Mercedes GLE blir en kostbar fornøyelse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Blir ladbar – og får utstyr mange har etterlyst.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes var et av merkene som kastet seg raskt på SUV-bølgen på slutten av 90-tallet.Den gang var det ML som gjaldt.

Men for noen år siden gjorde merket om på alle modellbetegnelsene sine.

SUVene fikk prefikset GL – og en bokstav etterpå som indikerte størrelsen på bilen. ML ble til GLE, der E spiller på E-klasse. Med andre ord: Dette er en stor og romslig bil.

Nå er en helt ny generasjon nettopp klar. Den kommer til Norge like over nyttår – og vil da være en av de mest teknisk avanserte modellene på markedet.

Dessuten blir den for første gang tilgjengelig med tre seterader – og sitteplass til sju personer. Akkurat det er det mange som har ønsket seg.

Men det koster. Startprisen er foreløpig 914.000 kroner.

Les også: 2019 Mercedes GLE: SUV-favoritten fornyes

(Saken fortsetter under)

I januar gjør denne bilen sin entre på det norske markedet: Nye Mercedes GLE. I første omgang blir den tilgjengelig med diesel og en mildhybrid bensinmotor - men en ladbar hybrid kommer også.

Diesel og mildhybrid

Innstegsmodellen enn så lenge er nemlig GLE 300 d. Den har en sekssylindret dieselmotor på 245 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Om du ikke liker diesel, må du punge ut drøye millionen. Da får du GLE 450. Den har også V6-motor, men her er det altså mildhybrid bensinmotor – og effekten er på solide 367 hk.

Denne motoren har dessuten en boost-funksjon som gir deg 22 hk ekstra. Det bidrar til at denne sparker unna 0-100 km/t på bare 5,7 sekunder.

Forbruket på disse bilene er fra henholdsvis 0,61 l/mil og 0,83 l/mil.

Les også: Anita fikk se nye GLE allerede i vinter

(Saken fortsetter under)

De siste årene har Mercedes hatt for vane å gjøre nært sagt alle sammenlignbare biler gammeldagse med interiørløsningene sine. Og det fortsetter med GLE! Her er markedets mest avanserte infotainmentsystem sentralt.
De siste årene har Mercedes hatt for vane å gjøre nært sagt alle sammenlignbare biler gammeldagse med interiørløsningene sine. Og det fortsetter med GLE! Her er markedets mest avanserte infotainmentsystem sentralt.

Blir ladbar

Vi har visst en stund at GLE også blir ladbar med tid og stunder. Og da snakker vi faktisk klasseledende elektrisk rekkevidde: Hele 100 kilometer skal den klare, bare på strøm. Det vil bety at mange vil klare seg med å fylle tanken én gang på høsten og én gang på våren!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer flere varianter med diesel og bensinmotor også – men det er selvsagt ladbar GLE mange nordmenn venter på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat når vi kan forvente å få denne på markedet i Norge opplyser ikke Mercedes om enda.

Les også: Denne får en nyhet som er perfekt for Norge

Avansert understell

Kjørekomforten har alltid vært en av styrkene til Mercedes-Benz, og GLE spesielt. Dette forbedres ytterligere med E-active body control, som inkluderer nyutviklede Airmatic luftfjæring.

Dette er det eneste systemet på markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul.

E-active body control benytter 48-voltsystemet og er tilgjengelig som ekstrautstyr for motorvarianter med seks eller flere sylindere.

Les også: Enda større SUV? Sjekk denne!

(Saken fortsetter under)

Den tredje seteraden er viktig – og er tilgjengelig for første gang i GLE.
Den tredje seteraden er viktig – og er tilgjengelig for første gang i GLE.

Ny head up control

Det nye brukergrensesnittet MBUX får utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser.

Interiørassistenten kan individualiseres og tilpasses automatisk avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer. Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt.

Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.

Les også: Dette er SUV for de som vil skille seg ut

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no