Meny

Test av nye Toyota Corolla

Vi har kjørt helt nye Toyota Corolla som etter 12 når nå kommer tilbake til Norge.
Verdens mest solgte bilmodell gjør comeback. Vi har testet:

Mange stusset nok da Toyota valgte å gå bort fra et sterkeste merkenavnene i bilhistorien. Corolla ble til Auris for 12 år siden. Auris ble likevel en suksess her i Norge, med mer enn 45.000 solgte eksemplarer.

Men nå forsvinner den. Da det nå var på tide med en ny modell, valgte Toyota å blåse støvet av Corolla-navnet igjen.

Vi i Broom er blant de aller første i verden som får prøvekjøre nykommeren. Vi er rett utenfor spanske Madrid for å teste den på svingete spanske lande- og motorveier.

Bilene vi kjører er såkalte førserie-biler. Produsert på samlebåndet, som en slags prøve. Endelig produksjonsstart er i desember og bilene vil komme for salg i mars 2019.

Prisene er ennå ikke klare.

Toyota Corolla har fått ny, lav og tøff front.

Hva her vi her?

Dette er billegenden Toyota Corolla, verdens mest solgte bilmodell gjennom alle tider, med mer enn 45 millioner eksemplarer levert så langt. Men det stopper altså ikke der.

Nye Corolla er på mange måter tro mot det opprinnelige konseptet, som en økonomisk, driftssikker, fornuftig og kompakt familiebil.

Den kommer i tre karosserivarianter. Som femdørs kombi, eller hatchback som den også kalles. Den kommer som stasjonsvogn , eller Touring Sports, som den da heter på Toyota-språket. Om en stund vil den også dukke opp som firedørs sedan.

Mer enn 90 prosent av Toyota salget i Norge er med hybrid drivlinje. Corolla blir tilgjengelig med to slike. En 1,8-liter på 122 hestekrefter og en 2-liter på hele 180 hestekrefter.

Det er bil med den største motoren vi tester i en Touring Sports-utgave.

Bilen kommer også med en liten bensin-turbomotor på 1,2-liter, men denne blir ikke tilgjengelig her på berget, annet enn på bestilling.

Les også : Toyota Corolla er verdens mest solgte bil

Bilen er både komfortabel og stillegående.

Hvordan er den å kjøre?

Vi merker fort at Toyota har jobbet mye med kjøreopplevelsen. Hjulene er plassert lengre ut, akselavstanden er strukket, tyngdepunktet er lavere, sitteposisjonen er flyttet bakover i bilen og vi sitter lavere. Alt dette gir i sum en mer sporty kjørefølelse, uten at den har blitt noen sportsbil av den grunn.

Corolla blir også tilgjengelig (mot pristillegg) med et system som gjør at du kan velge ulike kjøremodes. Alt fra Sport+ via Comfort og til Eco, via en liten bryter foran girspaken.

Bilen har fått helt nytt bakhjulsoppheng og er som en eneste i dette segmentet tilgjengelig med double wishbone-system sammen med nyutviklede støtdempere og oppgradert forstilling.

Bilen føles både god og komfortabel å kjøre, dessuten er den veldig stillegående med lite vindstøy og hjulstøy, selv i hastigheter som ville fått UP til å skru på blålysene og komme etter deg her hjemme. I alle fall er det slik på spansk asfalt. Vi har tidligere erfart at det kan være noe annerledes på norsk, grov asfalt, men dette lover uansett bra.

Selv om testbilen ruller på brede 225/40x18, dekk går den snorrett. Styringen er lett og presis, med en liten sporty snert.

Interiøret preges av den store skjermen som er smart plassert, den tar ingen sikt fra veien og er lett å se og bruke.

Hvordan er plassen?

Corolla er en kompakt familiebil. Det vil si at det er plass til voksne både i for- og bakseter. På biler med panorama glasstak tar dette litt av høyden, så er du noe særlig høyere enn 185 cm. kan takhøyden være litt på grensen i baksetet. Beinplassen er god nok, selv med langbeinte i forsetet.

Foran er naturlig nok plassen raus alle veier og man merker virkelig dette med at Toyota har lagt vekt på kjørefølelsen, ved å plassere sjåføren lavere og nærmere tyngdepunktet – og bakover til senter av bilen. Setene i topputgaven som vi kjører byr på godt med støtte alle veier og må være noe av de beste som finnes i japanske "folkebiler", selv om lårstøtten kunne vært enda et lite hakk bedre for de med veldig lange bein. Det er ikke så viktig kanskje, men setene er tøffe å se på også...

Bagasjerommet er også stort, med opptil 598 liters kapasitet. Det er faktisk veldig bra. Dessuten har det flere smarte løsninger som gir økt brukervennlighet.

Les ogsåVerdens eldste Toyota dukket opp – i Sibir

2019-utgaven av Corolla er tro mot det opprinnelige konseptet som en smart, økonomisk og fornuftig bil.

Går den bra?

Den går faktisk bedre enn det oppleves som. Med 2-literen på 180 hestekrefter under panseret gjør nye Corolla unna sprinten fra stillestående til 100 km/t på bare 8,1 sekunder. Det er sjeldent at Toyota-kjøpere har det så travelt at det ikke holder.

