Fikk sjokk-beskjed: Reparasjonen koster like mye som bilen er verdt

Audien er bare ti år gammel og knapt lønnsom å reparere... – Det er ille, sier Broom-Benny. Illustrasjonsbilde.
Audien er bare ti år gammel og knapt lønnsom å reparere... – Det er ille, sier Broom-Benny. Illustrasjonsbilde.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Må den vrakes etter bare ti år?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har en Audi A4 med bensinmotor. Den er ti år gammel, jeg har vært veldig uheldig med bilen. Vannpumpe ble skiftet på 132.000 km i 2017 og 31.08.18 gikk registerkjede over en tann som forårsaket ventil-havari i topplokket.

Da verkstedet fikk overhalt toppen og startet opp motoren, syntes de motor gikk noe ustabilt på tomgang og begynte å feilsøke. De fant da ut at på sylinder nr. én, hadde stempel-fjær brent seg fast. Med null kompresjon som følge.

Bilen har enda ikke passert 140.000 km…

Alle oljeskift og servicer er fulgt på godkjente bilverksteder. 95 prosent på merkeverksted. Kun én gang på et annet godkjent verksted.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå har jeg kostnad på mellom 60.000 og 80.000 kroner på en brukt bil som har fulgt alle serviceintervaller. Det er omtrent det samme som bilen er verdt...

Tror du at jeg kanskje kan få Møller til å ta noen av utgiftene på dette, eller må jeg bare må betale alt selv og svelge alle kameler???

Mvh. Morten

Benny svarer:

Hei Morten. Det er en fortvilende situasjon du har kommet i. Jeg forstår godt at du forsøker å finne noen alternative veier ut av dette uføret.

Om vi snakker om reparasjoner på rundt 80.000 kroner, er dette omtrent samme beløp som tilsvarende biler omsettes for på bruktmarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er med andre ord vel verdt å stoppe opp og tenke seg om en gang eller to, før man sier "go".

Om vi ser litt på sakens fakta, hadde denne bilen tre års garanti da den var ny, eller 100.000 kjørte kilometer. Det som kommer først. Slik sett er du milevis unna dette nå, selv om bilen din ikke har gått veldig langt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det at slikt skjer, selv om man har fulgt alle servicer og tatt godt vare på bilen, er jo leit. Men bensinmotorene fra Audi har vært befengt med en del problemer, så det er nok lite du kunne ha gjort for å unngå dette. Uten å være forutinntatt, så tviler jeg vel på at du får dekket noe av Audi eller importøren i dette tilfellet. Rett og slett fordi bilen er for gammel og har gått for langt. Juridisk sett har du ingen rettigheter i så måte.

Jussen er kaldt og følelsesløs, men det kan jo være at verkstedet du har brukt har litt medfølelse for en trofast kunde – det er i alle fall lov å håpe – og at de er villige til å gi deg en god pris på denne jobben. Du bør legge saken fram for dem og høre hva de har å si.

Les også: Frykter den ti år gamle Audien må vrakes

En byttemotor kan være et alternativ.
En byttemotor kan være et alternativ.

Motorbytte?

Med norske timepriser blir det, som du har oppdaget, fort veldig dyrt. Et annet alternativ er jo innhente flere tilbud på jobben. Jeg vil tro at noen kan fikse opp i dette for deg noe billigere enn prisen du har fått antydet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bare pass på at du bruker flinke og seriøse folk. Det er en ganske omfattende jobb det her er snakk om. Det er nok av billige reparasjoner som har blitt dyre og endt opp med mye frustrasjoner, ergrelser og tidsoverskridelser og som har ballet på seg prismessig også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også vanskelig å fastslå helt hva som har skjedd uten å demontere motoren helt. Slik som; må stemplene byttes? Må motoren borres? Etc. Så det kan påløpe ytterligere kostnader. Dog uten at jeg vet hva det tilbudet du allerede her fått innebærer. For meg så begynner dette å lukte av motorbytte.

Jeg føler nå at jeg heller litt ekstra salt i såret, men min erfaring er at det nesten er umulig å gi noen skikkelig pris på en slik jobb, uten å demontere alt for inspeksjon. Da er jo halve jobben allerede gjort.

Om det er slik at det er et motorbytte som skal til, så finnes det slike motorer, såkalte "short-blokk" Altså en motorblokk med komplett innmat, i Tyskland til rundt 1500 Euro. (Gjelder 1,8 bensin) som kan være vel verdt å vurdere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet alternativ kan være å selge bilen "på rot – slik den står" som et reparasjonsobjekt, til noen som er fingernemme og som skrur og fikser selv. Den vil fortsatt ha en viss verdi om det velges. For de pengene pluss eventuelle reparasjonskostnader vil du få en tilsvarende bil på bruktmarkedet.

Så det er flere veier ut av dette uføret, men jeg er nok redd at de alle betinger at du må svelge en kamel eller to.

Jeg ønsker deg uansett all mulig hell og lykke til videre med dette!

Eksperten: – Nesten fysisk vondt å lese om dette bilkjøpet

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Nå får du denne luksusbilen for 100.000 kroner

Denne saken ble først publisert på Broom.no.