Meny

Toyota Prius: Dette er klassens smarteste bil

Toyota Prius finnes i to utgaver. Den som er mest genial selger minst.
Har bensinmotor – men kan brukes som elbil.

Hybrid – det er liksom Toyota, det. Slik har det vært siden de for første gang viste den litt snåle og rare Prius tilbake i 1997. Siden har det bare ballet på seg. De fleste personbilmodellene til Toyota har nå denne teknikken. Og det er den kundene foretrekker.

Toyota markedsfører da også dette tungt. Med massive reklamekampanjer om «selvladende» biler og «lading uten kabel».

Vel og bra det. For Toyotas nå mer enn 10 millioner solgte hybridbiler har spart planeten vår for over 60 millioner tonn CO2 og 25 millioner liter drivstoff, ifølge Toyota selv.

Men det er også litt urettferdig for én Toyota-modell. Nemlig Prius PHV – den ladbare hybridutgaven av nettopp Prius. I tillegg til å være det Toyota kaller selvladende så kan – og bør den – også lades med ledning. Da sparer den eieren for drivstoffutgifter og planeten vår for ytterligere forurensning.

Men den er en litt godt bevart hemmelighet, dette er ikke akkurat en bil Toyota her hjemme har markedsført tungt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Toyota Prius har alltid hatt et litt sært design. Det gjelder også for denne.

Hva er nytt?

Det er ikke noe «breaking news» her, men denne Priusen har i tillegg til vanlig hybridteknologi, en større batteripakke – og kan i tillegg lades fra en vanlig stikkontakt. Noe som gir bilen betydelig økt rekkevidde på el-kjøring og lavere forbruk og utslipp.

Prius er fortsatt en litt snål bil, med mye design, mer enn 20 år etter at den ble lansert. PHV-utgaven har fått noen designmessige oppgradringer i forhold til den alminnelige Priusen, i form av noe endret hekk og en annen og tøffere front.​

Les også:  Stortest av Toyota Prius

Hva er styrker og svakheter her?

Styrken er at denne kan kjøres på bare strøm over strekninger på 4-5 mil og altså uten noe drivstofforbruk overhodet. Den fungerer da som en elbil. På lengre turer slår bensinmotoren inn og du kjører den som en helt vanlig hybrid- eller bensinbil, uten noen form for rekkeviddeangst.

Toyota Prius har også utmerket seg som en særdeles god og driftssikker bil.

Svakheten er at bagasjerommet har blitt mindre på grunn av batteriene og at bilen kun er registret for fire personer.

Det faktum at Prius i utgangspunktet ikke er verdens mest spennende bil, trekker heller ikke opp.

​Les også:  Råbillig Toyota – med god grunn

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den ladbare Prius har en litt annen front en hybridutgaven.

Hva koster den?

Om vi tar utgangspunkt i Executive-utgaven som vi kjører, har denne en startpris på 327.800 kroner. Det er 300 kroner mer enn den ikke-ladbare Priusen.

Prisen er dermed ikke noe argument for å velge en alminnelig hybrid, fremfor en ditto ladbar variant.

Les også:  Ute etter brukt Toyota? Sjekk vår store kjøpeguide

Hvem er konkurrentene?

Det er nesten fristende å si at det er den vanlige Priusen fra Toyota . Men også en bil som Hyundai Ioniq, som i tillegg til den rene el-versjonen også finnes som hybrid. Både ladbar og ikke ladbar er helt klart en konkurrent.

Ellers tror vi at en ren elbil som Nissan Leaf også er en konkurrent.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Interiøret med senterplasserte instrumenter fungerer bra.

Vil naboen bli imponert?

Toyota Prius, uansett type, er en bil preget mye mer av reinspikka fornuft og driftsikkerhet, enn av lidenskap. Det er ikke akkurat bilen man kjøper om man ønsker å imponere naboen.

Naboen kommer sikkert bort og gratulerer deg høflig med ny bil og tar en titt. Han synes nok kanskje også at den er både fin og fornuftig, men vi har vondt for å tro at han ligger våken om nettene og skjærer tenner av misunnelse.​

Hva mener eierne?

Hva de som faktisk eier og kjører mener om sin Toyota Prius kan du lese mer om i våre store bilgiude her: Både den ladbare Prius PHV og den ikke-ladbare Prius.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Batteripakken gir redusert størrelse på bagasjerommet og bilen er kun registrert for fire personer.

Broom mener:

Vi kjørte bilen tur-retur Oslo - Røros, uten å lade underveis. Forbruket var på 0,31 l/mil.

På vanlig hverdagskjøring til butikken, til trening, på besøk også videre kan den fungere som en ren elbil. Rekkevidden er oppgitt til hele 63 km. Dog etter den nå utgåtte NEDC-målemetoden. Reelt kjører man enkelt 50 km – minst. Har man mye småkjøring i det daglige, behøver man altså ikke å bruke drivstoff i det hele tatt.

På blandet (bensin - elektrisk) kjøring med lading målte vi forbruk ned mot 0,2 l/mil.

Dette er tall som vanlige hybrider ikke er i nærheten av.

Akkurat nå mener vi dette er den beste ladbare hybriden du får kjøpt, men tanke på kombinasjonen rekkevidde, forbruk, utslipp og pris. Det er nesten vanskelig å skjønne at Toyota ikke markedsfører denne mer aktivt. I 2017 ble 436 slike biler solgt, mot 812 ikke-ladbare Prius hybrid.

Les også:  Eier du en Toyota Prius – eller en annen Toyota? Fortell oss om det her:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PHV heter den ladbare typen. Det er kanskje for øyeblikket den beste i sin klasse.


Toyota Prius PHV:

Motor: 1,8-liter bensin + el. Effekt: 122 hk 0-100 km/t: 11 sekunder Toppfart: 162 km/t. Bagasjerom: 360 liter Forbruk: 0,10 l/mil. L - H - B: 464 - 147 - 176 cm. Pris fra: 324.000 kr. Pris testbil: 343.000 kr.

Visste du at:

– Toyota Prius var den første modellen noensinne fra Toyota med Head-up display?

– Prius bygger på TNGA-plattformen som den helt nye Toyota Corolla også er basert på?

– Klimaanlegget i Prius justerer ytelsen i henhold til utetemperatur, mengde sollys og hvor mange personer som sitter i bilen. Luftstrømmen minimeres rundt eventuelle tomme seter.

Les også: Dette er Toyotaen å ha når du skal du krysse en ørken

Artikkelen ble først publisert av Broom.no

Motor
Populært