På snartur i Norge – her blir det ventelister

VIDEO: Reaksjonene fra publikum ved motormessen i Paris var positive hvis vi skal tro Kias egenproduserte video. Nå tror ekspertene at det kan bli ventelister på bilen i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kias nye elbil har imponerende rekkevidde.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før jul kommer det en ny og attraktiv elbil til Norge. Da er det nemlig klart for første skipslast med nye Kia e-Niro. Dette er søstermodellen til suksessrike Hyundai Ioniq. e-Niro er en ganske kompakt crossover, med imponerende rekkevidde.

Med batteripakken på 64 kWh vil rekkevidde være opp til hele 485 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Batteriet pares med en motor på 150 kW/204 hk. Den har dreiemoment på 395 Nm og gjør 0-100 km/t på 7.8 sekunder. Ved lading på 100 kW hurtiglader vil det kun ta 54 minutter å lade batteriet fra 0-80 prosent.

Denne uken er e-Niro på snarvisitt i Norge, før de første bilene kommer til forhandlerne i løpet av desember.

Skal ut på Norgesturne

Tidligere i høst ble det kjent at 5.600 norske kunder hadde reservert e-Niro. Det taller har sannsynligvis økt en god del etter det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er veldig gøy å endelig kunne vise frem bilen til våre forhandlere og mange av de interesserte som har satt seg på reservasjonslisten. De neste to ukene skal bilen ut på en liten Norgesturne, sier Irene Solstad som er sjef for Kia i Norge.

De første 1.000 bilene som kommer til Norge er alle First Edition, med alt av utstyr og batteripakken på 64 kWh.

Veiledende pris på modellen vil være 377.400 kroner. Kombinasjonen rekkevidde og pris er med det svært attraktiv.

Elbiler bulker mer enn andre biler

Kia kan ha en ny storselger i Norge her, hvis de får nok biler til landet.
Kia kan ha en ny storselger i Norge her, hvis de får nok biler til landet.

Får bil i januar

Bilen er meget godt utstyrt og har alt av det siste av sikkerhetsteknologi og førerassisterende systemer, som blant annet såkalt Lane Following Assist og autonom kjøring på nivå 2.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De første eksemplarene vil gå som demonstrasjonsbiler hos forhandlerne. Neste forsendelse med 100 biler kommer på nyåret, og de første kundene får bilen sin i løpet januar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjører 17 mil hver dag – da er dette en sparebøsse

e-Niro er en crossover i mellomklassen, og søstermodell til Hyundai Ioniq.
e-Niro er en crossover i mellomklassen, og søstermodell til Hyundai Ioniq.

Satser på flere drivlinjer

Hva så med levering og ventetid? Jo, her må nok mange smøre seg med tålmodighet. Dette sier Irene Solstad i Kia:

– Antall biler vi får til Norge i 2019 er foreløpig noe usikkert, men etter det vi vet nå vil det være cirka. 2.000 biler, det kan bli færre og det kan bli flere. Vi ønsker selvfølgelig å skaffe så mange biler som mulig til våre kunder. Norge er at av få prioriterte land i Europa som får lansere e-Niro nå. Den norske elbilpolitikken er så effektiv at etterspørselen etter elbiler ligger langt foran det bilprodusentene har klart å forutse, vi kan si at politikken løper foran teknologien, sier Solstad, i en pressemelding.

Kia satser bredt på flere alternative drivlinjer, og mener de vil sameksistere fremover. I dag tilbyr Kia fire ulike teknologier med mildhybrid(48V), hybrid, ladbar hybrid, og rene elbiler

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innen 2025 vil Kia tilby totalt 16 modeller med alternative drivlinjer. Her er det snakk om fem nye hybrider, fem nye ladbare hybrider, fem elbiler og en hydrogenbil som kommer innen 2020.

Ingen store overraskelser innvendig, Kia lover høyt utstyrsnivå på e-Niro.
Ingen store overraskelser innvendig, Kia lover høyt utstyrsnivå på e-Niro.

Fra samme land: Denne er virkelig sjelden!

Kia e-Niro får imponerende lang rekkevidde
Denne bilen er som skapt for Norge
Norgesfavoritten Kia Sportage som plutselig ble glemt

Denne saken ble først publisert i Broom.no