Meny

Comebacket er i gang – denne setter neppe fyr på salget

Arona er minst av Seats to SUV-er/crossovere. Med lengde på litt over fire meter, er dette en kompakt bil.
Prøvekjørt: Men tenk om den hadde vært elbil!

Seat har gjort comeback i Norge i år, etter å ha vært borte i over ti år.

Det skjer samtidig som Seat er i kraftig vekst på det europeiske markedet. En rekke nye modeller har kommet til de siste årene – og har truffet veldig godt.

Her hjemme er Seat også et testprosjekt for nye måter å selge bil på. De har ingen tradisjonelle forhandlere. Her skal det meste gjøres på nettet, med noen showrooms der du kan titte på bilene.

Seat starter med fire forskjellige modeller her hjemme, hvorav to tilhører klassen for SUV og crossover.

Arona er den minste at disse. Tidligere har vi kjørt den med bensinmotor på 150 hk og dieselmotor på 95 hk, under den internasjonale lanseringen.

Nå er den i Norge, og det med motorisering som nok passer det norske markedet bedre enn stor bensinmotor og dieselmotor, sistnevnte er på full fart ut i denne klassen.

Hva er nytt?

Testbilen er utstyrt med en 1-liters bensinmotor på 115 hestekrefter, som jobber sammen med en sjutrinns DSG-automat.

Vi snakker ikke akkurat kjempekrefter her. Motoren går litt tom oppe på turtall, men til bykjøring er den småkvikk. En liten detalj: Stopp/start-systemet kjennes rett og slett litt tregt. På rødt lys tar en en stund fra du slipper opp bremsen til motoren starter og bilen går framover. Litt små-ekkelt, inntil du blir vant til det.

FR er midterste utstyrsnivå. Bilen er velutstyrt, du skal være ganske bortskjemt hvis du savner mye her.

Her snakker vi super-sjelden bruktbil

En obligatorsk dose offroad-styling er på plass, men som firehjulstrekker får du den ikke.

Hva er styrker og svakheter her?

Arona nyter godt av teknologi og en rekke løsninger vi kjenner fra øvrige VW-produkter. Her er det ingen opplagte svakheter, bilen leverer bra på alle områder. Innvendig merkes det imidlertid godt at dette er litt spareprodukt. Det er mye hard og svart plast. En detalj som cruisecontroll-bryteren kjenner vi igjen fra mange år tilbake. Her handler det om gjenbruk.

I forhold til at konsernet gjerne markedsfører Seat som det litt "sydlandske" merket sitt, savnet vi litt mer sprell og moro her. I stedet framstår Arona som veldig nøktern og seriøs.

Størrrelsesmessig er Arona i småbilklassen, med lengde på 4,13 meter. Men Seat har utnyttet plassen godt. Bagasjerommet tar unna 400 liter. Høyden og en litt oppreist sittestilling, gjør at fire voksne har helt OK plass her.

Bilen er ikke tilgjengelig med 4x4, her er det forhjulstrekk som gjelder.

Ryddig og pent interiør, men MYE hardplast viser at dette er ment å være en rimelig bil.

Hva koster den?

Gunstige priser er naturligvis viktig for et "nytt" bilmerke som Seat. Arona har startpris på 290.000 kroner. Testbilen starter på 304.000 kroner. I tillegg kjører Seat en god del kampanjer, med prisavslag på 10.000-15.000 kroner på Arona.

Det kan nok også komme godt med. Det har kommet mange biler i denne klassen de siste årene, konkurransen er tøff.

Topp 5: Norges billigste med 4x4

Hvem er konkurrentene?

Volkswagen T-Roc og S koda Karoq fra samme konsern, er begge noe større, men mange kjøpere vil nok også se på dissse.

Audi Q2 er noen få centimetre lengre, men koster fort en god del mer. Av øvrige konkurrenter anbefaler vi å ta en titt på biler som Mazda CX-3 , Toyota C-HR og Ford Ecosport. En outsider? Da skal du se på Dacia Duster. Større bil med mulighet for firehjulstrekk, likevel er prisen lavere.

Seat kjører kontrastfarge på taket, det kommer ekstra godt fram hvis du velger et litt knall farge på resten av bilen.

Vil naboen bli imponert?

Det må nok bare fordi han eller hun lurer på hva slags bilmerke dette egentlig er. Arona er ikke en bil som gjør spesielt mye utav seg, i alle fall ikke i denne fargen. Noe litt sprekere hadde helt klart gjort seg!

Broom mener:

Timingen er egentlig god når Seat nå gjør comeback i Norge. De har aldri hatt bedre og mer oppdaterte modeller. Men i annerledeslandet Norge har de et problem: Nemlig at ingen av bilene deres har noen form for elektrisk drivlinje, ennå.

Testbilen har bensinmotor, tenk hvis den i stedet hadde vært elektrisk..!

Hvis Arona hadde vært elbil, ville salget gått fullstendig av seg selv. Nå sliter den langt tyngre. Bilen mangler strengt tatt noen opplagte salgsargumenter. Den drukner litt i mengden, og da er det ikke lett å være outsider-merke.

Mange er kanskje også skeptisk til verditapet framover. Det tror vi imidlertid ikke det er veldig stor grunn til å være. Importøren er stor og seriøs og har helt sikkert en langsiktig plan for denne satsingen.

Tidlig designskisse av Arona. Som så mange andre biler, har designet blitt kraftig nedtonet til produksjonsklar bil.

Hva mener eierne?

SEAT ARONA

Modell: FR 1,0 TSI Motor: 1,-liter bensin Effekt: 115 hk/200 Nm 0-100 km/t: 10 sek Toppfart: 182 km/t Forbruk: 0,5 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,14 - 1,78 - 1,55 meter Vekt: 1.135 kilo Bagasjerom: 400 liter Pris: 304.000 kroner

Seat har vært borte fra Norge lenge, det merkes også i vår brukergenererte bruktbilguide der eierne legger igjen sine erfaringer. Har du en Seat? Da håper vi du vil fortelle om den her:

Visste du at:

– Seat er en forkortelse, det står for Sociedad Española de Automóviles de Turismo

– Seat startet opp i 1950. Men det var først da Volkswagen-konsernet kom inn i 1986 at det ble skikkelig fart i sakene.

– Hovedkvarteret ligger utenfor Barcelona, og Seat bruker dette aktivt i markedsføringen av bilen. Ja, det står også på skiltplatene til denne testbilen.

Les også:
SEAT Tarraco er avslørt Ny rekord: Seat har aldri solgt flere biler Nå er Seat tilbake i Norge igjen – helt uten bilbutikker

Denne saken ble først publisert i Broom.no

Motor
Populært