Du skjønner kanskje at kontrollørene fikk det travelt...

Det var ikke akkurat tomt på kontrollplassen da Statens vegvesen var ferdig for dagen. Her ble det en rekke bruksforbud. Foto: Statens vegvesen.
Det var ikke akkurat tomt på kontrollplassen da Statens vegvesen var ferdig for dagen. Her ble det en rekke bruksforbud. Foto: Statens vegvesen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her var det mange som ikke fikk kjøre videre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen gjennomfører en rekke kontroller av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.

Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet. Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.

Nylig har Vegvesenet hatt kontroll på Husum i Løten. Da de var ferdig, sto det mange kjøretøyer igjen på kontrollstasjonen, med bruksforbud.

Luke ut farlige kjøretøy

–​ Tre førere ble anmeldt til politiet. I dag var det mye overlast på kjøretøyene, under kontrollen. Overlast kan være trafikkfarlig på grunn av belastninger på kjøretøyet. Overlast er også en vesentlig faktor i økt vegslitasje, og ødeleggende for samfunnets vegkapital, sier Geir Thomas Finstad som er fagleder i Statens vegvesen.

Slik skal ikke bremsene se ut! Også her ble det bruksforbud. Foto: Statens vegvesen.
Slik skal ikke bremsene se ut! Også her ble det bruksforbud. Foto: Statens vegvesen.

– Vi utfører kontroller for å luke ut farlige kjøretøy og førere, dermed øke trafikksikkerheten langs våre veier. Vi kontroller også blant annet for å sikre bransjens konkurransevilkår, sier Finstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet slo til midt på natten

For tungt lastet

De tre anmeldelsene kom som følge av brudd på reglene for farlig gods (et tysk vogntog), to på grunn av brudd på bestemmelsene for kjøre- og hviletid (begge norske).

Hele åtte kjøretøy fikk bruksforbud fordi de var for tungt lastet. Da er det ingen bønn. De må stå på kontrollstasjonsjonen, inntil de får lastet av overvekten. Her ble det også gebyrer på melllom 2.900 og 14.600 kroner.

I tillegg til dette ble ett vogntog stanset med for dårlige bremser. Ett hadde overheng av last og en sjåfør hadde ugyldig løyve for yrkestransport.

Tok 17 med sommerdekk – i én kontroll

Mange fikk bruksforbud da Statens vegvesen stilte seg opp på Husum kontrollstasjon i Løten. Foto: Statens vegvesen.
Mange fikk bruksforbud da Statens vegvesen stilte seg opp på Husum kontrollstasjon i Løten. Foto: Statens vegvesen.

Saken ble først publisert på Broom.no