Tro det eller ei – dette er en elbil

En klassisk ombygget Mercury fra 1949 byr på en lydløs overraskelse.
En klassisk ombygget Mercury fra 1949 byr på en lydløs overraskelse.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hadde vært perfekt i kollektivfeltet – men en ting savner vi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har sett det tidligere. At folk har bygd om vanlige biler til elbiler. VW Boble, Citroën 2CV, Jaguar E-Type og MG, bare for å nevne noen. Og vi har vel hatt bare sånn akkurat passelig sansen for det.

Denne gangen må vi innrømme at det er det litt annerledes. For dette bygget skiller seg klart ut.

Bilen du ser på disse bildene er i utgangspunktet en 1949-modell Mercury Coupe, en bil som ikke er uvanlig å bygge om i ulike custom-miljøer.

Litt finere enn Ford

1949-modell betyr også at dette er tredje generasjon Mercury, som kom nettopp i 1949 og som bare var med oss fram til 1951. Bilene er legendariske.

Motoren var i utgangspunktet en 4,7-liters "Flathead V8" som i Mercury hadde fått litt mer effekt enn i "moderbilen" Ford. Mercury var den gangen et merke som tilhørte Ford og som fantes fra 1938.

Bilene fra Mercury var ment å plasseres mellom folkebilen Ford og luksusbilen Lincoln.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen, som er bygget av de ikoniske bilbyggerne ICON 4x4 i California for en kunde, er imidlertid helt spesiell.

Solgte bilklassikeren – så dukket den opp med mye lavere kilometerstand

Fra V8 til elmotor

Vi har sansen for både det lave stuket og de myke linjene som preger disse bilene.
Vi har sansen for både det lave stuket og de myke linjene som preger disse bilene.

Her er den gamle V8-eren heist ut, til fordel for et 85 kWh batteri og to elmotorer fra Tesla. Det betyr 400 elektriske hestekrefter med fult moment fra første omdreining og ytelser som langt overgår den gamle V8-eren. Selv om flere, oss selv inklusive, sikker vil savne den dovne, dype og karakteristiske motorlyden fra flathead V8-eren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rekkevidden skal være på rundt 300 kilometer og bilen kan lades via en vanlig CHAdeMO lader, men har også en ladeport for Teslas super-ladere skjult i det originale tanklokket.

Det er liksom bare noe med hele "stuket" og rat-look-en på denne bilen som gjør at elbil er det siste man tenker på. Så er det nettopp det den allikevel er. På godt og vondt selvfølgelig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen vises i Las Vegas på den store SEMA-utstillingen.

Les også: Slik var det å kjøre elbil for 46 år siden

Slik ser den ut innvendig - nesten originalt og pent restaurert, men med patina.
Slik ser den ut innvendig - nesten originalt og pent restaurert, men med patina.

Perfekt for morgenrushet?

Selv om bilen i utgangspunktet ser litt småsliten ut, er den i tipp-topp stand. Selve karosseriet er originalt og urørt, på bilen som har gått i det sydlige California. Bilen har vært fullstendig demontert og satt sammen igjen. Naturlig nok. En slik konvertering krever mye. Både forsterkninger og ombygginger. Vi er allikevel imponert over måten ICON har klart å bygge opp igjen den smakfulle, Mercury-klassikeren på.

Bilen vises i Las Vegas på den store SEMA-utstillingen på standen til ICON. De bygger sikkert en til deg også – om du har penger nok.

En ting er i alle fall helt sikkert. Denne hadde skilt seg godt ut i kollektivfeltet med alle Nissan Leaf og Tesla innover mot Oslo i morgenrushet på E18. Men vi hadde nok savnet litt V8-lyd...

Les også: Med denne bilen var du tøffest i gata

Batterier og motorstyringer har fått plass i det originale motorrommet - utformet som en V8-er.
Batterier og motorstyringer har fått plass i det originale motorrommet - utformet som en V8-er.

Les også:
VWs nye elbil kan bli en skikkelig prisbombe
Ny elbil med lang rekkevidde – snart klar for Norge
Slik var det å kjøre elbil for 46 år siden

Denne saken ble først publisert i Broom