Toppfarten er 180 km/t. Det holder nok rikelig for de fleste det også.

Men – det er et lite men... Alle Toyotas hybrider her en trinnløs CVT-girkasse. Dette har Toyota fått en del «pepper» for opp gjennom, ganske enkelt fordi girkassen oppleves som «slurete» og lite direkte. Toyota har, i kjent stil, tatt tilbakemeldingene på alvor og oppgradert denne girkassen ganske mye underveis. Også i nye Corolla, de viser oss grafer og tabeller og dokumenterer at på denne nye og fjerde generasjonen, har mye skjedd.

Selv om den har blitt bedre, er det allikevel slik at denne girkassen fortsatt tar bort litt av kjøregleden man ville hatt med et manuelt gir, eller en vanlig og mer direkte automatgirkasse.

Når man for eksempel gir på i en motbakke, økes turtallet mer enn hastigheten. Det oppleves som bilen «slurer». Uten at det er noen veldig stor sak i daglig bruk, så synes vi allikevel at det er litt synd.

Det skal dog sies at de som kjører hybrider fra Toyota sjelden klager over dette. Kanskje er det noe vi motorjournalister har hengt oss opp i?

Forbruket er oppgitt, fra fabrikk, til svært humane 0,38 l/mil. Erfaringsmessig ligger det nok litt høyere i den virkelige verden.

Les ogsåDette er Toyotaen å ha når du skal du krysse en ørken

Bagasjerommet er stort og byr på flere smarte løsninger.

Finest utenpå eller inni?

Innvendig bærer bilen preg av moderne design, god brukervennlighet og det er benyttet gode materialer. Skjermen som er montert utenpå og høyt opp på dashbordet er smart plassert. Den er lett å lese og tar ikke noe av sikten. Instrumentene er digitale. Bilen er tilgjengelig med Head Up Display for første gang (ekstrautstyr) Ellers virker bilen både fornuftig og gjennomarbeidet også innvendig, med blant annet flere smarte løsninger i bagasjerommet.

Platen som utgjør gulvet i bagasjerommet kan flyttes slik at dette får to nivåer. Dessuten kan den snus og få en mer robust side opp om man skal ha inn våte eller gjørmete ting som fjellstøvler eller lignende. Smart! En offroadsykkel skal få plass når baksetene er nedslått.

Det er lite å sette fingeren på når det gjelder interiøret. Det er fornuftig, pent og intuitivt, men kanskje ikke veldig spennende.

Toyota Corolla TS 2,0 Hybrid:

Motor: 2-liter bensin + batteri / elmotor 
Effekt: 180 hk / 192 Nm 

0-100 km/t: 8,1 sekunder 

Toppfart: 180 km/t 

Forbruk: 0,38 l/mil 

Bagasjerom: 598 -liter 

Lengde/høyde/bredde: 465 - 143,5 - 179 cm 

Pris: Ikke fastsatt ennå

Nye Corolla får flere nye tilgjengelige systemer som sikrer både høy sikkerhet og god komfort.

Vi har allerede nevnt Head Up Display i frontruta, den kan fås med automatiske fjernlys, skiltgjenkjenning, automatisk nødbrems, adaptiv fartsholder og filskiftvarsler.

Utvendig kjenner vi igjen designtrekk fra den utgående Auris, selv om Corolla er en helt ny bil. Panseret er lavere, fronten er tøffere med smale lykter og stor og lavt plassert grill. Bilen er tøff forfra.

Siden er preget av glatte flater og harmoniske linjer og bak har den fått nye baklamper og ser vel egentlig ut som en nær sagt hvilken som helst stasjonsvogn. Den kunne like gjerne kommer fra Kia, Opel eller Peugeot. Uten at det er noe som helst galt i det.

Vi synes likevel at femdørs kombien har litt mer særpreg og ser noe tøffere ut. Men folk kjøper kanskje ikke Corolla for å tøffe seg ...

Les også– Vi sliter med å skaffe nok dieselbiler​​

Bakenden er ikke like særpreget som fronten på bilen.

… og konklusjonen er?

Konklusjonen er at Toyota Corolla er veldig tro mot det opprinnelige konseptet fra 1966. Dette var – og er fortsatt – en god, fornuftig, økonomisk, smart, rimelig og kompakt familiebil, på alle måter. Erfaringene så langt etter 21 millioner biler med hybrid drivlinje, er at denne også er svært driftsikker.

Prisene er enda ikke fastsatt, men vi tar neppe feil om vi tipper de vil starte på rundt 320.000 kroner. Det er bitte-litt mer enn dagens Auris, men bilen er større og har mer utstyr som definitivt forsvarer en liten prisøkning.

Unik driftssikkerhet har kanskje vært Corollas beste trumfkort historisk sett. Nå kan man i tillegg legger til hyggelige kjøreegenskaper, flere sikkerhetssystemer, bedre plass – alt i en moderne og pen innpakning så blir det jo ikke feil.

Det er nærliggende å tenke at nye Corolla også langt på vei erstatter utgåtte Avensis, som gjennom mange år var en populær familiebil.

Toyota Corolla har alltid vært et smart familiebil-kjøp i kompaktklassen. Det er den fortsatt.​

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no.

Motor
Populært