leveres på rundt 2,5 sekunder! Ja, man skulle nesten tro det var en rakettmotor og ikke en elmotor som var drivkraften.

Utover dette, var FF 91 en svært avansert bil, som kunne kjøre av seg selv uten noen sjåfør bak rattet, og hadde en oppgitt rekkevidde på 700-800 kilometer.

Les også: Dette merket kan bli en revolusjon – eller en fiasko

64.000 bestillinger

Det ble hevdet at 64.000 bestillinger var inne, og egentlig skulle produksjonen startet i år. Men slik blir det ikke.

Fabrikken som var planlagt i Las Vegas er heller ikke blitt noe av.

Det koster nemlig mye penger å bygge seg opp som bilprodusent. Bare spør en viss Elon Musk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan det se ut som midlene til Faraday Future har tørket opp – og 2018 kan bli året da Faraday Future må legge inn årene.

Les også: Bli med inn i garasjen til Donald Trump

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er ingen liten bil Faraday Future hadde tenkt å servere sine kunder.
Det er ingen liten bil Faraday Future hadde tenkt å servere sine kunder.

Samler inn penger

Flere ansatte er blitt permittert eller sagt opp. Nå har de andre ansatte startet en GoFundME-kampanje for å få inn penger til de som nå står uten jobb.

Målet er å samle inn 50.000 dollar, og etter fem dager hadde man allerede 17.000 dollar inne. Pengene er i første omgang øremerket de som har familie å forsørge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En av grunnleggerne, Nick Sampson, har allerede tatt hatten sin og stukket. Han mener selskapet ikke har livets rett. Flere andre nøkkelpersoner i ledelsen har fulgt etter.

Les også: Byggingen av fabrikken i Las Vegard ble aldri noe av

Ser mørkt ut

Så sent som i august så det egentlig ganske lyst ut. Da rullet Faraday Future ut sin første pre-produksjonsmodell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men akkurat nå virker altså det ikke spesielt sannsynlig at de vil kunne komme i gang med produksjon.

Allerede i fjor var det mye som tydet på at prosjektet kom til å få en trang fødsel. Den gangen gikk det rykter om at indiske Tata (som eier Jaguar/ Land Rover) ville investere i Faraday Future. Men slik ble det ikke.

Les også: Slik kommer du lengre med elbilen i vinter

Andre nykommere

Etter at Tesla slo seg opp, har det dukket opp flere nykommere i bilverden. Men enn så lenge er det bare den amerikanske elbilprodusenten som ser ut til å få skikkelig dreis på sakene.

De har riktignok også hatt et par blytunge år, i forbindelse med investeringer og produksjonen av storselgeren Model 3. Men nå virker det som om de har klart å komme over «kneika».

PS: Kinesiske Byton er kommet lenger i sitt elbilprosjekt. Deres første modell Byton M-Byte ruller ut av fabrikkportene tidlig neste år, først for å selges i hjemmemarkedet Kina. Så går signingsferden videre til USA, før Europa og Norge følger etter i andre halvdel av 2020.

Les også: Dette kan bli politiets nye supervåpen

Volvo gjør seg også klare for å ta steget inn i elbilverden - se mer i videoen under:

Artikkelen ble først publisert av Broom.no