Mercedes E300: Går nesten dobbelt så langt på strøm – nå er prisene klare

Mercedes gjør seg klar til å lansere ny, ladbar utgave av sin E-klasse. Og her har det blant annet skjedd store ting med rekkevidden!
Mercedes gjør seg klar til å lansere ny, ladbar utgave av sin E-klasse. Og her har det blant annet skjedd store ting med rekkevidden!
Artikkelen fortsetter under annonsen

På mange måter en perfekt Norges-bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes har hatt stor suksess med sine ladbare hybrider i det norske markedet de siste årene. Det er særlig familie-SUVen GLC som har ledet an her, men også C-klasse og E-klasse har solgt bra i ladbare utgaver.

Nå er Mercedes klar med andre generasjon ladbare hybrider. Og her har det virkelig skjedd ting.

Rekkevidden har økt kraftig. Der utgående og ladbar E-klasse sedan var oppgitt til å klare 33 kilometer på strøm, er tallet for den nye på 57.

Dessuten kommer Mercedes nå med kombinasjonen diesel og hybrid. I et markedet der diesel nærmest har blitt fy-fy de siste årene, er det kanskje dristig. Men i praksis bør dette kunne gi betydelig lavere driftskostnader enn en ladbar hybrid med bensinmotor. Drawbacket med disse er at de kan bruke mye bensin, når den første, elektriske rekkevidden er "oppbrukt".

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Diesel og hybrid

Ladbare E-klasse sedan blir tilgjengelig med både bensin- og dieselmotor.

Her i Norge er det all grunn til å vente at stasjonsvogn blir bestselgeren, denne får du som dieselhybrid. Alle modeller har doblet batterikapasitet og ladehastighet, inntil 320 hestekrefter og et dreiemoment på hele 700 Newtonmeter.

Både sedan og stasjonsvogn blir ladbare, Mercedes tilbyr to drivlinjer.
Både sedan og stasjonsvogn blir ladbare, Mercedes tilbyr to drivlinjer.

– På mange måter er dette den ultimate Norges-modellen, med god plass, lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

LES MER: Men dieselmotoren var ikke død

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyere energitetthet

Den nye elmotoren er integrert drivlinjen og leverer 90 kW og 440 Nm fra start. Sammen med forbrenningsmotorene gir det E 300 e og E 300 de-modellene en systemeffekt på over 300 hk og 700 Nm. Det gjør at akselerasjonen fra 0-100 km/t oppnås på under seks sekunder, og er tett på sportsbilytelser. Samtidig er offisielt forbruk kun 0,16- 0,21 liter per mil. Skal du klare det, betinger det mye småkjøring og at du er flink til å lade.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5, uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyere energitetthet.

Nå får du luksusbilen for 100.000 kroner

Lader du ofte og har mye småkjøring, er dette en biltype som gir lave driftskostnader.
Lader du ofte og har mye småkjøring, er dette en biltype som gir lave driftskostnader.

Hjelper deg å kjøre økonomisk

Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

Fem kjøreprogram og fire driftsmoduser er tilgjengelig, slik at forbruk og ytelser kan tilpasses ulike kunders ønsker. Styringssystemet oppnår sin høyeste effektivitet i økonomi- og komfortprogrammet, da det får tilgang til data fra alle førerassisteringssystemene, som for eksempel radarsensorer, kamera og navigasjonssystem.

Dette systemet tar hensyn til toppografi, kjørerute og trafikksituasjon for å beregne nøyaktig når det er best for føreren å gå av gassen og bruke momentet for lading.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Prisen starter på 550.000 kroner her hjemme, det er absolutt gunstig.
Prisen starter på 550.000 kroner her hjemme, det er absolutt gunstig.

Fra 550.000 kroner

ECO Assist gir tips til økonomisk kjøring i displayet foran føreren og bruker et motstandspunkt på gasspedalen, slik at føreren intuitivt vet hvor mye akselerasjon som trengs for å minimere bruk av forbrenningsmotoren. Kunder som følger disse rådene og regelmessig benytter seg av seilefunksjonen, regenerering og lading vil kunne oppnå svært lave forbrukstall.

De nye og ladbare Mercedesene kommer til Norge i januar og prisene starter på 550.000 kroner. For stasjonsvogn er startprisen 605.000 kroner.

I tillegg må du regne med å bruke minst noen ti-tusener på ekstrautstyr (eller mye mer om du ønsker det). Likevel er det ingen tvil om at dette med kombinasjonen plass, ytelse og mulighet til å kjøre svært rimelig, er attraktive nykommere.

Var Norges mest etterspurte Mercedes, så forsvant den

Slik ser tekniske data ut for de to nye og ladbare drivlinjene. Utgående E 350e er med for sammenligningens skyld.
Slik ser tekniske data ut for de to nye og ladbare drivlinjene. Utgående E 350e er med for sammenligningens skyld.

BMW drar på enda mer, sjekk hva denne klarer!

Denne saken ble først publisert på Broom.no.