I Oslo skjer de fleste ulykkene med sommerdekk på vinteren

Biler med sommerdekk er involvert i flere hundre ulykker hver vinter. Hvis bilen har vært feil skodd, vil det i mange tilfeller føre til avkortning og i verste fall helt bortfall av forsikringsdekningen. Vi understreker at bildet over kun er ment som en Illustrasjon. Foto: Scanpix.
Biler med sommerdekk er involvert i flere hundre ulykker hver vinter. Hvis bilen har vært feil skodd, vil det i mange tilfeller føre til avkortning og i verste fall helt bortfall av forsikringsdekningen. Vi understreker at bildet over kun er ment som en Illustrasjon. Foto: Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Du blir kanskje ikke veldig overrasket?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det første skikkelige snøfallet i Sør-Norge er over oss. Tirsdag våknet mange til snø og glatte veier. Og da har de som ikke har lagt om til vinterdekk et stort problem.

Erfaringsmessig er det mange som venter altfor lenge med å gjøre nettopp det. I løpet av vintersesongen fører det til både farlige situasjoner, og ulykker.

Tidspunktet for første snøfall, og i hvilken grad vinteren kommer brått på, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulskifte altfor lenge. Vi ser det særlig i områder som har et mildt kystklima og kanskje lite med snø gjennom vinteren, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Mange kom på våren

Oslo topper Ifs skadestatistikk over krasj der bilen var skodd med sommerdekk sist vinter. Hele 8,4 prosent av bilskadene i Oslo sist vintersesong var på sommerdekk, mens vinteren før var andelen til sammenligning bare 2,5 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vanligvis skjer disse ulykkene i Oslo-området på dagen med ordet «snøkaos» i titlene på nettavisene, altså første dag med snøfall. Mange av skadene på sommerdekk kom på våren, og det er uvanlig. Vinteren slapp sitt grep sent, og mange skiftet nok dessverre til sommerdekk for tidlig, sier Clementz.

Bytte dekk eller vente? Dette sier politiet

Trange bygater er et skummelt sted å være dårlig skodd. Her er det fort gjort å miste grepet og kollidere med biler, eller andre hindringer. Foto: Scanpix.
Trange bygater er et skummelt sted å være dårlig skodd. Her er det fort gjort å miste grepet og kollidere med biler, eller andre hindringer. Foto: Scanpix.

Rullende ulykkke

På landsbasis hadde 3,9 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter sommerdekk. Det er en liten økning fra foregående vinter, da 2,8 prosent hadde sommerdekk på bilen da de kolliderte. Vinteren 2015-16 var hele 10,1 prosent av ulykkesbilene skodd med sommerdekk, viser Ifs egen skadestatistikk. Forsikringsselskapet har forsikret om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Sigmund Clementz, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De smarte slipper kø – og sparer penger

Innfartsårene til Oslo som som regel både saltet og brøytet gjennom vinteren. Men det betyr ikke at det alltid er trygt å kjøre med sommerdekk. Foto: Scanpix.
Innfartsårene til Oslo som som regel både saltet og brøytet gjennom vinteren. Men det betyr ikke at det alltid er trygt å kjøre med sommerdekk. Foto: Scanpix.

Hevet beredskapen

I Vest-Agder var det 4,5 prosent som hadde sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter. Aust-Agders andel sist vinter var 5,6 prosent. I Rogaland var andelen 6,1 prosent. Ved tidligere vintre har andelen i disse fylkene gjerne ligget på 10-15 prosent.

Dekktips for vinteren

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen.
  • Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober.
  • Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere.
  • Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Under mandagens snøfall på Agder, mottok If flere titall skademeldinger og måtte bistå med veihjelp til mange. Beredskapen på Ifs skadesentre er hevet for snøen som daler ned over store områder av Sør-Norge tirsdag.

Forsikringsselskapet If fører hver vintersesong statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til første mandag etter 2. påskedag. Sist vinter registrerte selskapet karosseriskader på 17.375 personbiler, varebiler og bobiler, og 682 av disse kjøretøyene var utstyrt med sommerdekk.

Pass på! Nå kommer de frekke dekktyvene

(Se video: Se den store forskjellen på vinterdekkene)

Denne saken ble først publisert på Broom.no.