Patrick har en helt spesiell jobb: – Ikke alltid så lett

Det er ikke alle veier som er tilpasset et spesialbygget "monster" av et vogntog – med motivlakkering og en lengde på 24 meter. Foto: Privat
Det er ikke alle veier som er tilpasset et spesialbygget "monster" av et vogntog – med motivlakkering og en lengde på 24 meter. Foto: Privat
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesialbygget og motivlakkert for 3,5 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen vogntog er ganske enkelt ikke som alle andre. Den ekvipasjen vi omtaler her, som har fått navnet Arctic Griffin, er garantert noe av det mer spesielle du kan finne på å møte i trafikken. Ja, for det kan du faktisk gjøre.

I "bunnen" er Scanias toppmodell: S730. Men her har det skjedd mye, etter at den forlot fabrikken.

Arctic Griffin stod utstilt på Oslo Motorshow i år også, og mange av de som tok bilder og kikket, regnet med at dette var en ren utstillingsmodell.

10 ting du ikke visste om norske lastebiler

120.000 kilometer

Det er det altså ikke. Den enorme semi-traileren på 24 meter er nemlig i bruk året rundt. Siden den stod ferdig i fjor, har den rukket å legge bak seg 120.000 kilometer!

– Den eneste tiden den har stått stille siden den ble vist her da den var helt ny i fjor, er de fire ukene jeg har hatt med ferie, forteller sjåfør Patrick Sterckx.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du ser hvilken sjef denne lastebilen er laget som hyllest til

Partick Sterckx (t.h.) vet at han er heldig som får kjøre et så spesielt vogntog som Arctic Griffin. Men er også klar på at det byr på visse utfordringer ...
Partick Sterckx (t.h.) vet at han er heldig som får kjøre et så spesielt vogntog som Arctic Griffin. Men er også klar på at det byr på visse utfordringer ...

Krever litt ekstra

Han kommer opprinnelig fra Belgia, men lastebilen kjører nå for det meste i Sverige.

– Jeg eier den ikke, bare kjører den. Og jeg må si at det å kjøre denne doningen er ganske så spesielt. Joda, det er luksus, naturligvis. Men det er mye jobb, også. Den krever at man følger ekstra godt med, forteller Sterckx.

Han sikter til trange veier, lav bakkeklaring og et generelt langt og stort vogntog – og naturligvis motivlakkeringen som helst skal bevares best mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vogntoget kostet rundt 3,5 millioner kroner ny. Alt som har gjort etterpå har kostet omtrent det samme. Så totalt snakker vi rundt 7 millioner kroner for å få den til å se ut som den gjør nå, forteller Sterckx.

Trekker løs vogntog - med pappas Subaru!

Det er ikke helt standard på innsiden, heller.
Det er ikke helt standard på innsiden, heller.

Flere spesielle lastebiler

Eieren av Arctic Griffin er også svensk. Ralf Ehdahl har en rekke helt spesielle vogntog på samvittigheten. Mange husker for eksempel hans Tutankhamon-Volvo som stod utstilt i 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den kan du lese mer om her

Den gangen uttalte han at disse helt unike lastebilene stilles ut i et par år. Etter det er de blitt "passe" og han må ha et nytt prosjekt.

Det gir grunn til å håpe på et nytt vogntog-prosjekt når Oslo Motorshow feirer 10-års jubileum neste år.

Motivlakk: Denne lakkjobben utløste budkrig

(Se video: Blir kalt «lastebilenes Tesla»)

Denne saken ble først publisert på Broom.no.