10 ting du bør vite om VWs rimeligste SUV
Akkurat avduket for første gang.
Volkswagen er i gang med en skikkelig SUV-offensiv. Det som startet med nye Tiguan i 2016, skal gi oss 12 nye SUV-er/crossovere, innen 2020.
En av dem er akkurat avduket. Volkswagen la premieren på sin nye T-Cross til Amsterdam i Nederland. Der var vi i Broom på plass og fikk se en bil som blir svært viktig for tyskerne de kommende årene.
T-Cross er en kompakt bil med imponerende innvendige mål. Det er litt kortere enn storebror T-Roc (4.11 meter, kontra 4,23 meter), men høyde og smarte interiørløsninger gjør at den på mange områder kan hevde seg mot biler en klasse over.
Konkurransen er tøff, men samtidig vokser denne bilklassen nå veldig fort over hele verden. Noen av kundene er single eller par uten barn. Andre er godt voksne, som nå ønsker å bytte seg ned til en mindre bil, uten å måtte gi avkall på plass eller komfort.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer er ti ting du bør vite om nye T-Cross:
1. Lansering i Norge:
Volkswagen skal etter planen starte salget av T-Cross i desember. Så kommer bilen til Norge andre kvartal 2019. I starten er det ett motoraltarnativ: 1-liters 115-hesters bensinmotor med DSG-automat. T-Cross vil i Norge komme i to utstyrsvarianter, Life og Style.
2. Priser:
Storebror T-Roc starter i dag på 282.000 kroner, da med samme motor. Endelig pris på T-Cross er ikke klar, men Volkswagen sier nå at "frapris vil trolig bli fra under 280.000 kroner". Den skal altså legge seg under T-Roc. I tillegg blir det mulig å velge fra en meny av ekstrautstyr.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDenne SUV-en har vi ventet lenge på
3. Plass og bagasjerom:
T-Cross er bygget på VW-konsernets svært fleksible plattform som heter MQB. Dette danner utgangspunkt for en rekke modeller, også noen som er betydelig større enn T-Cross.
Lang akselavstand bidrar til god innvendig plass. Den høye sittestillingen sørger for god sikt for fører og passasjerer (fører og frontpassasjer sitter 597 mm over veien, og passasjerene bak 652 mm over veien). Baksetet kan skyves inntil 14 centimeter i lengderetningen. Bagasjerommet er på mellom 385 og 455 liter. Det siste er et tall som mer enn matcher mange av konkurrentene en klasse over.
Artikkelen fortsetter under annonsenMed baksetet nedfelt, rommer den 1.281 liter bagasje. Ryggen på passasjersetet foran kan også legges ned, hvis du skal ha med ekstra lange gjenstander.
– Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?
4. Konkurrentene:
Dem er det mange av, samtidig som det er en rekke nye på vei. Blant de mest opplagte er biler som Opel Mokka, Renault Captur, Nissan Juke, Ford EcoSport og Mazda CX-3. Naturligvis også VW T-Roc, og konsernbror Audi Q2. I samme bås finner vi Seat Arona og Skoda Karoq.
En outsider? Dacia Duster som koster betydelig mindre, men har både mer plass, større motor og 4x4.
LES MER: Dette er Norges billigste SUV
5. Ungt og urbant:
Tidligere var det bare biljournalister på eventer som dette. De siste årene har det kommet til en rekke bloggere og influencere i tillegg. Som her i Amsterdam: En modell/artist/skuespiller ved navn Cara Delevigne. Hun kom ut på scenen og kunne fortelle at hun elsker designet på T-Cross og er helt sikker på at den vil matche hennes urbane livsstil (!).
Artikkelen fortsetter under annonsenJeg må innrømme at jeg aldri har hørt om damen før, men en kjapp sjekk avslører at hun har 41 millioner (!) følgere på Instagram. Så da, så.
6. Utstyr:
Trenden har vært klar de siste årene: De små bilene får stadig mer utstyr vi tidligere bare fant på store og dyre biler. T-Cross er et godt eksempel på det. Her er det blant annet snakk om 8’’ infotainmentskjerm som standard. Heldigitalt Active Info-display er tilgjengelig som ekstrautstyr. Du kan også få trådløs lading og Keyless Access og Light Assist Fjernlysassistent.
Blant standardutstyret er både Front Assist, med City nødbrems og fotgjengergjenkjenning, kollisjonsbeskyttelsessystemet Pre-crash, tretthetsvarsling, adaptiv cruisekontroll og Lane Assist. Andre nyttige systemer som Side Assist blindsonevarsler og utmanøvreringsassistenten Rear Assist vil også være tilgjengelig.
Artikkelen fortsetter under annonsenPolo var faktisk først hos VW med dette
7. Farger og interiør:
Mange kunder i denne klassen vil ha en bil som skiller seg litt fra mengden, uten at det behøver å koste en formue. T-Cross kommer med til sammen 12 lakkfarger og mulighet for å individualisere interiøret. Designpakkene gir ulike uttrykk med fargede panel i dashbordet og senterkonsoll, ulike fargevalg for setetrekk osv.
8. En Volkswagen fra Spania
Det er slutt på tiden da en VW alltid kom fra Tyskland. T-Cross skal bygges på konsernets fabrikk i Navarra, Spania. Samtidig investerer de over en milliard euro i utvikling av kompakt-SUVer fram til neste år. Det blir antatt at markedet for disse bilene vil doble seg det neste tiåret.
Artikkelen fortsetter under annonsenBestselgerne ble flyttet til Spania
9. Mange søsken
Volkswagen har fornyet og utvidet sin SUV-modellrekke kraftig fra 2016 og frem til nå. Nye Tiguan ble lansert i 2016. Senere kom sjuseteren Tiguan Allspace og T-Roc i fjor. I USA har Volkswagen lansert store Atlas, samt modellen Teramont for Kina. I tillegg til er flere spennende SUV konseptbiler vist fra Volkswagen det siste året.
Artikkelen fortsetter under annonsen10. Elektrisk – eller?
I elbillandet Norge blir veldig mange nybiler møtt med spørsmålet: "Kommer den som elbil? Eller ladbar hybrid?". Svaret i dette tilfellet er nei. T-Cross kan kanskje komme med en mildhybrid-løsning, men det er foreløpig ikke bekreftet.
VW skal skille ut elbilene sine i en helt ny modellserie, kalt ID. Og der er det også elektrisk SUV på gang. ID Crozz skal etter planen komme på markedet i 2020. Det er en bil som kan komme til å bli en storselger i Norge.
Se - her er første ID på plass i Norge
Les også:
Verdenspremiere: Ny og viktig modell fra VW
Snart kommer de med ny og billigere SUV
Denne saken ble først publisert i Broom.no